وزیر دفاع یونان از استقرار قوای فرانسه در یونان در صورت حمله محتمل ترکیه و بررسی اعزام نیروهای یونان به منطقه ساحل در غرب آفریقا به دنبال تقاضای پاریس خبر داد.

استقرار نظامیان فرانسه در یونان در صورت حمله احتمالی ترکیه

به گزارش قدس آنلاین، وزیر دفاع یونان روز سه شنبه از استقرار قوای فرانسه در یونان در صورت حمله محتمل ترکیه و بررسی اعزام گروهی از نیروهای یونان به منطقه ساحل  در غرب آفریقا به دنبال تقاضای پاریس خبر داد.

به نوشته وبگاه «کیپ تاکینگ گریس» «نیکوس پاناگیوتوپولوس» وزیر دفاع یونان با اشاره به توافقنامه دفاعی یونان و فرانسه تاکید کرد: «در صورتی که ترکیه بخواهد حمله کند و ما از فرانسه کمک بخواهیم، ​​نیروهای فرانسوی آنجا خواهند بود، آنها باید آنجا باشند.»

پاناگیوتوپولوس فاش کرد که سران سیاسی و نظامی کشور در حال بررسی اعزام گروهی از نیروهای مسلح به منطقه ساحل در غرب آفریقا  برای کمک به نیروهای فرانسوی در مبارزه‌ با گروه‌های تروریستی است. استقرار نیروها در چارچوب توافقنامه همکاری دفاعی یونان و فرانسه است که شامل خرید ناوچه فرانسوی «بلهارا» نیز می‌شود.

وزیر دفاع یونان درباره مزایای این توافق به جز خرید ناوچه تاکید کرد که کمک‌های دفاعی در صورت حمله از سوی کشور ثالث، از سوی هر دو طرف در این توافق لحاظ شده است.

پاناگیوتوپولوس تاکید کرد: «اگر ترکیه بخواهد حمله کند و ما بر اساس قرارداد نظامی که امضا کرده‌ایم از فرانسه کمک بخواهیم، ​​نیروهای فرانسوی آنجا خواهند بود.»

وزیر دفاع یونان در پاسخ به این سئوال که آیا برای کمک فرانسوی‌ها به یونان، آتن نیز باید به ساحل نیرو اعزام کرده باشد، خاطرنشان کرد، اگرچه لازم نیست، اما از طرف فرانسوی درخواست شده و ما باید کمک کنیم.

وزیر دفاع یونان افزود؛ اینها مستشاران نظامی نیستند، ما قبلاً در منطقه چنین مستشارانی داشتیم، این‌ها پرسنل رسمی نیروهای مسلح هستند.

فرانسه به تازگی در سیگنالی تهدید آمیز به ترکیه، یک فروند ناو خود را عازم  دریای مدیترانه و سواحل قبرس کرده است. فرانسه ناو موشک انداز«آورگن» خود را در قبرس مستقر کرده  و این پیام را به آنکارا ارسال می‌کند که پاریس به شرکای قبرسی و یونانی خود در مناقشه جاری منطقه اقتصادی انحصاری دریایی (EEZ) متعهد است.

«پل مرویو دی ویگنو» ناخدای این کشتی جنگی به خبرنگاران گفت: «این استقرار نشان می‌دهد که فرانسه چقدر این بخش از دریای مدیترانه را مهم می‌داند.»

وی گفت که این کشتی جنگی از هم اکنون تا ژانویه در منطقه مستقر خواهد شد و اطلاعات جمع آوری خواهد کرد تانشان دهد احترام به قوانین بین المللی و به ویژه آزادی کشتیرانی در این منطقه برای پاریس اهمیت دارد.

پاریس به طور منظم کشتی‌های جنگی خود از جمله ناو هواپیمابر «شارل دوگل» را در منطقه مستقر کرده است و نیکوزیا به نیروی هوایی و نیروی دریایی فرانسه اجازه می‌دهد از پایگاه هوایی و تاسیسات بندری آن استفاده کنند.

فرانسه، اتحادیه اروپا و ایالات متحده به طور کلی از یونان و قبرس در طول مناقشه حمایت کرده‌اند و ترکیه را به دلیل فعالیت‌های حفاری غیرمجاز و انعطاف نظامی تحریم کرده‌اند.  در این بین، دولت فرانسه به‌ویژه از آتن و نیکوزیا حمایت و بر لزوم دفاع از حاکمیت کشورهای اتحادیه اروپا از بعد دیپلماتیک و نظامی تاکید می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.