۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 778271

بیست‌ونهمین هفته کتاب هم به پایان رسید و با برگزاری جشنواره‌ها، جایزه‌ها و نشست‌های مختلف جان تازه‌ای به یار مهربان بخشید.

در هفته کتاب چه گذشت؟

به گزارش قدس آنلاین، هفته کتاب سال ۱۴۰۰ که از ۲۴ آبان آغاز شده بود، روز نخست آذر به پایان رسید. در این هفته نشست‌ها و برنامه‌های متنوعی از سوی  نهادهای مختلف، برگزار شدند. جشن‌های تقدیر، رونمایی‌ها، نشست‌های تخصصی، بخشی از این برنامه ها بودند که به مرور آن می پردازیم.

تقدیر از کتابخوانان در سراسر کشور

همزمان با آغاز هفته کتاب آیین گرامیداشت روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار صبح روز دوشنبه (۲۴ آبان)، با حضور مسئولان فرهنگی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تجلیل از برگزیدگان بخش های مختلف ترویج کتابخوانی در تالار وحدت برگزار شد.

خدمتگزار برتر، صفحات مجازی برتر کتابخانه های نهادی، کتابخوان برتر، کتابخانه برتر نهادی و کتابداران برتر بخشی از معرفی شدگان این دوره بودند.

برای مطالعه نام برگزیدگان اینجا کلیک کنید.

با تشکیل بنیاد مهدی سحابی جایزه ترجمه ویژه جوانان برگزار می‌شود

مجید سحابی، برادر مرحوم مهدی سحابی، مترجم، عکاس، نویسنده و مجسمه‌ساز، از اقدام برای تشکیل بنیاد این نویسنده خبر داد و گفت: یکی از برنامه های آینده این بنیاد پس از ثبت رسمی، برگزاری جایزه مترجمی است، مجوزی برای برگزاری جشنواره های هنری و ادبی خواهیم گرفت به ویژه در حوزه ترجمه، ایده ای دارم امیدوارم بتوانیم جایزه ویژه مترجمان جوان را برگزار کنیم.

وی با اشاره به تاکید مهدی سحابی بر رشد نسل جوان، اظهار داشت: دلیل اصلی شکل گیری این جایزه، کمک به پیشرفت نسل جوانی خواهد بود که تازه وارد این عرصه شده اند، منابع مالی آن هم از بنیاد تامین خواهد شد.

برگزیدگان جایزه کتاب سال کانون معرفی شدند

 برگزیدگان جایزه کتاب سال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش‌های مختلف داستان کودک، داستان، شعر کودک، داستان و شعر نوجوان و تصویرگری، (سه‌شنبه، ۲۵ آبان) در مرکز آفرینش های کانون معرفی شدند.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با هدف کمک به ارتقای کیفیت آثار و معرفی کتاب های مناسب مخاطبان کودک و نوجوان و حمایت از پدیدآورندگان این حوزه، با نگاه به ارزش های اسلامی، ایرانی و بومی به کتاب های برگزیده ماه  و سال جایزه اهدا می کند.

این جوایز شامل مرغک سیمین (کتاب های برگزیده ماه) و مرغک زرین ( کتاب های برگزیده سال) است که با انتخاب هیأت داوران به پدیدآورندگان و ناشران اهدا می شود. جایزه مرغک سیمین، در هر ماه، فقط به یک نویسنده یا شاعر یا مترجم و در هر فصل به یک ناشر تعلق می گیرد که در پایان هر فصل اهدا می‌شود. جایزه کتاب ماه شامل نشان مرغک سیمین، تندیس، لوح و جایزه نقدی و جایزه کتاب سال شامل نشان مرغک زرین، تندیس، لوح تقدیر و جایزه‌ نقدی است.

کتاب هایی که موفق به دریافت مرغک سیمین و مرغک زرین شده اند، در فهرست خرید مراکز فرهنگی هنری کانون قرار می گیرند و در هر فصل به صورت فهرست کتاب های مناسب اعلام می شوند.

اسامی برگزیدگان این جایزه را اینجا بخوانید.

انتشار فراخوان یازدهمین دوره جایزه ادبی هفت اقلیم

فراخوان یازدهمین دوره جایزه ادبی هفت اقلیم، ویژه آثار داستانی چاپ‌شده در سال ۱۳۹۹، توسط دبیرخانه این رویداد ادبی منتشر شد. ناشران و نویسندگان جهت شرکت در این دوره از جایزه ادبی هفت اقلیم لازم است سه نسخه ازآثار تالیفی منتشر شده در سال ۱۳۹۹ حوزه رمان و مجموعه داستان را به نشانی دبیرخانه جایزه ادبی هفت اقلیم  ارسال کنند. مهلت ارسال آثار تا بیستم آذر ۱۴۰۰ خواهد بود.

نشانی دبیرخانه: تهران، خیابان شریعتی، بالاتر از سه راه ملک، روبروی ایستگاه آتشنشانی، پلاک ۶۰۹ موسسه فرهنگی هنری هفت اقلیم. اسامی داوران و عوامل اجرایی این دوره از جایزه ادبی هفت اقلیم به زودی اعلام می­ شود.

جایزه ادبی هفت اقلیم، در سال ۱۳۸۸ توسط گروهی از نویسندگان مستقل ایران با دبیری آیت دولتشاه، کار خود را آغاز کرد. این جایزه در ابتدا به داستان‌های کوتاه منتشر نشده اختصاص داشت اما بعد از یک دوره مقدماتی داستان کوتاه، تغییر مسیر داد و در دور اول، به جمع جوایز کتاب‌های منتشر شده پیوست و تا امروز بر این منوال حرکت کرده است.

هیات موسس جایزه ادبی هفت اقلیم در سال ۱۳۹۳ و همزمان با چهارمین دوره جایزه ادبی، موسسه فرهنگی هنری هفت اقلیم را تاسیس کرد و تا به امروز به عنوان موسسه فرهنگی و هنری هفت اقلیم در زمینه آموزش هنر و برگزاری کارگاه های تخصصی فعالیت می کند.

ثبت‌نام ناشران در اولین نمایشگاه مجازی کتاب استانی در سال ۱۴۰۰

ناشران سراسر کشور برای حضور در اولین نمایشگاه مجازی کتاب استان اصفهان می‌توانند از شنبه ۲۹ آبان نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. اولین نمایشگاه مجازی کتاب استان اصفهان با حضور ناشران سراسر کشور از  ۲۰ آذر تا  ۲۶ آذر به مدت هفت روز برگزار خواهد شد

خانه کتاب و ادبیات ایران با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، اولین نمایشگاه مجازی کتاب استان اصفهان را در سال جاری برگزار خواهد کرد

ناشران سراسر کشور می‌توانند از ۲۹ آبان تا ۷ آذر۱۴۰۰ برای ثبت‌نام در اولین نمایشگاه مجازی کتاب استان اصفهان به پایگاه اینترنتی خانه کتاب و ادبیات ایران مراجعه کنند.

سال گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی یافتن راهی برای حمایت از ناشران و بازار کتاب کشور با استفاده از تجربیات حضور در نمایشگاه‌های مجازی برگزار شده توسط دیگر کشورها نظیر نمایشگاه بزرگ کتاب فرانکفورت، نمایشگاه کتاب ایران را به شکل مجازی از اول تا دهم بهمن برگزار کرد. در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، بیش از یک هزار ناشر حضور داشتند و بیش از ۱۰۰ هزار عنوان کتاب برای عرضه در سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران ارائه شد. همچنین ۱۸۰ ناشر خارجی با ۲۰ هزار عنوان کتاب و ۱۴۲ نهاد فرهنگی و آژانس ادبی در بخش رایت‌سنتر نیز در این نمایشگاه حضور داشتند. هزینه ارسال کتاب‌ها نیز از سوی شرکت پست جمهوری اسلامی برای همه مخاطبان رایگان اعلام شده بود.

دبیران علمی جایزه کتاب سال و جایزه جهانی کتاب سال منصوب شدند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در احکام جداگانه‌ای دبیر علمی سی‌ونهمین دوره جایزه کتاب سال و دبیر علمی بیست‌ونهمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را منصوب کرد.

 محمدمهدی اسماعیلی در این احکام حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا را به‌عنوان دبیرعلمی سی‌ونهمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و احمدعلی حیدری را به‌عنوان دبیرعلمی  بیست‌ونهمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران منصوب کرد.

 کتاب سال جمهوری اسلامی ایران عنوان یک جایزه نیمه‌دولتی ایرانی است که هر ساله در بهمن ماه توسط خانه کتاب ایران و طی روزهای برگزاری آئین‌های بزرگداشت انقلاب سال ۱۳۵۷ در این کشور (دهه فجر)، با تأیید نهایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نویسندگان برگزیده و شایسته تقدیر در بخش‌های کلیات، فلسفه و روانشناسی، دین، علوم اجتماعی، زبان، علوم کاربردی، هنر، ادبیات و تاریخ و جغرافیا اعطا می‌شود.

اختتامیه جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با هدف حمایت و تشویق مؤلفان، مترجمان، مصححان و ناشران سراسر کشور و ارتقای فرهنگ جامعه اسلامی ایران، حفظ استقلال و هویت فرهنگی، هر سال در بهمن ماه برگزار می‌شود.

احمدوند: ۴۰ میلیون دلار برای واردات کاغذ اختصاص یافته است

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: کارگروه تولید کاغذ در معاونت امور فرهنگی تشکیل شده و تاکنون ۴۰ میلیون دلار برای واردات کاغذ اختصاص داده شده است.

یاسر احمدوند صبح روز پنجشنبه (۲۷ آبان) در نشست رسانه‌ای، در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا با این مضمون که تا زمان به نتیجه رسیدن تولید کاغذ داخلی، برای واردات آن چه برنامه‌ای دارید؟ گفت: کارگروه تولید کاغذ، در معاونت امور فرهنگی تشکیل شده است و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و همراهی معاون اول رییس جمهور، امیدواریم به زودی نتایج قابل توجهی را شاهد باشیم.

وی افزود: اختصاص ارز ترجیحی به جز در بخش دارو و گندم، میسر نیست؛ با این حال، ۴۰ میلیون دلار برای واردات کاغذ نشر در نظر گرفته شده، از سوی دیگر مقداری کاغذ که از پرونده‌های قضایی به دست آمده است به زودی توزیع خواهد شد.

احمدوند اظهار داشت: به نظر می‌رسد این کاغذها بتواند تا زمان رسیدن به نتیجه درست برای تولید کاغذ داخلی، پاسخ مناسبی باشد.

پاییزه کتاب ۱۴۰۰ آغاز به کار کرد

پاییزه کتاب ۱۴۰۰ با مشارکت ۹۸۰ کتابفروشی از سراسر کشور، از شنبه (۲۹ آبان) آغاز شد.

در این دوره از طرح‌های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب) حضور ۹۸۰ کتابفروشی از سراسر ایران تایید شد. از این تعداد ۱۵۰ کتابفروشی در استان تهران و ۸۳۰ کتابفروشی در سایر استان‌ها فعالیت دارند. از تعداد ۸۳۰  کتابفروشی سایر استان‌ها، ۷۴۶ کتابفروشی در مراکز استان‌ها فعالیت دارند و ۴۱ کتابفروشی نیز در شهرهای کمتر برخوردار واقع شده‌اند

این طرح به مدت پنج روز، یعنی از شنبه تا چهارشنبه (سوم آذر ۱۴۰۰) اجرا خواهد شد. برای اجرای بهتر عدالت فرهنگی این طرح در شهرهای کمتر برخوردار از کتابفروشی ۱۰ روز است. بنابراین روز پایانی طرح در این شهرها پایان روز دوشنبه هشتم آذر خواهد بود.

در طرح پاییزه کتاب ۱۴۰۰ خریداران می‌توانند کتاب‌های تالیفی را با یارانه ۲۰ درصدی و کتاب‌های ترجمه شده را با یارانه ۱۵ درصدی از کتابفروشی‌های عضو طرح خریداری کنند. سقف مجاز خرید سیصد هزار تومان و سقف یارانه خرید برای هر خریدار شصت هزار تومان تعیین شده است. اسامی، مشخصات و آدرس کتابفروشی‌های عضو طرح پاییزه کتاب ۱۴۰۰ نیز اینجا قابل مشاهده است.

تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «تنها گریه کن» رونمایی شد

تقریظ حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب بر کتاب تنها گریه کن، روایتی از زندگی اشرف سادات منتظری، مادر شهید محمد معماریان در دوران مبارزات انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و پس از آن، منتشر شد.

یازدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت با رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب تنها گریه کن به قلم اکرم اسلامی همزمان با هفته‌ کتاب و کتابخوانی (۲۴ آبان تا اول آذر) در تالار وحدت همراه بود.

متن تقریظ مقام معظم رهبری به این شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

 با شوق و عطش، این کتاب شگفتی‌ساز را خواندم و چشم و دل را شستشو دادم. همه چیز در این کتاب، عالی است؛ روایت، عالی؛ راوی، عالی؛ نگارش، عالی؛ سلیقه‌ی تدوین و گردآوری، عالی، و شهید و نگاه مرحمت سالار شهیدان به او و مادرش در نهایت علوّ و رفعت .. هیچ سرمایه‌ی معنوی برای کشور و ملّت و انقلاب برتر از اینها نیست. سرمایه‌ی باارزش دیگر، قدرت نگارش لطیف و گویایی است که این ماجرای عاشقانه‌ی مادرانه به آن نیاز داشت.

‌‎۱۰ اسفند ۱۳۹۹

‌‎ از نویسنده جدّاً باید تشکّر شود.

کتاب تنها گریه کن به قلم اکرم اسلامی تدوین و توسط انتشارات حماسه یاران در سال ۱۳۹۹ منتشر شده است.

برگزیدگان جشنواره کتاب بچه های مسجد معرفی شدند

 مراسم اختتامیه اولین جشنواره کتاب بچه‌های مسجد، سی ام آبان ماه در مسجد امام حسین (ع)، برگزار شد.

قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،  حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی، رئیس ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد و اسماعیل آذر، شاعر و مدرس دانشگاه، در این مراسم حضور داشتند. در این برنامه از نفرات برتر در چهار بخش تقدیر شد.

همچنین در این مراسم همزمان با آغاز هفته بسیج از گلعلی بابایی نویسنده کتاب های حوزه دفاع مقدس تجلیل شد.

برای خواندن نام برگزیدگان، اینجا کلیک کنید.

 اولین جشنواره کتابخانه های مساجد ایران با عنوان جشنواره کتاب فهما (فرهنگ و هنر مساجد ایران) با طراحی از سوی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری کشور و با اجرای ستاد کانون های استان تهران برگزار شد. این جشنواره طی سه ماه گذشته در سطح کتابخانه ها و کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار شده و علاقه مندان به فعالیت های کتابخانه ای آثار خود را در چهار بخش کتابخانه برتر، کتابخوان برتر، کتابدار برتر و سفیر و خیر کتاب به دبیرخانه ارسال کردند.

دومین آیین ملی نکوداشت اهالی ویرایش برگزار شد

 دومین آیین ملی نکوداشت اهالی ویرایش با تقدیر و تجلیل از ۱۰۰ نفر در ۲۰ گروه برگزار شد.

دومین آیین ملی نکوداشت اهالی ویرایش با تقدیر و تجلیل از ۱۰۰ نفر در ۲۰ گروه به همت انجمن ویرایش و درست نویسی در خانه کتاب کتاب و ادبیات ایران برگزار شد و از برگزیدگان در بخش‌های گروه مدرسان ویرایش، گروه مترجمان ویرایش بلد، گروه برنامه‌ساز فارسی دوست،  گروه ویراستار داستان و شعر،  گروه ویراستاران خبر و... تقدیر شد.

برای مطالعه نام برگزیدگان اینجا کلیک کنید.

آیین ملی نکوداشت اهالی ویرایش از سال ۱۳۹۹ به همت انجمن ویراستاران و موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، برای تجلیل از ویراستاران و متخصصان درست‌نویسی، راه اندازی شده است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.