تامین منابع آبی با وجود خشکسالی موجود و کاهش بارش نزولات آسمانی برای مصارف شرب و کشاورزی، این روزها به دغدغه ای در توسعه مناطق مختلف کشور از جمله آذربایجان غربی تبدیل شده که موفقیت در این بخش را می‌توان طلایی ترین گام در پیشرفت عنوان کرد.

تامین منابع آبی شرب و کشاورزی؛ گام‌هایی طلایی در توسعه آذربایجان غربی

به گزارش قدس آنلاین،موضوع آب طی سال ها و ماه های اخیر به یکی از مهمترین موضوعات در مجامع مختلف تبدیل شده و حتی برخی افراد با نگاهی شاید بدبینانه، جنگ آینده را جنگ آب عنوان می‌کنند.

آذربایجان غربی که سال های گذشته، به عنوان یکی از استان های پرآب کشور و حتی شاید دومین استان پرآب غیرساحلی کشور مطرح بود، دیگر این رتبه را ندارد و علاوه بر معضل خشکی دریاچه ارومیه، مشکل تامین آب در بخش کشاورزی و حتی در برخی مناطق، آب شرب به مشکلی جدی در این استان تبدیل شده است.

اما طی سالیان اخیر، نهادهای مسوول در حوزه آب، اقدامات قابل توجهی را برای تامین منابع آبی و همچنین توسعه خدمت رسانی در حوزه آب در آذربایجان غربی انجام داده اند که این اقدامات همچنان با قدرت ادامه دارد و نتیجه آن را می توان بهبود رفاه مردم و افزایش درآمد به ویژه در حوزه کشاورزی عنوان کرد.

بکارگیری از ظرفیت های مختلف سرمایه گذاری در حوزه تامین آب و برق در آذربایجان غربی

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه اعتبارات دولتی برای اجرای همه طرح ها محدود است، گفت: باید از ظرفیت های متنوع سرمایه گذاری در حوزه های مختلف به ویژه آب و برق استفاده شود.

محمدصادق معتمدیان افزود: مدیران دستگاه های اجرایی نباید خود را معطل تامین اعتبار دولتی کنند و باید در این خصوص از همه توان بخش های مختلف سرمایه گذاری بهره برداری لازم صورت گیرد.

وی اضافه کرد: اعتبارات استانی در حوزه عمرانی بسیار محدود است و باید از ردیف های ملی برای خدمت رسانی بیشتر به شهروندان کمک گرفت.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به لزوم هماهنگی دستگاه های مختلف در اجرای طرح های عمرانی مورد نیاز مردم بیان کرد: همه باید به صورت هماهنگ کار کنند تا بیت المال روی زمین نماند.

ظرفیت آبی آذربایجان غربی، ۸.۳ میلیارد مترمکعب است

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان غربی هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با ارائه گزارشی از وضعیت موجود منابع آب استان اظهارکرد: پتانسیل آبی استان ۸.۳ میلیارد مترمکعب است که از این میزان ۶.۵ میلیارد مترمکعب سطحی است.

یاسر رهبردین اضافه کرد: از این میزان نیز چهار میلیارد مترمکعب، ظرفیت آب سطحی حوضه دریاچه ارومیه، ۱.۴ میلیارد مترمکعب حوضه زاب و یک میلیارد مترمکعب حوضه ارس است.

وی افزود:  در حال حاضر ۱۴ سد در آذربایجان غربی وجود دارد که ظرفیت آنها به ۲ میلیارد مترمکعب می رسد.

نیاز هزارمیلیارد تومانی برای ۴۰هزار هکتار شبکه آبیاری درآذربایجان‌غربی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با اشاره به اقدامات خوبی که در راستای تامین منابع آبی در استان آغاز شده است، گفت: هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای حدود ۴۰ هزار هکتار شبکه آبیاری در استان نیاز است که البته این هزینه، در سال اول اجرا باعث ایجاد نزدیک به هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد بیشتر برای کشاورزان خواهد شد.

رهبردین افزود: از این میزان بیش از ۱۹ هزار هکتار در حوزه ارس و دشت پلدشت در شمال استان، افزون بر هشت هزار هکتار در حوزه سد سیلوه در جنوب استان و بقیه در حوزه های زیرمجموعه سدهای آغ چای چایپاره، غازان خوی قابل ایجاد است.

وی با اشاره به اینکه حوزه زیرمجموعه سد کرم آباد یکی از مهمترین طرح های اجرایی در حوزه شبکه های پایین دست سد در آذربایجان غربی به شمار می رود، اضافه کرد: در این حوزه، ۱۹ هزار و ۲۵۰ هکتار قابل آبیاری با استفاده از ظرفیت سد کرم آباد هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ادامه داد: از این میزان هشت هزار و۴۳۰ هکتار آبزنی شده  و ۱۱ هزار هکتار مانده که تجهیزات مربوط به آن، بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

رهبردین بیان کرد: از این میزان، می توان با پرداخت ۲۰ میلیارد تومانی که تخصیص داده شده، بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار را در سریع ترین زمان ممکن مورد بهره برداری قرار داد.

وی گفت: در حوزه سد آغ چای در شمال آذربایجان غربی نیز از هشت هزار و ۵۰۰ هکتار زمین کشاورزی زیرمجموعه سد، پنج هزار هکتار در بخش توسعه دیده شده که از محل صرفه جویی با استفاده از آبیاری تحت فشار، این میزان قابل ارتقا به هفت هزار هکتار است و در صورت تامین اعتبار لازم، تا آخر خرداد امکان آبرسانی به همه اراضی وجود دارد.

وی شبکه کشاورزی زیرمجموعه سد سیلوه را حدود ۱۳ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: از این میزان چهار هزار هکتار آبرسانی شده و هشت هزار هکتار باقی مانده نیازمند اعتبار ویژه است.

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان غربی ادامه داد: تاکنون نزدیک به ۲۰ هزار هکتار در این حوزه ها از آب سدها استفاده کرده اند که با پرداخت اعتبار مورد نیاز، این میزان می تواند به سه برابر افزایش یابد.

رهبردین بیان کرد: با توجه به اینکه در هر هکتار حدود ۳۰ میلیون تومان درآمد به کشاورزان اضافه می شود، می توان در سال اول بعد از اجرای این طرح ها، درآمد کشاورزان منطقه را حدود هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش داد که گام بلندی در توسعه مناطق محروم شمال و جنوب استان و مقابله با مهاجرت به شهرهای بزرگ است.

وی گفت: در صورت پرداخت این میزان اعتبار که می توان آن را در سفر آتی رییس جمهوری به آذربایجان غربی نیز در دستور کار قرار داد، شرکت آب منطقه ای با همراهی نهادهای دیگر از جمله جهاد کشاورزی توان انجام این اقدامات در سریع ترین زمان ممکن را دارد.

همه شهرها و هزار و ۹۷۰ روستا از خدمات آب بهداشتی بهره مند هستند

مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان غربی نیز در خصوص اقدامات این شرکت، با اشاره به اینکه همه شهرهای استان از خدمات این شرکت در حوزه آب بهره مند هستند، بیان کرد: همچنین هزار و ۹۷۰ روستا در استان از خدمات شرکت بهره مند هستند که جمعیتی معادل ۹۶۶ هزار نفر را شامل می شود.

لطیف خوش سیرت اظهار کرد: با احتساب این ارقام، از نظر تعداد روستا ۷۰ درصد واز نظر جمعیت روستایی ۸۶ درصد پوشش در آذربایجان غربی داریم.

وی گفت: در حال حاضر ۳۰۵ روستا در آذربایجان غربی مشکل شدید آبی دارند و نیاز به حفر ۲۰۰ حلقه چاه در شهرها و روستاهای استان داریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی در خصوص طرح های احیای دریاچه ارومیه نیز گفت: در این راستا، پروژه خط انتقال پساب تصفیه خانه فاضلاب  به پیکره دریاچه با پیشرفت فیزیکی ۷۷ درصد در حال اجرا است که برای تکمیل این پروژه نیز  اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال مورد نیاز است.

 وی، ظرفیت تصفیه خانه فاضلاب ارومیه در افق ۱۴۲۰ را برای تحت پوشش قرار دادن یک میلیون نفر اعلام کرد و افزود: با اتمام این پروژه مهم، سالانه بیش از ۵۲ میلیون مترمکعب پساب  وارد پیکره دریاچه ارومیه خواهد شد.

مشارکت بنیاد علوی در اجرای طرح های آبرسانی به ۳۶ روستای چالدران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی گفت: طرح های آبرسانی به ۳۶ روستای شهرستان چالدران با مشارکت بنیاد علوی اجرا می شود.

خوش سیرت افزود: براساس تفاهم نامه امضا شده پیشین، آبرسانی به ۱۶ روستای چالدران در برنامه کاری قرار گرفته بود، که از این تعداد عملیات عمرانی ۱۰ روستا به پایان رسیده که به زودی در مدار بهره برداری قرار خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: مقرر شده که عملیات عمرانی ۶ روستای باقی مانده نیز تا پایان آذرماه به پایان برسد.

وی با اعلام اینکه مقرر شد ۲۰ روستای جدید که نیاز به برطرف شدن مشکل آبرسانی دارند، در تفاهم نامه جدید روند آبرسانی آنها نیز اجرا و عملیاتی شود، بیان کرد: در این تفاهم نامه، بنیاد علوی مسوولیت تامین مصالح و تجهیزات را عهده دار خواهد بود و آب و فاضلاب نیز مسوولیت اجرای عملیات عمرانی آن را از محل اعتبارات استانی و منابع داخلی عهده دار گردد.

۶۷ درصد جمعیت آذربایجان غربی تحت پوشش خدمات دفع بهداشتی فاضلاب هستند

سرپرست معاونت بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی هم از تحت پوشش بودن ۶۷ درصد جمعیت استان از خدمات جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب خبر داد و گفت: میانگین تحت پوشش بودن جمعیت استان از سامانه های فاضلاب نسبت به میانگین کشوری بالاست.

بهزاد علیزاده افزود: این میزان در شهر ارومیه بیش از ۷۷ درصد است.

با توجه به اقدامات صورت گرفته و البته تاکید استاندار آذربایجان غربی به موضوع سرمایه گذاری در حوزه تامین آب در استان، انتظار می رود با نگاه ویژه دولت مردمی سیزدهم، روند خدمت رسانی به شهروندان و روستاییان در استان سرعت بیشتری بگیرد و آمارها در حداقل چهار سال گذشته به صورت جهشی رشد یابد که در آن صورت، می توان به توسعه مناطق محروم نیز امیدوار بود.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.