قدس آنلاین: یکی از اداب و رسوم رایج در بین زنان ایرانی ، برگزاری مراسم روضه خوانی است که به اشکال مختلف در منازل انجام می شود و معمولا در ایام محرم و صفر و ایام فاطمیه و... برپا می شود.

نفوذ عرفان های نوظهور و انحرافی به روضه های زنانه

به گزارش قدس آنلاین، حقیقت این است که مراسم می تواند محل مناسبی برای تقویت روحیه و اندیشه دینی و آموزش مسائل اعتقادی و جایگاهی برای ارتقای ایمان و بستری برای بروز استعدادها ،امکان پیوندها و فعالیت های مثبت اجتماعی باشد، اما نباید از نظر دور داشت که کوچکترین رخنه و خللی در این مراسم می تواند شکاف بزرگی را در دستیابی به اهداف مورد نظر وارد کند.
متاسفانه باید اذعان کرد،همواره روضه های خانگی آسیب های فراوانی را چه در رفتار شرکت کنندگان و چه در حوزه رفتار و اندیشه اداره کنندگان به خود دیده است که به نظر می رسد نظارت بر جلسات روضه خوانی بانوان می تواند تا حدود زیادی از آسیب های آن بکاهد.
حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی استاد برجسته اخلاق ضمن توصیه مبلغان به استفاده از منابع غنی در سخنرانی های خود و پرهیز از مطالب تردید آمیز در جامعه در مورد جلسات روضه خوانی خانگی بانوان می گوید: باید به صورت جدی نسبت به برگزاری اینگونه جلسات نظارت ویژه‌ای وجود داشته باشد تا برخی افراد با بیان مطالب غلط در جامعه شبهه ایجاد نکنند. این اشتباهات موجب ایجاد شبهه میان مردم می‌شود که پیامدهای منفی و در برخی اوقات نتایج جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد. اشتباهاتی که برخی مبلغان در سخنرانی‌هایشان دارند، موجب بی اعتمادی کسانی می‌شود که به اشتباه اینگونه افراد پی می‌برند ومبلغان و سخنرانانی که در صحبت‌های خود دچار اشتباه کوچکی می‌شوند، ناخواسته تمام سخنرانی آنان زیر سئوال می‌ر‌ود.
وی ضمن توصیه مبلغان به مخاطب شناسی و شناخت سطح آگاهی مخاطبان و ارائه مطالب پرمحتوا می افزاید: احساسات مخاطبان باید توسط سخنرانان شناخته شده و در صحبت‌های خود موجب ناراحتی مخاطب نشوند و یک مبلغ باید قبل از رفتن به جلسه نسبت به موضوعی که می‌خواهد سخنرانی کند به صورت میدانی مطالعه داشته باشد و هنگامی که نسبت به موضوعی آگاهی ندارند از بیان آن خودداری کنند و در جامعه با بیان تردید آمیز شبهه ایجاد نکنند.
واقعیت این است که امروزه اقبال بیش از حد زنان به مداحی و استقبال آنان از روایات بی‌مأخذ که توسط مداحان ارائه می‌شود، موجب بروز آسیب‌های جدی در مجالس عزاداری بانوان شده است. از آنجا که زنان به عنوان نیمی از قشر جامعه، در مراسم های مختلف شرکت دارند، درنظر گرفتن مبلغین زن آگاه و باسواد برای هیئت های زنانه و نظارت بر فعالیت های هیئت های زنان می تواند یکی از راهکارهای مسئولین برای جلوگیری از پدیده «خانم جلسه ای» که تابحال رشد روز افزونی داشته است، شود. همچنین از آنجایی که برپایی مجالس روضه خوانی و عزاداری برای ائمة اطهار (ع) از دیرباز تأثیرات شگرفی بر فرهنگ عمومی زنان کشور ما داشته است مسئولین باید تمهیداتی بیاندیشند تا عزاداری ویژه بانوان محلی برای افزایش اطلاعات دینی آنان باشد نه اشاعه خرافه و تحریف. با توجه به قرار گرفتن در ماه محرم و صفر و پررنگ شدن فعالیت هیئت ها بخصوص هیئت های زنان، به نظر می رسد نظارت بر هیئت ها و حسینه ها برای جلوگیری از هر گونه بدعت در محتوای عاشورا و واقعه کربلا و استفاده از نیروی زنان حوزه های علمیه به عنوان مبلغ به هیئت های زنانه می تواند گام مهمی در کاهش معضل های هئیت های زنان باشد.
مسئله دیگری که نباید از نظر دور داشت نفوذ عرفان های نوظهور و انحرافی به روضه های زنانه است. سردمداران فرقه های انحرافی اخیرا با برنامه ریزی های گسترده، اقدامات مختلفی را برای نفوذ در مجالس خانگی به ویژه روضه های زنانه اجرا کرده و تلاش کرده اند برای گسترش افکار و عقاید منحرف خود، با زبان عامه پسند مطالب خود را ارایه کنند.
امروزه کتابهایی با مضامین راه های رسیدن به موفقیت منتشر می شود که اغلب آنها از سوی فرقه های منحرف چاپ و منتشر می شود و حاوی مطالب ضد دین بوده و سحر و جادو و جن گیری را در جامعه ترویج می کنند.
بر اساس گزارش یکی از نهادهای فرهنگی سال های 75 تا 85 اوج ترجمه کتابهای مرتبط با عرفان های نوظهور در کشورمان بوده و طی این مدت بیش از 4500 عنوان و 200میلیون جلد کتاب در این خصوص شناسایی شده اند که خوشبختانه در سال های اخیر با افزایش حساسیت ها نسبت به این موضوع انتشار کتابهای دارای مجوز کمتر شده است..
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.