معاون بهره‌برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: تولید امسال آب در این استان نسبت به مدت مشابه پارسال پنج درصد افزایش یافته است.

تولید آب در خراسان رضوی افزایش یافت

به گزارش قدس آنلاین، مهدی جهان‌طلب افزود: ۲ هزار و ۲۵۳ روستا با یک میلیون و ۲۶۱ هزار نفر جمعیت زیرپوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی هستند.

وی ادامه داد: امسال تاکنون ۷۶ میلیون و ۷۷ هزار مترمکعب آب برای تامین آب شرب مورد نیاز این تعداد روستا تولید شده‌ است.
معاون شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: همچنین ۷۸ شهر این استان به جز مشهد با یک میلیون و ۸۶۸ هزار نفر جمعیت از خدمات این شرکت بهره می‌برند.  

وی افزود: ۱۱۰ میلیون متر مکعب آب نیز از ابتدای امسال تا پایان مهر ماه برای تامین آب شرب جمعیت شهرنشین خراسان رضوی به جز کلانشهر مشهد تولید شده است.  
جهان‌طلب ادامه داد: بر این اساس حجم تولید امسال آب برای شهرهای خراسان رضوی سه درصد و برای روستاهای این استان هشت درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال شده است.  
افزایش تولید آب در خراسان رضوی طی سال جاری در حالی صورت گرفته است که این استان به خاطر مواجهه با دو دهه خشکسالی و افزایش بی‌رویه برداشت از سفره‌های زیرزمینی از نظر تامین آب در وضعیت بحرانی قرار دارد.  

علاوه بر وضعیت بحرانی ۳۴ دشت از مجموع ۳۷ دشت آب خراسان رضوی، حجم امسال ذخایر آب در پشت سدهای این استان نسبت به پارسال ۱۰۰ درصد کاهش یافته‌ است.  

خراسان رضوی دارای ۳۲ سد در حال بهره‌برداری در حوزه شهرستانهای مشهد، نیشابور، سبزوار، تربت‌حیدریه، تربت‌جام، قوچان، خواف، درگز، تایباد، چناران، سرخس، کلات و فریمان است.  مجموع ظرفیت ذخیره آب پشت سدهای این استان یک میلیارد و ۵۷۲ میلیون مترمکعب است که یک میلیارد و ۲۱۱ میلیون مترمکعب از این حجم مربوط به سد دوستی، سازه مشترک بین ایران و ترکمنستان است.

بنا بر تاکید کارشناسان امور آب "مدیریت مصرف" این ماده حیاتی سریعترین راه عبور از وضعیت بحرانی در استان ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی است. همچنین به منظور برون رفت از بحران کم‌آبی در این استان اجرای طرحهای مختلف آبرسانی و سازگاری با کم‌آبی نیز باید با سرعت بیشتری دنبال شود.  

خراسان رضوی با ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومترمربع وسعت معادل هفت درصد مساحت کل کشور،  شامل ۳۳ شهرستان، ۸۱ شهر، ۷۹ بخش، ۱۷۵ دهستان و سه هزار و ۲۸۱ روستا است.  

طبیعت خراسان رضوی خشک و نیمه‌خشک است بطوری که ۷۵ درصد وسعت آن در اقلیم بیابانی یعنی خشک، نیمه‌خشک و فراخشک قرار دارد.

یک میلیون و ۶۵۱ هزار و ۵۱۱ هکتار از زمین‌های خراسان رضوی در مناطق بیابانی متاثر از کانونهای فرسایش بادی قرار دارد که شامل حدود ۳۰ درصد از وسعت استان است.

این استان دارای ۱۵ کانون بحرانی فرسایش بادی در ۱۷ منطقه و ۱۵ شهرستان است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.