قدس آنلاین-نگار زمانی: در حالی که در کتابهای اهل تسنن و تشیع شرح جامعی از زندگی آن حضرت ارائه شده اما تا کنون نتوانسته ایم این مدل زندگی را از منابع استخراج و به جامعه خود ارائه کنیم که هم صاحب نظران در این غفلت نقش دارند و هم عموم مردم.<BR>

خط قرمز رسول خدا چه بود؟

حجت الاسلام احمد مبلغی، رئیس مرکز پژوهشهای اسلامی مجلس شورای اسلامی و مدرس حوزه علمیه قم، در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین به تحلیل سبک زندگی پیامبر(ص) پرداخت

*اخلاق گمشده زندگی امروزی ما
وی با بیان این که اخلاق، شخصیت و سبک زندگی آن حضرت را تشکیل می دهد؛ اخلاق و پای بندی به اصول اخلاقی را گمشده جامعه ما دانست و ادامه داد : ریشه خیلی از مشکلات ما مثل طلاق به عدم پایبندی مان به مسائل اخلاقی بر می گردد، پس از این جهت ما اصلا پیروان خوبی برای رسول ا... نیستیم.زیرا آنچه برای او خط قرمز محسوب می شد را به راحتی زیر پا می گذاریم.
*تاسی به سیره اسوه حسنه
مبلغی با اشاره به این که بر اساس آیات قرآن رسول ا... اسوه حسنه و الگوی مسلمانها هستند، تأکید کرد: سبک زندگی پیامبر(ص) باید بیش از هر شخصیت دیگری مورد توجه مسلمانان قرار گیرد و مسلمانها باید به زندگی آن حضرت تاسی کنند، زیرا وقتی قرآن اصطلاح اسوه زیبایی را برای رسول ا... به کار می برد، معنایش این است که ایشان کسی نیست که ما به تحلیل و اندیشیدن نیاز داشته باشیم که آیا پیامبر را به عنوان الگو بپذیریم یا نه؟ بلکه اگر سبک زندگی این فرد را حتی برای غیر مسلمان هم ارائه کنیم، آن را می پذیرند.
رئیس مرکز پژوهشهای اسلامی مجلس با بیان این که حسنه بودن از صفاتی است که شرع دخالتی در آن ندارد و انسان در ذات و طبیعت خود زیبایی و حسن را می پذیرد و این خصوصیت در ذات انسان نهفته است،گفت: وقتی قرآن رسول ا... را الگویی زیبا و حسنه معرفی می کند، بدین معناست که این الگو نوعی از سلوک رفتاری ارائه می کند که هر انسانی فراتر از دین و نژاد و زبان و در درون خود به طور ذاتی این صفات را می پسندد و فرقی نمی کند این انسان در عصر جاهلی زندگی کند یا در دوران معاصر.چون همه انسانها در پذیرش و تحسین این صفات مشترکند. به همین دلیل است که حتی قبل از بعثت رسول ا... ایشان در میان مردم به درستکاری شهرت داشتند و زیبایی های رفتاری ایشان مردم جاهل عصر پیامبر را به خود جلب می کرد، حتی وقتی ایشان به نبوت برگزیده شدند، باز هم کسی در راستگویی ایشان شک نکرد و اصلا همین صفات خیلی ها را جذب کرد و باعث شد آنها با دیدن این ویژگی ها اسلام بیاورند.
وی افزود: بعد اخلاقی شخصیت رسول ا... ساده و قابل و فهم و به دور از پیچیدگی و برای همه قابل فهم بود.گرچه عمق رفتارهای رسول ا... با مبانی دینی بهتر قابل فهم و شناخت است، اما صورت بیرونی رفتارهای ایشان برای همه قابل فهم بود و گرنه اسوه حسنه بودن ایشان معنایی نداشت.
البته گاهی معنای اخلاقی بودن درست فهم نمی شود و برخی گمان می کنند انسان اخلاق مدار بدون هدف و رسالت است در حالی که رسالت مداری و پی گیر بودن از ویژگی های برجسته انسانهای اخلاقی است و این طور نبود که پیامبر اکرم چون به دنبال ترویج اخلاق بودند، به گسترش اسلام نپردازند یا با مشرکان کنار بیایند، بلکه ایشان در برخورد با کفار از دایره اخلاق خارج نمی شدند.
*زندگی همانند مردم عادی
وی با بیان این که یکی دیگر از مؤلفه های سبک زندگی پیامبر(ص) این بود که ایشان همانند مردم عادی زندگی می کردند، افزود: همه ابعاد زندگی رسول ا... در راستای تقرب به خداوند بود، اما آن حضرت در این مسیر به خود سخت هم نمی گرفتند و با وجود تقوای بالا مثل مردم عادی زندگی می کردند،همانند مردم معمولی حرف می زدند، از علایقشان سخن می گفتند و...که از این جهت آن حضرت برای متشرعان ماالگو هستند، چون گاهی در سطح جامعه دیده می شود افراد به اسم زهد دین را برای خود سخت می کنند، در حالی که طبق نص قرآن خداوند در دین حرجی قرار نداده است. امام باقر(ع) در باره خوارج می فرمایند:آنها بی جهت دین را بر خود سخت گرفته اند، در حالی که دین خدا این قدر سخت نیست.اگر پیامبر در دینداری سختگیری می کردند، نمی توانستند برای مردم الگوباشند.
این مدرس حوزه علمیه قم با اشاره به این که رسول ا... زندگی انحصارطلبانه و احتکاری نداشتند، ادامه داد: این طور نبود که آن حضرت همه چیز را انحصاری برای خود و اطرافیانشان بخواهند، بلکه بسیار با مردم تعامل و ارتباط داشتند و نسبت به آنها بی تفاوت نبودند. همچنین تواضع فصل اختصاصی زندگی ایشان را تشکیل می داد. حضرت متواضعانه در کنار غلامان و بردگان می نشستند و در برابر آنها تواضع عجیبی داشتند.
از دیگر خصوصیات اخلاقی ایشان این بود که هیچ گاه کار شخصی خود رابه دیگران واگذار نمی کردند، با وجود این که ایشان نزد اصحاب خود محبوب بودند و آنها او را دوست می داشتند، اما هیچ گاه از این موقعیتها استفاده نمی کردند.
*کرامت انسانها، خط قرمز رسول خدا
وی با بیان این که حفظ کرامت انسانها خط قرمز پیامبر بود تصریح کرد: او بیش از هر چیزی برای انسانها ارزش قائل بودند، حتی در برابر ابوسفیان که عمری با آن حضرت جنگیده و کارنامه سیاهی داشت، اخلاق و جوانمردی را مراعات کردند، با وجود این که اصحاب پیشنهاد می کردند کار ابوسفیان را تمام کنند، اما رسول ا... مخالفت کردند و حتی خانه او را مکان امن اعلام کردند، چون در منطق پیامبر این نبود که کسی که در جامعه اش عزیز بوده حالا خوار شود.گروه ابوسفیان بعدها هم به راه خود ادامه دادند اما برخورد رافت آمیز پیامبر موجب شد، خیلی ها مسلمان شوند و باعث رویش های بسیاری در اسلام شد.


 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.