عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: : تمرکزگرایی، امضاهای طلایی و ساختارهای معیوب از موانع جدی رونق تولید در کشور هستند.

تمرکزگرایی و امضاهای طلایی از موانع جدی رونق تولید هستند /  اتکا به نفت باعث شده مکانیزمی برای حضور مردم در عرصه اقتصاد پیش‌بینی نشود

محمد صفایی در گفتگو با قدس آنلاین  با بیان اینکه اتکا به نفت در پیش از انقلاب و همچنین طی چهار دهه اخیر  باعث شده مکانیزمی برای حضور مردم در عرصه اقتصاد پیش‌بینی نشود، اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی در راستای تسهیل کسب و کار قانونی را به تصویب رساند تا روند صدور مجوزها در زمینه تولید تسهیل شود اما از انجا که در زمان دوره انتقال دولت قرار گرفت و از سویی دولت دوازدهم که کار را رها کرده بود و دولت سیزدهم نیز  هنوز در ابتدای راه قرار دارد  و با توجه به تلاشی که در زمینه رونق تولید و رفع موانع پیش روی ان برداشته است انتظار می رود تا پایان سال شاهد اثار موثر و نتیجه بخش آن در کشور باشیم .

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در جلسه با مخبر معاون اول رئیس جمهور نیز بر این موضوع تاکید کردیم  که دولت باید مساله حضور مردم در عرصه اقتصادی و کسب و کار را به عنوان یکی از اولویت های اصلی خود قرار دهد و بستر آن را با برداشتن موانع برطرف نماید زیرا در حال حاضر موانع حضور مردم در زمینه تولید بسیار زیاد است . همچنین دولت در زمینه کاهش تمرکزگزایی اختیارات اصل ۱۲۷قانون اساسی را به استانداران واگذار نماید تا قدرت تصمیم گیری استانداران افزایش پیدا کند .

نماینده گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از موانع جدی دیگر در زمینه رونق و جهش تولید مشکلات ساختاری از جمله اینکه به شدت تمرکزگراهستیم به طور مثال برای پرداخت تسهیلات ، برای سرپرستی  برخی از بانک های استان ها سقف خاصی قرار داده شده از این رو پرونده متقاضیان دریافت تسهیلات بیشتر از این سقف به تهران فرستاده می شود این مساله علاوه بر اینکه روند پیگیری پرونده را بسیار کند می کند از طرفی زمینه ایجاد امضای طلایی را فراهم می کند . بنابراین اگرچه حضور مدیران جهادی  در دولت سیزدهم ممکن است تا حدودی وضعیت را برای رونق تولید بهتر نماید اما ساختارهای معیوب به عنوان یک مانع جدی اثربخشی آنها را کاهش خواهد داد.

وی با بیان اینکه مثلا واگذاری زمین از اراضی ملی برای تولید در بهترین شرایط حداقل یک سال به طول می انجامد که برای سرمایه گذار توجیه اقتصادی ندارد ، بیان داشت: به طور مثال بالغ بر یک سال از درخواست زمین برای توسعه شهرک صنعتی گناباد می گذرد و این موضوع بین منابع طبیعی، راه و شهرسازی ، کمیسیون زیربنایی و برخی دستگاه های دیگر پاسکاری می شود حال اگر یک فرد مبتدی که قصد سرمایه گذاری در زمینه تولید را داشته باشد وقتی با این مساله ،  کندی امور و کاغذبازی ها مواجه شود ممکن است از حضور در این عرصه انصراف دهد .  

صفایی ادامه داد: طی سال های اخیر موانع جدی پیش روی تولید شناسایی شده اند از این رو دولت سیزدهم باید همت کرده و آنها را از مسیر تولید بردارد .

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.