درحالی که رژیم صهیونیستی حمایت خود را برای تاثیرگذاری در انتخابات ریاست جمهوری لیبی با حمایت از ژنرال"خلیفه حفتر"و"سیف الاسلام قذافی" آماده کرده بود، اما رد صلاحیت شدن فرزند دیکتاتور لیبی و صدور حکم اعدام حفتر از سوی دادگاه نظامی مصراته، نقشه های تل آویو در این کشور را به شکست کشاند.

تیر رژیم صهیونیستی در لیبی به سنگ خورد

به گزارش قدس آنلاین، با گذشت نزدیک به یازده سال از انقلاب لیبی و سرنگونی «معمر قذافی» دیکتاتور این کشور، قرار است انتخابات ریاست جمهوری لیبی در ۲۳ دسامبر (سوم دی ماه سال جاری) و انتخابات پارلمانی در ۲۳ ژانویه (سوم بهمن) برگزار شود، انتخاباتی که پای برخی کشورها و رژیم ها از جمله رژیم صهیونیستی و مسایل حاشیه ای را به لیبی باز کرده است.

در انتخابات ریاست جمهوری لیبی که اولین انتخابات ریاست جمهوری این کشور از سال ۱۳۸۹ می باشد، نام دو نفر بیشتر در بین ۶۸ نامزد ثبت نامی مطرح شده بود، اولی ژنرال خلیفه حفتر فرمانده کل نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» و دومی «سیف الاسلام قذافی» فرزند دیکتاتور سابق این کشور بود که البته نام هر دو نفر کنار گذاشته شد.

در حالی انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی لیبی برگزار خواهد شد که شرایط این کشور هنوز به ثبات نرسیده و درگیرهای داخلی با توطئه و حمایت برخی کشورها و رژیم ها ادامه دارد.

لیبی از سال ۲۰۱۱ (۱۳۸۹) با چالش های فراوانی روبه رو است؛ پس از سقوط معمر قذافی دیکتاتور این کشور در آن سال، با جنگ داخلی روبرو گردید و این کشور با توطئه خارجی عملا به دو قسمت تقسیم شد؛ «دولت وفاق ملی لیبی» مورد حمایت کشورهایی چون قطر، ترکیه، برخی کشورهای اروپایی و سازمان ملل قرار گرفت و کشورهایی مانند مصر، روسیه، عربستان و امارات نیز از ارتش خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته مستقر در «بنغازی» و «طبرق» حمایت کردند.

نکته مهمی که در حاشیه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری لیبی به وجود آمده، ورود رژیم صهیونیستی به این قضیه می باشد؛ چندی پیش برخی منابع منطقه و عربی اعلام کردند که «صدام حفتر» پسر ژنرال خلیفه حفتر فرمانده موسوم به ارتش ملی لیبی با دلالی امارات در سفری به سرزمین های اشغالی، خواستار کمک رژیم اشغالگر قدس به پدرش برای تسلط بر لیبی شده است.

رژیم صهیونیستی به امید اینکه لیبی به جمع کشورهای سازشگر با این رژیم بپیوندد، برنامه انتخاباتی خود را در لیبی پیش می‌برد و همزمان خلیفه حفتر و سیف الاسلام قذافی کانال‌های ارتباطی با رژیم صهیونیستی ایجاد کرده‌ و در خصوص عزم خود برای سازش به صهیونیست‌ها اطمینان خاطر داده‌ بودند، به امید اینکه دولت آمریکا نیز آن‌ها را مورد حمایت قرار دهد.

منابع خبری اعلام کرده اند که صدام حفتر چندی پیش به فلسطین اشغالی سفر و با برخی از مقامات رژیم صهیونیستی در فرودگاه «بن گوریون» در شرق تل آویو دیدار و درخواست کمک پدرش از این رژیم را مطرح کرده بود.

اولین خبر این دیدار را یک تحلیلگر صهیونیستی افشا کرد که در آن «یوسی ملمن» تحلیلگر مسائل اطلاعاتی رژیم اشغالگر قدس با انتشار یادداشتی در روزنامه صهیونیستی «هاآرتض»، این سفر را علنی کرد و نوشت: صدام حفتر حامل پیامی از سوی پدر خود برای درخواست کمک نظامی و سیاسی از اسرائیل بوده است.

بنا بر ادعای ملمن، صدام به نقل از پدرش به مقامات صهیونیست گفته است که اگر از او حمایت سیاسی و نظامی کنند، حفتر نیز متعهد خواهد شد که در آینده روابط دیپلماتیک بین لیبی و اسراییل (رژیم صهیونیستی) را برقرار کند!

منابع خبری اعلام کرده بودند که صدام حفتر در سفرش به اراضی اشغالی حامل نامه‌ای از پدرش بود که در آن حفتر از تل‌آویو خواسته در ازای برقراری روابط دیپلماتیک میان دو طرف، این رژیم کمک سیاسی و نظامی به لیبی داشته باشد.

همانگونه که صدام حفتر نقش رابط میان پدرش و رژیم صهیونیستی را با دلالی امارات بازی می کند، گفته شده که سیف الاسلام قذافی نیز که نامزد انتخابات ریاست جمهوری لیبی شده، واسطه پدرش برای برقراری رابطه با تل آویو بوده است، هرچند معمر قذافی در ظاهر قایل به حمایت از موضوع فلسطین بود.

چندی پیش روزنامه صهیونیستی هاآرتص از نقش سیف الاسلام قذافی، در روابط طرابلس با تل‌آویو پرده برداشت و فاش کرد که سیف الاسلام مسئولیت روابط با اسرائیل را در دوره حکومت پدرش به عهده داشت.

به نوشته این روزنامه عبری زبان، در حالی که پدر سیف الاسلام خود را یکی از تندروترین حامیان مسئله فلسطین نشان می‌داد، پسرش با اسرائیلی‌ها مشغول ملاقات و گفت وگو بود.

به زعم هاآرتص، با وجود آن که خبری از روابط رسمی بین دو طرف وجود نداشت، اما تل آویو و دولت قذافی تماس‌های مستمری در رابطه با مسایل دیپلماتیک و مسایل دیگر داشتند و سیف الاسلام این تماس‌ها را از طریق یک تاجر یهودی لیبی تبار انجام می‌داد.

معمر قذافی دیکتاتور لیبی پیش از سرنگونی هم قول داده بود، در صورتی که اسرائیل برای بهبود روابطش با آمریکا و غرب وارد عمل  شود، اقدام به برقراری روابط با آن خواهد کرد.

برخی اخبار پشت پرده از لیبی حکایت از دلالی رژیم امارات در خصوص حمایت همزمان رژیم صهیونیستی از ژنرال حفتر و سیف الاسلام قذافی در انتخابات ریاست جمهوری لیبی داشت که البته تیر تل آویو به سنگ خورد، چرا که درخواست نامزدی سیف‌الاسلام قذافی برای انتخابات ریاست جمهوری لیبی توسط قوه قضائیه این کشور رد شد و در همین حین رسانه‌های لیبی نیز از محکومیت ژنرال حفتر و ۶ نظامی دیگر به اعدام خبر دادند که عملا حضور وی در انتخابات این کشور را غیرممکن کرد.

 رسانه‌های لیبی، سندی را از سوی دادستانی نظامی در مصراته منتشر کرده اند که در آن دادگاه نظامی دائمی در این شهر حکم اعدام غیابی حفتر و «عبدالرازق الناظوری، صقر الجروشی، عبدالسلام الحاسی، المبروک الغزوی، محمد منصور و سعد الورفلی» شش افسر عالی رتبه دیگر در ارتش ملی لیبی را صادر کرده است.  

به گزارش این رسانه‌ها، پرونده‌ای که در آن حفتر به اعدام محکوم شده مربوط به بمباران دانشکده پدافند هوایی توسط نیروهای به اصطلاح ارتش ملی در مصراته و کشته شدن یکی از سربازان این دانشکده است. در این حکم علاوه بر اعدام به محرومیت دائمی متهمان از حقوق شهروندی و اخراج از خدمت اشاره شده است.

نکته قابل تاملی که در این بین وجود دارد این است که رژیم اشغالگر قدس و لابی صهیونیستی در آمریکا، همانگونه که در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده از هر دو نامزد دو حزب دمکرات و جمهوری خواه حمایت می کنند، تل آویو در انتخابات لیبی نیز از دو نامزد ریاست جمهوری یعنی خلیفه حفتر و سیف الاسلامی قذافی در بین ۶۸ نامزد ثبت نام کرده، حمایت می کند که البته با حذف نام این دو نامزد و پیش نرفتن برنامه صهیونیست ها در انتخابات لیبی، مطمئنا تل آویو اقدام دیگری خواهد کرد.

به اعتقاد برخی از کارشناسان مسایل منطقه، احتمالا آنکارا در حذف نام ژنرال حفتر و سیف الاسلام قذافی برای شرکت در انتخابات لیبی دست داشته است، چرا که مقامات ترکیه نمی خواهند پای صهیونیست ها به لیبی بدون اجازه آنها باز شود.

حال باید صبر کرد و دید در لیست نهایی نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آینده لیبی، چه کسانی تایید خواهد شد و تل آویو این بار از چه فردی در این انتخابات حمایت خواهد کرد.  

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.