رئیس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد در هشتمین همایش بورس، بانک و بیمه در جزیره کیش گفت: ارز دیجیتال ملی در مناطق آزاد تدوین و تعریف می‌شود.

ارز دیجیتال ملی در مناطق آزاد تدوین می‌شود/ اولین بانک فراساحلی خارجی در مناطق آزاد ایجاد می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، هشتمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه و خصوصی‌سازی در جزیره کیش امروز با حضور سعید محمد رئیس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و مشاور رئیس جمهور، همچنین نوائی لواسانی رئیس منطقه آزاد کیش و فعالان بازار سرمایه و بانک افتتاح شد. 

در این مراسم سعید محمد اظهار داشت: گرچه تحریم‌ها سخت است اما بسیاری از مشکلات ناشی از نگاه بخشی و جزیره‌ای در بخش خصوصی و اقتصادی کشور است. در ا ین زمینه طرح‌های سرمایه‌گذاری در هشت منطقه آزاد کشور و هفت منطقه جدید که جمعاً ۱۵ منطقه آزاد تجاری و ۳۲ منطقه ویژه اقتصادی پیگیری می‌شود که این مناطق ۴۵ درصد تجارت کشور را برعهده دارند گرچه سهم مناطق آزاد از تجارت کشور ۲ درصد است.

رئیس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد گفت: طرح آمایش سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد تدوین می‌شود که هر منطقه براساس چه راهبردی تعریف شود. در این زمینه ۱۵۰ فرصت سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران در مناطق آزاد براساس طرح آمایش سرزمین تدوین شده است. 

به گفته وی، در حال حاضر ۸۷۰ بانک، بورس، تالار بورس و بیمه در مناطق آزاد کشور وجود دارد که به ارائه خدمات به مردم اختصاص دارد. 

سعید محمد همچنین خاطرنشان کرد: تلاش داریم مناطق آزاد را به نسل سوم که خدماتی‌محور هستند ارتقا دهیم. همچنین به زودی اولین بانک خارجی فراساحل در مناطق آزاد با کمک بانک مرکزی راه‌اندازی می‌شود. 

وی تأکید کرد: با همکاری شورای عالی بورس به زودی بورس بین‌الملل در منطقه آزاد کیش و همچنین یک شرکت تأمین سرمایه خارجی ایجاد می‌شود و نیز ایجاد یک بانک ریالی در مناطق آزاد در حال پیگیری است. 

رئیس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد گفت: نسل چهارم مناطق آزاد دانش‌محور است که کارهای تأسیس صندوق جامع پژوهش در مناطق آزاد و ارتقای شتاب‌دهنده‌ها دنبال می‌شود و همچنین شرایط برای ایجاد نسل پنجم مناطق آزاد که مناطق جامع است فراهم می‌شود.

به گفته سعید محمد نسل ششم مناطق آزاد فرا مرزی بوده که در این زمینه ایجاد مناطق آزاد مشترک با سایر کشورها و دیپلماسی با ۱۵ کشور همسایه دنبال می‌شود و تقاضای ایجاد مناطق آزاد توسط برخی کشورها و همچنین منطقه آزاد مشترک در قالب پیمان شانگهای و همچنین در قالب پیمان اورآسیا دنبال می‌شود.

وی همچنین نسل هفتم مناطق آزاد را مناطق دیجیتال عنوان کرد که در راستای هوشمندسازی و زنجیره بلوکی و سینتک‌ها در مناطق آزاد در حال بررسی است.

به گفته رئیس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، پیشنهاد ایجاد رمزارز ملی و جدید برای مبادلات مناطق آزاد دنبال می‌شود و این امر را به صورت الگو برای سرزمین اصلی کشور تعمیم می‌دهیم. در شورای عالی مناطق آزاد که اخیراً در دولت تشکیل شد بحث حکمرانی مناطق آزاد بررسی شد و براساس ماده ۶۵ احکام دائمی کشور امور مناطق آزاد به‌ جز امنیت و نظامی برعهده رئیس منطقه آزاد است و هر دستگاهی برخلاف آن عمل کند با آن برخورد می‌شود.

در این مراسم سامانه شفافیت منطقه آزاد کیش رونمایی شد که براساس آن زمین‌های موجود در این منطقه برای سرمایه‌گذاران و فرصت‌های سرمایه‌گذاری به راحتی قابل دسترس است.

حسین سلاح‌ورزی معاون اتاق بازرگانی ایران هم در این مراسم گفت: از زبان صاحبان کسب و کارهای دیجیتال می‌گویم حمایت پیشکش ما را دستگیر نکنید گرچه رئیس قوه قضاییه دستور توقف حکم یکی از صاحبان کسب و کارهای دیجیتال را صادر کرد. 

وی افزود:‌ متأسفانه نرخ استهلاک از سرمایه‌گذاری پیشی گرفته و این به معنای نرخ منفی سرمایه‌گذاری در کشور است که از رشد اقتصادی باز ماندیم.

این فعال اقتصادی گفت: همایش بورس، بانک و بیمه با شروع دولت سیزدهم آغاز شده است. هفته پیش هم نقشه راه رونق تولید غیر تورمی از سوی دولت اعلام شد که امیدواریم با موفقیت در مذاکرات شاهد رشد سرمایه‌گذاری و رفاه در کشور باشیم.

به گزارش فارس، هشتمین نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی معروف کیش اینوکس ۲۰۲۱ از امروز ۸ آذر در جزیره کیش آغاز شده و تا یازدهم آذر ادامه دارد. در این نمایشگاه‌ها بیش از ۲۰۰ مؤسسه، شرکت، بانک و مؤسسات سرمایه‌گذاری حضور دارند و به ارائه آخرین خدمات و دستاوردهای علمی خود می‌پردازند. 

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.