شهر خرم‌آباد امروز با فقر شدید فضای سبز مواجه است به طوری که به گفته مسئولان شهری برخی از محلات این شهر حتی یک متر هم فضای سبز ندارند.

فقر فضای سبز در شهر خرم‌آباد/ محله‌هایی که یک متر فضای سبز ندارند

به گزارش قدس آنلاین، خرم آباد شهر هزاران چشمه با رودخانه‌هایی که از گذشته‌های دور برای این شهر توریستی به جای مانده امروز اوضاع چندان خوبی ندارد، اینجا با آب فراوانی که از دل هر نقطه آن بیرون می‌زند می‌تواند به توریستی‌ترین شهر غرب کشور و حتی کل کشور تبدیل شود ولی متأسفانه عدم مدیریت این توانمندی‌ها در حوزه شهری موجب شده است که از این ظرفیت در حد مطلوب استفاده نشود.

فقر فضای سبز در شهر خرم آباد

هم اکنون آب چشمه‌های خرم آباد بدون هیچ گونه استفاده‌ای از شهر خارج می‌شود تا در پشت سدهای استان‌های همجوار جمع شود در حالی که از این ظرفیت می‌توان برای توسعه فضای سبز شهری و همچنین شاداب سازی فضای شهر استفاده کرد.

این در حالیست که خرم آباد هم اکنون از فقر شدید فضای سبز رنج می‌برد در حالی که آب و هوای این شهر شرایطی را به وجود آورده که قابلیت کاشت و رشد انواع درختان و همچنین بوته‌ها در این شهر وجود دارد.

با این اوصاف هم اکنون شهر خرم آباد که پیش از این در سال‌های دور به شهری پر درخت با فضای سبز قابل توجه مشهور بوده امروز به شدت با کمبود فضای سبز درگیر است و این موضوع را می‌توان با نگاهی از بلندای شهر متوجه شد.

هم اکنون در خرم آباد فضای سبز موجود به طور عمده فضای سبزی است که از گذشته‌ها به جا مانده و در سال‌های اخیر توجه کمتری به توسعه فضای سبز در این شهر شده است.

از سوی دیگر عمده فضای سبز ایجاد شده در خرم آباد در شمال این شهر متمرکز شده به طوری که شمال شهرنشین‌ها از فضای سبز بیشتری برخوردارند تا پایین شهر نشین ها از این معضل به صورت مضاعف رنج ببرند.

فقر فضای سبز در شهر خرم‌آباد/ محله‌هایی که یک متر فضای سبز ندارند

ضرورت ایجاد پارک‌های محله‌ای در شهر خرم‌آباد

رضا بیرانوند رئیس شورای اسلامی شهر خرم آباد روز گذشته در مراسم افتتاح سه بوستان در شهر خرم آباد در سخنانی با اشاره به اینکه ساخت پارک‌های محله‌ای برای شهر خرم آباد یک امر ضروری است اظهار داشت: شورای شهر دوره ششم ایجاد پارک‌های محله‌ای را در سطح شهر در دستور کار دارد و شهردار خرم آباد نیز خوشبختانه توانسته که این امر را در دستور کار خود قرار دهد.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد این پارک‌های محله‌ای موجب ایجاد شور و نشاط در میان اهالی محله می‌شود عنوان کرد: این امر همچنین در راستای ارتقای سطح زندگی و افزایش سطح سلامت مردم مؤثر خواهد بود.

رئیس شورای اسلامی شهر خرم آباد با تاکید بر اینکه از شهردار خرم آباد این انتظار را داریم که این پارک‌های محله‌ای در کل مناطق شهر خرم آباد ایجاد شوند افزود: امیدواریم در این زمینه شاهد اجرای عدالت باشیم و در چهار گوشه شهر خرم آباد این پارک‌های محله‌ای ایجاد شوند.

بیرانوند با بیان اینکه ایجاد فضای سبز یکی از عوامل پایداری توسعه در زندگی شهری محسوب می‌شود بیان داشت: هر محله در شهر خرم آباد نیازمند فضای سبز و پارک اختصاصی است.

محله‌هایی که حتی یک متر فضای سبز ندارند

وی با اشاره به اینکه سرانه فضای سبز در ایران بین هفت تا ۱۲ متر است بیان داشت: متأسفانه این عدد در شهر خرم آباد بسیار پایین است و این عدد تنها ۴.۱ متر بوده که این خیلی کم است.

رئیس شورای اسلامی شهر خرم آباد با تاکید بر اینکه بر اساس استانداردهای زیست محیطی بین المللی این عدد باید بین ۲۰ تا ۲۵ متر باشد گفت: سرانه فضای سبز در محله‌های قدیمی شهر خرم آباد حتی به یک متر هم نمی‌رسد.

بیرانوند با تاکید بر اینکه سرانه فضای سبز در محله‌های «اسد آبادی»، «کوی علی آباد»، «فلک الدین»، «ماسور» و… کم است ادامه داد: متأسفانه در محله‌هایی در شهر خرم آباد مانند «پشته جزایری»، «ده محسن»، «پای خالدار»، «کمالوند»، «گیلوران» و «قلعه سنگی» که در دهه‌های نه چندان دور به شهر خرم آباد ملحق شده‌اند سرانه فضای سبز در آنها حتی یک متر هم نیست.

وی با تاکید بر اینکه این امر یک زنگ خطر برای شهر خرم آباد محسوب می‌شود گفت: این محله‌ها که مانند قارچ سبز شده‌اند و از لحاظ سرانه فضای سبز، آموزشی، پیاده رو و… دارای مشکل هستند، چرا باید این محله‌ها در دهه‌های نه چندان دور به شهر خرم آباد الحاق شوند و اگر بخواهیم یک پارک محله‌ای در آنها ایجاد کنیم با مشکل مواجه می‌شویم.

ضرورت تحقق عدالت در توزیع خدمات شهری

مهرداد ویسکرمی نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه یکی از دغدغه‌هایی که وجود دارد بحث عدالت در توزیع خدمات شهری است اظهار داشت: به هر حال به هر دلیلی بعضی از قسمت‌ها در شهرها بیشتر دیده شده و برخی نیز کمتر و یا اصلاً دیده نشده است.

وی با بیان اینکه یکی از هدف گذاری‌های مهم شهرداری و شورای شهر باید این باشد که خدمات را به مناطق حاشیه‌ای بیشتر ببرند عنوان کرد: در حال حاضر ۱۲ منطقه حاشیه‌ای در شهر خرم آباد داریم که از کمترین امکانات شهری هم بعضاً برخوردار نیستند.

نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدار با مسئولان دفاتر تسهیل گری در این محلات بیان داشت: واقعاً مشکلات این محلات و مناطق زیاد است و توقع نمی‌رود که در چند سال حل شوند اما هر کسی هر کاری که می‌تواند باید انجام دهد و در این راستا شورای شهر و شهرداری خرم آباد در این مسیر قدم بردارند.

ویسکرمی با تاکید بر اینکه یکی از راههای خوب در این زمینه، کمک گرفتن از بخش خصوصی است ادامه داد: در این راستا سرمایه گذاران متعددی به ما مراجعه کرده‌اند تا بر اساس ضوابط شهرداری در شهر خرم آباد سرمایه گذاری کنند که اینها به شهردار و شورای شهر معرفی می‌شوند.

از ظرفیت بخش خصوصی در مدیریت شهری استفاده شود

وی با اشاره به برخی مشکلات در مدیریت شهری و سو مدیریت در شهرداری در سال‌های گذشته افزود: امیدواریم که شهردار جدید به سمت درآمد زایی در حوزه شهری حرکت کند و با توجه به ظرفیت‌هایی که بخش خصوصی دارد و انگیزه‌هایی که وجود دارد می‌شود این کار را انجام داد.

نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود با تاکید بر ضرورت حفظ و نگهداری از فضای سبز در شهر خرم آباد بیان داشت: در این راستا نقش مردم بسیار مهم و اثر گذار است و شعار «شهر ما خانه ما» باید در شهر خرم آباد محقق شود.

ویسکرمی با تاکید بر اینکه شهرداری با مشکلات فراوانی مواجه است و همه ما باید کمک کنیم که این شهر خوب بماند تصریح کرد: تلاش ما در این مدت بر این بوده که تعامل خوبی با شهرداری و شورای شهر داشته باشیم.

به هر روی خرم آباد با دارا بودن آب فراوان، چشمه‌های زیبا و آب و هوای معتدل ظرفیت تبدیل شدن به شهری توریستی را دارا است؛ شهری که هم مردم آن بتوانند در آن به راحتی نفس بکشند و هم دیگر هم وطنان برای سپری کردن اوقات خوش به این شهر سفر کنند.

با این اوصاف اگر امروز برای توسعه فضای سبز در شهر خرم آباد کاری صورت نگیرد توسعه روز افزون فضای شهری و افزایش آلودگی‌های صوتی، تصویری و همچنین آلودگی هوا که مولود زندگی شهری است زندگی را در این شهر که روزی خرم و آباد بود با مشکل مواجه خواهد کرد.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.