نایب رییس شورای ملی زعفران گفت: حداقل نرخ هر کیلوگرم زعفران ۲۳۰ میلیون و حداکثر آن ۳۵۰ میلیون ریال است.

حداقل قیمت هر کیلوگرم زعفران ۲۳۰ میلیون ریال است

به گزارش قدس آنلاین، غلامرضا میری افزود: تعیین حداقل و حداکثر قیمت زعفران به کیفیت محصول بستگی دارد. 

وی همچنین حداقل قیمت خرید هر سه کیلوگرم گل زعفران از کشاورز را ۹ میلیون ریال اعلام و بیان کرد: حداکثر قیمت همین میزان گل زعفران نیز ۱۱ میلیون ریال است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران ایران ادامه داد: هم‌اینک تقاضا برای خرید گل زعفران در بازار کاهش یافته است زیرا تقاضا بیشتر بر خرید زعفران پاک شده تمرکز دارد.

وی گفت: علت این گرایش آن است که تاکنون عمده عملیات جداسازی زعفران از گل انجام شده و مقدار اندکی از گل زعفران باقیمانده است. 

میری افزود: آذر ماه پارسال حداقل قیمت هر کیلوگرم زعفران ۷۰ میلیون ریال، حداکثر این قیمت ۱۷۰ میلیون ریال و قیمت آن در پایان فصل برداشت هر کیلوگرم ۱۳۰ میلیون ریال بود. 

وی دلیل اصلی افزایش نرخ زعفران در سال جاری را کاهش تولید این محصول در کشور اعلام و بیان کرد: تداوم خشکسالی و کمبود بارندگی موجب کاهش محسوس تولید زعفران در مزارع خراسان رضوی و دیگر استانهای کشور شد. 

نایب رییس شورای ملی زعفران ادامه داد: ارائه آمار دقیق از تولید امسال زعفران ایران پس از پایان عملیات برداشت این محصول میسر است. 

وی همچنین به کاهش انگیزه تولید در میان زعفرانکاران بخاطر قیمت اندک پارسال اشاره کرد و گفت: این امر نیز یکی دیگر از دلایل کاهش تولید امسال این محصول می‌باشد.

فرشید منوچهری دبیر شورای ملی زعفران نیز پیش از این متوسط برداشت زعفران از هر هکتار را بین ۳.۲ تا ۳.۵ کیلوگرم اعلام کرد و گفت: با ارائه آموزشهای مناسب به کشاورزان و اجرای طرحهای به‌زراعی برداشت این محصول به میزان ۶ تا هشت کیلوگرم در هکتار نیز میسر است. 

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز پیش از این به کاهش ۲۰۰ هزار و ۷۰۰ هکتاری سطح زیرکشت محصولات کشاورزی در این استان ظرف ۲۰ سال اخیر اشاره و بیان کرد: ۵۶ هزار هکتار از این کاهش سطح زیرکشت مربوط به زعفران است. 

محمدرضا اورانی افزود: سطح زیرکشت زعفران ظرف ۲ سال گذشته در این استان با پنج هزار هکتار کاهش به ۹۰ هزار هکتار رسیده است زیرا با توجه به تداوم خشکسالی و افزایش هزینه‌های تولید، کشت زعفران فاقد صرفه اقتصادی برای کشاورزان است. 

وی همچنین به کشت امسال زعفران در سطح ۹۱ هزار هکتار از مزارع خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: کاهش تولید این محصول برای امسال در این استان بین ۳۵ تا ۴۵ درصد نسبت به پارسال برآورد شده است. 

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.