قدس آنلاین-مستقیمی: بیست و یکمین روز از دی ماه در تقویم رسمی کشور با عنوان وقف نامگذاری شده و آغاز گر هفته ای با همین نام است، سنتی نبوی و حکمی الهی که در طول تاریخ نقش های مهمی در حوزه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی ایفا کرده است به گونه ای که بسیاری از حکومت ها وامدار آن هستند.<BR>

وقف سهام، وقف‌های خانوادگی و جمعی و حتی وقف صنفی، می‌تواند در جامعه اجرایی شود

به گزارش قدس انلاین حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی، نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه در نشستی خبری که چهارشنبه، 20 دی ماه برگزار شد ضمن تاکید بر ارتباط و تعامل رسانه ها با این سازمان برای نهادینه سازی فرهنگ وقف، ویژه برنامه های هفته وقف را تشریح کرد.
بنابراین گزارش، وی با بیان این مطلب که وقف تنها مختص به اسلام نیست، گفت: ترویج و تبلیغ این سنت حسنه به شیوه ای عالمانه و هنرمندانه متناسب با ضرورت های جامعه نیاز دارد، اینکه رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان سازمان اوقاف، وقف را یک نهاد ممتاز دینی خوانده و بر احیای آن تاکید کردند، به همکاری و فعالیت رسانه نیاز دارد.
حجت‌الاسلام محمدی تصریح کرد: حال باید دید رسانه ها نسبت به این مطالبه رهبری چقدر اهتمام داشته اند؟ و این حکم الهی تا چد حد در صداوسیما و سایر رسانه های ما مورد توجه قرار گرفته است.

رشد پنج برابری موقوفات درپی همکاری های رسانه ای
بنابر گفته وی از مجرای همکاری رسانه ها با سازمان اوقاف و امور خیریه در سه سال اخیر میانگین موقوفات رشد پنج برابری داشته است به گونه ای که بر اساس آمار موجود میانگین موقوفات مردم تا پایان سال 88، 200 مورد در سال بوده است که این میزان در سال 89 پنج برابر و در سال 90 هفت برابر شده است؛ همچنین در شش‌ماهه اول سال جاری نیز نزدیک به 800 موقوفه به ثبت رسیده است.
نماینده ولی فقیه تاکید کرد: این رشد ناشی از تبلیغات و معرفی وقف توسط رسانه‌ها و تبیین آن برای افکار عمومی است؛ البته این میزان کافی نیست چراکه مردم ایران ظرفیت تبدیل شدن به الگوی جهانی در حوزه وقف را دارند.
وی همچنین از عدم شناساندن و معرفی زیبایی های وقف به جامعه ابراز گلایه کرد، چراکه ما در کشور موقوفاتی را داریم که با نیات برگزاری آیین های شادباش مشروع، عیادت از بیماران، رفع اختلافات خانوادگی و ... به ثبت رسیده اند.
سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به انجام اقدامات خیرانه فراوان پس از انقلابا سلامی ابراز کرد: یکی از وظایف اصحاب رسانه جهت‌دهی اقدامات خیر مردم به سوی وقف است، چرا که پس از انقلاب مؤسسات خیریه فراوانی ایجاد شده است اما هیچ‌یک وقف نشده در حالی که در میان کارهای خیر وقف از امتیازات خاصی برخوردار است که از جمله آنها می‌توان به ماندگاربودن اصل سرمایه در طول زمان اشاره کرد. به عبارت دیگر در وقف اصل سرمایه ماندگار است و مردم از عواید و آثار آن استفاده می‌کند به گونه ای که ما هم اکنون موقوفه ای با عمر 117 سال داریم.
وی افزود: از دیگر مزایای وقف جهت دهی به سرمایه توسط واقف است، یعنی در وقف‌نامه ذکر می‌کند که این موقوفه برای فرد یا گروه خاصی مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین، اعمال مدیریت که حق فقهی و شرعی واقف است در کنار امکان تولیت متولی پس از مرگ واقف نیز از دیگر مزیت های وقف نسبت به سایر امور خیریه محسوب می شود.

گنجاندن وقف در وصیت نامه ها ضرورت امروز جامعه
حجت‌الاسلام محمدی موضوع وصیت و گنجاندن وقف در این عرصه را از موضوعات مغفول در نهادینه سازی این سنت نبوی برشمرد چراکه بنابر احکام اسلام، فرد می تواند یک سوم از اموال خود را در زمان حیات وقف کند.
این گزارش می افزاید: نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف اطلاع‌رسانی به مخاطبان متناسب با میزان درک و فهم آنها را از دیگر وظایف رسانه ها خواند و عنوان کرد: بسیاری از مدارس و دانشگاه‌های ما موقوفه هستند اما دانش‌آموزان یا دانشجویان همان مدرسه یا دانشگاه از وقفی‌بودن آن بی‌اطلاع‌اند. برخی تصور می‌کنند که وقف تنها مختص به سرمایه‌داران و افراد متمکن است در صورتی که این حکم الهی مختص به هیچ قشر خاصی نیست و هر فردی می‌تواند با توجه به میزان توان خود وقف داشته باشد به شرط اینکه اصل آن مال ماندگار باشد.
وی با اشاره به امکان انجام وقف های جدید متناسب با شرایط امروز جامعه اظهار کرد: وقف سهام، وقف‌های خانوادگی و جمعی و یا حتی وقف صنفی از جمله انواع وقف‌هایی است که امروز می‌تواند در جامعه ما اجرایی شود. به عبارت دیگر در زمینه وقف سهام می‌توان سازوکاری را طراحی کرد که هر کس مایل است به میزان دلخواه سهام خریداری کرده و آن را در جهتی خاص وقف کند و یا هنگامی که فردی به تنهایی قدرت وقف ندارد می‌تواند با کمک اعضای خانواده و یا فامیل وقفی داشته باشد اما به شرط اینکه همه اعضا از یک نیت واحد برخوردار باشند.
بنابر تصریح حجت الاسلام محمدی وقف های موضوعی نیز یکی از نیازهای روز جامعه است به عنوان مثال امروز می توان وقف هایی را با نیت قرض الحسنه به افراد نیازمند یا رفع مشکلات زیست محیطی انجام داد.
وی همچنین خطاب به نمایندگان رسانه های جمعی کشور خطاب کرد: از تبلیغ اشخاص بپرهیزید و اصل وقف را سرلوحه کار قرار دهید چراکه اگر وقف از میان برود همه اقشار جامعه آسیب می بینند.

صدور 1775 حکم به نفع موقوفات کشور
حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به اقدامات انجام شده سازمان اوقاف برای استیفای حقوق وقف در کشور اعلام کرد: ما در گذشته 12 هزار پرونده قضایی در مراکز مختلف قضایی کشور داشتیم که در سال گذشته این تعداد به 8500 پرونده و امسال به 6460 پرونده رسیده است و تاکنون 1775 رأی به نفع موقوفات در دادگاه‌های کشور صادر شده است.
وی در رابطه با مسئله اعلام اسامی بدهکاران وقف تصریح کرد: مقام معظم رهبری همواره بر پرهیز از تشنج تاکید دارند، بنابراین ما نمی‌توانیم درگیری‌ها و مشکلات میان سازمان اوقاف با بدهکاران یا مستأجران را به فضای عمومی جامعه منتقل کنیم.
سرپرست سازمان اوقاف تهیه اسناد رسمی برای موقوفات را دیگر دستاورد حقوقی این سازمان برشمرد و گفت: تا پایان سال 88 به صورت میانگین هر سال 830 سند رسمی برای موقوفات صادر می‌شد که این میزان در سال‌های 90 و 91 به بیش از 10 هزار سند افزایش یافته است و این یکی از اقدامات سازمان اوقاف برای جلوگیری از دخل تصرف دیگران در حق موقوفات است.
نماینده ولی‌فقیه با اشاره به تبلیغات سوء دشمن در رابطه با رشد تعداد بقاع و امامزادگان در ایران پس از انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که هر جا که دشمن دست می گذارد، نقطه قوت ما و نقطه ضعف آنها است. ما هیچ آمار رسمی از تعداد بقاع متبرکه و امامزادگان کشور پیش از انقلاب اسلامی نداریم که دشمن با استناد به آن بخواهد تبلیغ منفی و جوسازی کند، اما با وقوع انقلاب و با استناد به رای و اقوال افراد مورد تایید آمار بقاع و امامزادگان شامل 9 هزار و 192 بقعه تجمیع شد. ما خود با خرافه مبارزه می کنیم درو بسیاری از موارد مکان هایی که مردم با رای خود قدمکاه و نظرگاه معرفی کرده بودند را از لیست خارج کردیم.
شایان ذکر است، هفته وقف از پنجشنبه، 21 دی ماه همزمان با شام رحلت رسول اکرم (ص) آغاز شده و اسامی روزهای آن به شرح ذیل است: پنجشنبه، 21 دی ماه "وقف و ترویج فرهنگ قرآن و معارف معصومین (ع)"، جمعه، 22 دی ماه "وقف، احیاء سنت نبوی و سیره علوی"، شنبه، 23 دی ماه "وقف، ولایت، تداوم بیداری اسلامی"، یکشنبه، 24 دی ماه "وقف، اقتصاد، افزایش بهره وری موقوفات"، دوشنبه، 25 دی ماه "وقف، عدالت، نیازهای اجتماعی"، سه شنبه، 26 دی ماه، "وقف و قطب فرهنگی شدن بقاع متبرکه" و چهارشنبه، 27 دی ماه "وقف، بانوان، توسعه احسان ماندگار".
برای تمامی این روزها متناسب با عناوین انتخابی برنامه های متناسب همچون همایش و جشنواره اجرا می شود.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.