برخی منابع خبری آمریکایی در ادامه فضاسازی‌ها درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین گزارش داده‌اند دولت جو بایدن تخلیه شهروندان آمریکایی از اوکراین را بررسی می‌کند.

دولت بایدن تخلیه شهروندان از اوکراین را بررسی می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، منابع خبری آمریکایی عصر سه شنبه به  وقت تهران گزارش دادند  که دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در حال بررسی گزینه‌هایی برای تخلیه احتمالی شهروندان آمریکایی از اوکراین در صورت حمله روسیه به این کشور است.

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» به نقل از منابع مطلع گزارش داد که این برنامه ریزی احتمالی توسط پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) هدایت می‌شود. 

«ویکتوریا نولاند» مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در یک جلسه توجیهی با سناتورها مدعی شده بود که آمریکا گزینه‌هایی برای جلوگیری از حمله روسیه به اوکراین دارد. 

مقامات آمریکایی تاکید کرده‌اند هنوز مشخص نیست که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه تصمیم به حمله را گرفته است یا خیر، اما او به اندازه کافی نیرو، تجهیزات و تدارکات را نزدییک مرزهای اوکراین جمع آوری کرده است که می‌توانند در مدت کوتاهی برای حمله به این کشور حرکت کنند.

این منابع تاکید کردند که دولت در حال حاضر نیازی به تخلیه اوکراین نمی‌بیند و خطوط هوایی همچنان از فرودگاه های بین‌المللی اوکراین فعالیت می‌کنند و مرزهای زمینی به همسایگان غربی اوکراین باز است.

مقامات آمریکایی تاکید کرده‌اند که این بحث‌ها بخشی از برنامه ریزی در صورت وخیم شدن شدید وضعیت امنیتی است. جو بایدن قرار است سه شنبه شب به وقت تهران در بحبوحه تشدید تنش‌ها با پوتین گفتگو کند.

سخنگوی کرملین روز سه‌شنبه اعلام کرد انتظار نمی‌رود در نتیجه گفت‌وگوی مجازی که قرار است تا ساعاتی دیگر بین  رئیس‌جمهور روسیه و جو بایدن  بر سر اوکراین برگزار شود، پیشرفتی حاصل گردد، اما با وجود تنش‌های فزاینده خواستار حفظ آرامش شد.

مقامات آمریکایی روز دوشنبه گفتند بایدن قصد دارد به پوتین درباره عواقب شدید اقتصادی در صورت حمله به روسیه هشدار دهد. روسیه طرح حمله به اوکراین را رد کرده است.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت که مسکو از تمایل قابل پیش‌بینی کاخ سفید برای توسل به تحریم‌ها متأسف است، اما گفت که پوتین آماده شنیدن نگرانی‌های بایدن است و همچنین می‌خواهد نگرانی‌های خود را مطرح کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.