۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۲:۵۶
کد خبر: 119295

گروه اقتصادی :روز گذشته، قیمت 4 نوع خودروی پرتیراژ داخلی اعلام شد. مبنای کلی قیمت گذاری جدید نیز این بود که بر قیمت پایه قبلی، مبلغی معادل نرخ تورم بخشی خودرو را اضافه کنند.

تورم خودرو 60 درصد، حقوق 25درصد!

 بر اساس اعلام بانک مرکزی، تورم این بخش، بسته به نوع خودرو، از 50 تا 60 درصد اعلام شده و به همین میزان نیز بر قیمت خودرو افزوده شده است!
مثلاً پراید 131، با نرخ تورم 50 درصدی، به 14 میلیون و 300 هزار تومان رسیده و پژو 405، با 60 درصد تورم، 20 میلیون و 400 هزار تومان قیمت گذاری شده است.این البته در کلیت، فرمول درستی است، چون توازن قیمتها را در بطن خود دارد. با این حال، دو نکته در این باره قابل توجه است:
1 - چگونه است که وقتی نوبت به قیمت گذاری خودروها می‌رسد، نرخ تورم، 50 تا 60 درصد اعلام می‌شود، ولی در تبلیغات رسانه ای و برای عموم مردم، آن را 30 درصد اعلام می‌کنند؟
شاید گفته شود که آنچه درباره خودرو بوده، تورم بخشی و مربوط به خودرو است و این 30 درصد، تورم عمومی ناظر به مجموعه ای از کالاها و خدمات است.این سخن درستی است، اما واقعاً آیا مردم که هر روز، در بازار با قیمتهای مختلف، از نان و پنیر گرفته تا میوه و لباس و دارو و مسکن و ... سر و کار دارند ، می‌پذیرند که با یک تورم 30 درصدی طرف هستند؟ واقعاً قیمت کدام کالا به افزایش 30 درصدی بسنده کرده است؟
خودرو، یک محصول منفرد نیست بلکه یک محصول بین بخشی است که اقلام متعددی مانند فلزات، برق، الکترونیک، شیشه، پلاستیک، مواد شیمیایی و نیز نیروی کار را در بر می‌گیرد و در واقع، نموداری از یک مجموعه وسیع اقتصادی و فراتر از یک یا چند کارخانه خاص است و لذا وقتی از تورم آن صحبت می‌شود، از تورم صدها کالا و خدمات مرتبط با آن و با اندکی اغماض، از تورم کلی جامعه سخن گفته می‌شود.
2 - چگونه است که وقتی می‌خواهند قیمت خودرو را تعیین کنند، سراغ تورم می‌روند و می‌گویند چون تورم این بخش، فلان قدر افزایش داشته، باید قیمت خودرو هم به همان اندازه بالا برود و در این راه، حتی از ریال آخر نیز نمی گذرند(سمند ال ایکس 208693773 ریال و پراید 131 ،143574546 ریال قیمت گذاری شده اند)اما وقتی نوبت به حقوق کارمندان دولت می‌رسد، از این خبرها نیست و درصد افزایش حقوق، حتی به اندازه تورمی که خودشان هم اعلام می‌کنند صورت نمی‌گیرد؟ تابناک در این باره می‌نویسد، آیا اگر کارمندان ضرر کنند و قدرت خریدشان پایین بیاید، مشکلی نیست؟ این سیاست یک بام و دو هوا تا کجا باید ادامه پیدا کند؟

پخش زنده