مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص سهمیه کاغذ به مطبوعات را در درازمدت اشتباه خواند و گفت: راه حل اساسی مشکل کاغذ تقویت کیفی و کمی تولید داخل است و تا رسیدن به این مرحل باید با نظارت دقیق، واردات کاغذ را با ارز نیمایی انجام دهیم.

اختصاص سهمیه کاغذ به مطبوعات در درازمدت اشتباه است

به گزارش قدس آنلاین، ایمان شمسایی اظهار داشت: یارانه‌ای که وزارت ارشاد به مطبوعات می‌دهد بخشی از هزینه‌های آنها را پوشش می‌دهد. وظیفه قانونی ارشاد، پرداخت یارانه مطبوعات و معرفی خبرنگاران به صندوق هنر و اقدامات دیگر است و بحران کاغذ مطبوعات مسأله ای است که چند سال اخیر به وجود آمده. ممکن است رسانه‌ای هزار تن مصرف داشته باشد که ارشاد صرفا می‌تواند بخشی از آن را حمایت‌ کند.  

وی ضمن اعلام خبر برگزاری جلسه ای در این رابطه با وزارت صنعت، معدن و تجارت امروز توضیح داد: اگر تصمیمی در این رابطه گرفته شود، اعلامش با وزارت صمت است. کاغذ یک موضوع فرابخشی است  و متولی آن فقط وزارت ارشاد نیست. معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با این موضوع درگیر است. چون مصرف کاغذ در بخش کتاب خیلی بیشتر از مطبوعات است. همچنین تامین کاغذ و مقوا برای بسته بندی و دفتر و مصارف تبلیغاتی به وزارت صمت مربوط می‌شود.  

شمسایی با بیان این که دولت به کالاهای اساسی ارز ترجیحی می دهد اظهار داشت: بین دو موضوع دارو و کاغذ روزنامه، قطعا دارو اهمیت بیشتری دارد و منطقی است در اولویت قرار بگیرد.  

سلائق رسانه‌ای به سمت فضای مجازی رفته است

وی در پاسخ به سوالی درباره مشکلات کاغذ روزنامه هفت صبح و ضمائم همشهری گفت: روزنامه هفت صبح در چند روز گذشته منتشر شده است. منتشر نشدن ضمائم همشهری نیز احتمالا ربطی به کاغذ ندارد. سلائق رسانه ای مردم به سمت فضای مجازی رفته است. برخی روزنامه‌ها نیز چند وقتی است که آنلاین منتشر می‌شوند. خیلی از رسانه ها قبل از این که مشکلات کاغذ پیش بیاید نسخه های الکترونیک را منتشر کردند. روزنامه همشهری وقتی برخی ضمائم را منتشر نمی‌کند؛ دلیلش صرفا کمبود کاغذ نیست. البته خودشان باید دلیلش را بگویند.
شمسایی با یادآوری این که رئیس جمهور و معاون اول وی برای تقویت تولید داخلی برنامه‌ریزی می‌کنند توضیح داد: واردات کاغذ با مشکلاتی مثل خیس شدن و معطلی در گمرک مواجه است. ولی اگر تولید داخلی داشته باشیم، کاغذ به راحتی از مازنداران به سراسر کشور ارسال می‌شود.

وی راهکار دولت را تقویت تولید داخل دانست و گفت: دولت برنامه اش این است که کارخانه های کاغذ تولید داخل را تقویت و خط تولید را اضافه کند اما ما نمی توانیم به روزنامه‌ها و مطبوعات بگوییم منتشر نشوید تا خطوط تولید داخل تقویت شود. تا آن زمان باید بانک مرکزی و وزارت صمت ارز نیمایی فراهم کنند تا نیاز مطبوعات را تا حدی تامین کنیم. باید واردات کاغذ را تسهیل کنیم که البته این موضوع در حوزه وظایف فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست.  ما می توانیم به عنوان مدعی العموم نشریات این موضوع را بیان کنیم. ولی این کار صنعتی و ارزی است.

وارد کنندگان کاغذ را آزاد بگذارند

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: باید وارد کنندگان را با فرایند قانونی آزاد بگذارند تا کاغذ را مثل بقیه اقلام با ارز نیمایی بیاورند و با قیمت مصوب بفروشند. ارشاد نیز می‌تواند به رسانه ها یارانه حمایتی بدهد و کمک مالی بکند تا آنها خودشان کاغذ را از بازار بخرند.

وی ادامه داد: مهم اکنون در بازار آزاد روزنامه باطله را کیلویی ۱۷ هزار تومان می خرند. در این شرایط اگر ارشاد کاغذ را کیلویی ۶ هزار تومان به مطبوعات بدهد، اقدامی فسادزاست. کاغذ فقط برای مطبوعات مصرف نمی شود. البته ممکن است برای عبور از بحران مقداری کاغذ با ارز ترجیحی نیز در اختیار مطبوعات قرار گیرد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.