۱۸ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۸
کد خبر: 8119

در میان انواع آسیب های اجتماعی بعضی از آنها دارای زیان های گسترده و چند بعدی می باشند، از جمله این ناهنجاری ها سرقت کابل می باشد که با توجه به جنس کابل های تلفن بیشترین جذابیت در آنها می باشد!<BR>

افزایش سه برابری سرقت

دکتر مجید ابهری در گفت‌وگو با جهان، گفت: در بسیاری از اوقات دزدان کابل به خاطر دست زدن و یا اتصال با کابل های برق دچار برق گرفتگی، مرگ، نقص عضو و جراحت های مختلف گردیده اند. با این حال کابل دزدی به عنوان یک حرفه نامشروع سالانه میلیاردها تومان زیان به دولت و مردم وارد می کند. از نگاه رفتار شناسی اجتماعی دو محور در این ناهنجاری باید مورد توجه قرار گیرد:

۱- از آنجا که این سرقت باعث قطع ارتباطات تلفنی شده مثلا ۵۰ هزار ارتباط تلفنی سال گذشته به دلیل کابل دزدی قطع شد. همین امر باعث ایجاد نارضایتی در مردم گردیده و باعث ناکارآمد نشان دادن سازمان های مرتبط می گردد.

۲- با توجه به بالا رفتن قیمت مس در بورس فلزات آمار دزدی با بالا رفتن شاخص قیمت افزایش می یابد به طوری که در فاصله دو هفته در اردیبهشت ماه امسال ارتباط بیش از ۱۵ هزار مشترک تهرانی مختل گردید.

ابهری افزود: مافیای مس که در پشت این سارقین قرار گرفته اند در غالب مال خرها اقدام به خرید اقلام دزدی می نمایند چرا که مس ماده ای نیست که بتوان هر جا مصرف نمود و یا مورد خرید و فروش قرار داد بنابراین نقش مال خرها در این موضوع در این موضوع و مقابله با آنها به عنوان پیشگیری نباید مخفی بماند. توجه به این نکته بسیار ضروری که هر یک متر حدود ۸ کیلوگرم وزن و یک تخت کابل وزنی حدود ۴ تن دارد که جابه‌جا نمودن این اقلام نیاز به ابزار و وسایل خاص خود دارد.

این رفتارشناس و آسیب شناس اجتماعی ادامه داد: اغلب سرقت ها توسط افراد معتاد به مواد روانگردان انجام می گردد، به نحوی که در ۸۵ درصد موارد سارقین در حالت های غیر عادی اقدام به سرقت می نمایند.

دکتر ابهری تصریح کرد: با توجه به زیان‌های قابل توجه به دولت و مردم استان تهران مقام اول در دزدی کابل و نیشابور و سیستان و بلوچستان مقام دوم و سوم در دزدی کابل را دارند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران در پایان اظهار داشت: استفاده از ابزار پشگیری کننده توسط شرکت های مخابراتی یا پیمانکاران کمک بزرگی به جلوگیری از گسترش این دزدی سودآور می نماید.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.