کارشناس فوتبال کشورمان به تحلیل و بررسی کم گل بودن بازی‌های لیگ برتر در هفته‌های اخیر پرداخت.

محصص: دلیل کم‌گل بودن لیگ راحت‌تر بودن کار دفاعی از هجومی است

مرتضی محصص در خصوص اینکه هفته هفتم لیگ برتر با سه مساوی بدون گل به پایان رسید و تنها  ۷گل در ۸بازی به ثمر رسید، اظهار داشت: خوزه مورینیو عقیده دارد اگر از حریف گل نخوریم شانس برد داریم. خیلی از مربیان اول به دنبال این هستند که در نیمه‌ای که دفاع می‌کنند پرتعداد باشند و فضاهای مهم را خوب پوشش بدهند و چشم به ضد حمله‌ها داشته باشند.

*کار دفاعی از هجومی راحت‌تر است

وی افزود: مشکل فوتبال پیچیدگی ‌آن است. همین اطلاعات ما را حریف هم دارد. همیشه کارهای دفاعی نسبت به کارهای تهاجمی برای مربیان خیلی ساده تر است. چون سیستماتیک است. کار تهاجمی یعنی استفاده از خلاقیت و لحظه‌ها با تکنیک و سرعت خوب، خیلی از تیم‌ها بازیکنان شاخصی دارند اما وقتی لایه‌های دفاعی نزدیک به هم هستند، دچار مشکل می‌شوند. به مربیان هم باید حق بدهیم چون اول نتیجه مهم است و بعد بازی زیبا، نمی‌توانیم از مربیان انتقاد کنیم که چرا با ۴-۳ گل بازی‌هایشان را به پایان نمی‌رسانند چون ما به دنبال این هستند که موفق باشند. تفکرات دفاعی برای همه وجود دارد.

* مثال قدیمی می گوید گلزنی توسط مدیر باشگاه انجام می شود

کارشناس فوتبال کشور با اشاره به کم گل بودن بازی‌ها عنوان کرد: اینکه چرا گل نمی‌زنیم بحث دیگری است. مثالی قدیمی می‌گوید؛ گلزنی به وسیله مدیر باشگاه انجام می‌شود یعنی او پول می‌دهد بهترین ها بیایند و برایش گل بزنند. اما شیرازه و تشکیلات دفاعی کار مربی و مدیریت تیم است. شما می‌توانید یک سوپراستار مانند نیمار، مسی، رونالدو و... بیاورید که وظیفه‌اش گلزنی است. قیمت این بازیکنان سرسام آور است و جذب آن‌ها برای همه امکان پذیر نیست. در ایران هم بازیکنانی داریم که می‌توانند لایه‌های دفاعی حریف را بشکنند یا با کار ترکیبی خودشان را به پشت دفاع حریف برسانند اما سؤال این است که آیا تمام تیم‌ها چنین مهره‌هایی دارند؟

*مربیان ما چقدر برای ضربات ایستگاهی تمرین دارند؟

محصص در مورد اینکه در سه مسابقه‌ای که با نتیجه صفر-صفر تمام شد، علاوه بر اینکه هیچ گلی را شاهد نبودیم بازی گرم و جذابی هم دیده نشد، گفت: طبق آماری که من از ضربات ایستاگی از فوتبال روز دنیا دارم، ۳۰ درصد گل‌ها از ضربات ایستگاهی به ثمر می‌رسد. سوال می‌کنم؛ آیا مربیان لیگ ۳۰ درصد تمرینات هفته را صرف ضربات ایستاگی می‌کنند؟ آیا هرروز است یا یکی دو روز قبل از مسابقه؟ شاید هم این کار را انجام بدهند اما این یک فاکتور تعیین کننده در برد و باخت بازی‌ها است. یک راه رسیدن به گل است. کرنر، اوت دستی و ضربات ایستگاهی به خصوص از کناره‌ها و... می‌توانند نتیجه را تغیر دهند.

* اگر مشکلات امسال سال قبل هم بوده جای نگرانی وجود دارد

وی افزود: کم بودن تعداد گل‌ها دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. مربیان زحمت زیادی می‌کشند اما در کار تهاجمی فقط می‌توانید نظم و انضباط داشته بدهید. بازیکنان باید عنصر خلاقیت را داشته باشند. قصدم انتقاد از بازیکنان نیست. وقتی با دو سه مدافع روبرو می‌شوید باید سرعت، تکنیک، ضرب اول، چرخش، دید خوب و... را برای عبور داشته باشند. این شرایط ممکن است برای همه وجود نداشته باشد. نگرانی در مورد گلزنی را همه دارند. اگر بخواهیم لیگ امسال را پیش‌بینی کنیم باید به لیگ سال گذشته برگردیم و ببینیم آیا مشکلات، امسال تکراری است یا اینکه پیشرفت کرده‌ایم. اگر مشکلات تکراری هستند خیلی جای نگرانی وجود دارد. بحث فنی به جایی نمی‌رسد مگر اینکه این مشکلات را به همایش‌ها ببریم. یعنی مربیان لیگ برتری، لیگ یکی و حتی لیگ دو، بیایند و در مورد این مسائل صحبت کنند. برای حل مشکلات که بخشی از آن‌ها گلزنیست، به برگزاری این همایش‌ها احتیاج داریم.

*بازی مالکانه، خلاقیت را از فوتبال دور کرده

کارشناس فوتبال تصریح کرد: من قصد ندارم به سختی انتقاد کنم. خلاقیت یک موهبت خدادادی است. برخی از بازیکنان لیگ ما وقتی صاحب توپ می‌شوند آنقدر اعتماد به نفس دارند که عبور از یک مدافع برایشان خیلی راحت است اما این شرایط برای همه نیست. بازی حفظ توپ و مالکانه به خاطر اینکه توپ را نگه می‌دارید، فوتبال را از خلاقیت‌ها دور کرده است. همه به دنبال پاس دادن هستند، به جای اینکه در لحظه تعیین کننده بازیکن بتواند از مدافع یا مدافعین عبور کند. یعنی ایجاد موقعیت برای گلزنی و صحنه‌های زیبا کمتر به وجود می‌آیند. بازی تیم‌ها برای حریفان قابل پیش بینی است و این نتایج هم حاصل می‌شوند. بنابراین جای تعجب ندارد.

* من طرفدار بیلسا هستم چون تکرار در تمریناتش بی نهایت است

محصص در مورد اینکه در فوتبال کشورمان از خلاقیت بازیکن تنها برای ارسال از کناره‌ها استفاده می‌شود، اظهار داشت: سانتر هم اگر با برنامه باشد، یکی از راه‌های رسیدن به گل است. باید بازی را باز و از فضاهای موجود استفاده کنید. حتما نباید سانتر بلند و روی تیر دوم باشد. می‌تواند سانتر کوتاه، زمینی، رو به عقب یا... باشد ولی ساعت‌ها وقت لازم است. با یکی دو جلسه امکان پذیر نیست.من طرفدار مارسلو بیلسا هستم که خیلی از بازیکنان او شاکی هستند. چون تکرار در تمریناتش بی نهایت است. آنقدر زیاد که بازیکنان به صورت اتوماتیک آن‌ها را در زمین مسابقه انجام‌ می‌دهند.

* تیم هایی صاحب جام هستند که در خط حمله بازیکنان تکنیکی دارند

وی افزود: لیدز در خیلی از بازی‌ها بازنده بوده اما اگر دقیق نگاه کنید الگو را در بازی این تیم می‌بینید. بیلسا تنها مربی لیگ برتری است که تیمش "من تو من" بازی می‌کند. به طور کلی تیم‌هایی مطرح، برنده و صاحب جام هستند که در خط حمله بازیکنان شاخص تکنیکی دارند. بازیکنانی که با بقیه فاصله دارند و در یک لحظه، از یک موقعیت نصفه و نیمه می‌توانند گل بسازند.

کارشناس فوتبال کشور در مورد اینکه آیا سه تساوی بدون گل در هفته هفتم و در یک روز نگران کننده نیست، عنوان کرد: نه، اصلا. من مطئنم مربیان زحمت می‌کشند اما بازهم تاکید می‌کنم کار حمله با دفاع خیلی فرق می‌کند و احتیاج به خلاقیت دارد. گواردیولا می‌گوید تا نیمه زمین متعلق به منِ مربی است ولی وقتی به دروازه حریف نزدیک می‌شویم باید از خلاقیت خودتان استفاده کنید. گواردیولا آنجا نمی‌گوید که باید از حریف عبور کنید، یک-دو کنید، دور بزنید، به یار سوم پاس بدهید یا... این‌ها به هوش و درایت بازیکنان مربوط می‌شود.

*اگر بازیکنان خلاق را محدود کنیم گلزنی سخت می‌شود

وی  با اشاره به نقش خلاقیت در کارهای هجومی گفت: قبول دارم که باید تمرینات تهاجمی داشته باشیم. نمی‌گویم تمرینات نقشی ندارد ولی در لحظات تعیین کننده که کار گره خورده، بازیکنان تکنیکی مانند نیمار یا مسی هستند که می‌توانند گره را باز کنند. در ایران هم چنین بازیکنانی داریم اما این بازیکنان به آزادی عمل در نیمه حریف احتیاج دارند. اگر بازیکنان خلاق را محدود کنیم گلزنی سخت می‌شود. مربیان این حق را دارند که بگویند وقتی توپ را از دست می‌دهیم بازیکن خلاق هم باید در دفاع شرکت کند. فاصله‌اش با محوطه جریمه حریف زیاد می‌شود و در این صورت باید ببینیم آیا آمادگی جسمانی لازم را برای این فاصله و برگشت داریم؟

*نگران کم گل بودن بازی ها در هفته هفتم نباشید

محصص تصریح کرد: در هفته ششم و هفتم نباید زیاد نگران باشیم. اما اگر به میانه فصل رسیدیم و این شرایط وجود داشت باید نگران بود. چون مربیان وقت کافی داشتند.  خیلی از مربیان در حال تغییر مرتب ترکیب، پست ها و نفرات هستند. شاید هنوز به طور صددرصد بهترین ترکیب را پیدا نکرده‌اند. کار مربیگری بسیار دشوار است. برای من کارشناس راحت است که لپ‌تاپم را باز و از همه انتقاد کنم اما آیا حداقل ۱۵ دقیقه در تمرین تیمی حاضر شده‌ام که ببینم چه شرایطی وجود دارد؟ متقاعد کردن بازیکنان به یک نحوه بازی الان به خصوص بازیکنان سرشناس و آنهایی که بازی‌های لیگ یا ملی بالایی دارند، دشوار است.

*هیچ راه و فرمول صددرصد برای پیروزی و موفقیت وجود ندارد

وی در مورد اینکه با این حساب فوتبال ما نمی‌تواند از بازیکنان خلاق خودش استفاده بهینه داشته باشد، گفت:‌ باید آزادی عمل بیشتری به بازیکنان خلاق بدهیم و ریسک کنیم. البته نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که همه بیلسا یا پوچتینو باشند. فوتبال بازی عقاید است. من هم عقل کل نیستم هرچه بگویم درست باشد. هرکسی عقاید خودش را دارد اما باید ببینیم برای تیمی که مسئولیتش را برعهده داریم کدام راه بهتر است؟ هیچ راه و فرمول صددرصد برای پیروزی و موفقیت وجود ندارد. چون در نهایت این بازیکنان هستند که تصمیم می‌گیرند و این مربیان هستند که با دادن آزادی عمل دادن در نیمه حریف به بازیکنان باعث می‌شوند صحنه‌های خیلی زیباتر و گل‌های بیشتری ببینیم. ما به دادن آزادی عمل به نخبه‌ها و بازیکنان برجسته احتیاج داریم.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.