معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به طرح‌های فروش فصلی کتاب این طرح‌ها را مسیر خوبی برای ارائه یارانه کتاب دانست و گفت: منافع این طرح‌ها باید در آینده بیشتر شود.

منافع طرح‌های فصلی باید بیشتر شود/ مسیر خوب ارائه یارانه کتاب

به گزارش قدس آنلاین، یاسر احمدوند، درباره این که برخی کتابفروشان مستقل معتقدند، طرح فصلی برایشان فایده ای ندارد اما اگر عضو طرح نباشند دیگر کتابفروشان که تخفیف دارند، به آنها ترجیح داده می شوند، اظهار داشت: طرح های فصلی آورده خوبی  برای کتابفروشان دارد کسی از کتابفروشان اگر فکر می کند، طرح آورده ندارد، عضو طرح فصلی نشود و از روش های دیگر، برای تبلیغ کار و درآمدزایی استفاده کند.

معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این طرح الزامی نیست و خود کتابفروشان داوطلبانه عضو آن می شوند، به طور کلی تصور ما و گزارش‌هایی که دریافت کرده‌ایم نشان می دهد این طرح برای کتابفروشی ها و مخاطبان، سودآور است.

وی ابراز امیدواری کرد که طرح های فصلی در آینده نیز به اهداف خود برسد و منافع بیشتری با خود همراه داشته باشد.

برای تداوم کار چاپ تلاش می‌کنیم

احمدوند، درباره برنامه معاونت فرهنگی برای سیاست‌ دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و نحوه تامین مواد اولیه ویژه نشر که شرایط تولید آن در کشور فراهم نیست، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وظیفه ای برای تامین مواد اولیه چاپ، مثل کاغذ، زینک، مرکب وغیره ندارد اما اگر ما به آن نپردازیم، کار متوقف می‌شود. برای همین ما برای تداوم کار فرهنگی تلاش کرده ایم.

وی با اشاره به تلاش‌هایی که تا کنون برای تامین و تولید کاغذ انجام گرفته است، اظهار داشت: برای ملزومات چاپ نیز تلاش شده که به سمت تامین برویم، اگر می توانیم تولید کنیم و اگر نه بتوانیم از طریقی آن را وارد کنیم که موقعیت مناسبی باشد.

 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال ۱۳۹۴ برای هدفمندکردن یارانه نشر طرح های فصلی فروش کتاب را آغاز کرد؛ در این طرح ها کتابفروشی ها می‌توانند روی فروش کتاب به خریداران تخفیف بدهند و مبلغ تخفیف داده شده را از وزارت خانه دریافت کنند. در این طرح ها که با نام طرح های فروش فصلی مشهور شده اند، توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی هایی که شرایط لازم را داشته باشند انجام می‌شود که آن‌ها می توانند کتاب های خود را که با شرایط تعیین شده مطابقت داشته باشند به خریداران بفروشند.

تاکنون ۱۸ طرح فصلی کتاب برگزار شده و نوزدهمین دوره با عنوان «پاییزه کتاب ۱۴۰۰» و با مشارکت ۹۶۶ کتابفروشی از شنبه (۲۹ آبان) تا چهارشنبه (۳ آذر) در کتابفروشی‌ های عضو طرح برگزار می‌شود، البته زمان برگزاری طرح در شهرهای کم‌جمعیت و محروم تا ۸ آذر تعیین شده است.  

در طرح پاییزه کتاب ۱۴۰۰ خریداران می‌توانند با مراجعه به کتابفروشی‌های عضو طرح، ‌ تا سقف ۳۰۰ هزار تومان برای کتاب های تالیفی ۲۰ درصد و برای کتاب‌های ترجمه ۱۵ درصد تخفیف دریافت کنند. سقف دریافت یارانه نیز ۶۰ هزار تومان است.  اسامی و مشخصات کتابفروشی‌های عضو طرح به تفکیک هر استان بر نشانی tarh.ketab.ir قابل مشاهده است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.