سکه های دوره ایلخانان مغول و سربداران برای نخستین بار در موزه آستان قدس رضوی به نمایش گذاشته شده است.<BR>

نمایش سکه های ایلخانان مغول و سربداران در موزه آستان قدس

به گزارش قدس آنلاین مسئول گنجیه تمبر،اسکناس و مسکوکات سازمان کتابخانه ها ،موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت : سکه های ایلخانان مغول مربوط به سالهای 654 تا 756 هجری قمری است که بر ایران حکومت می کردند.
یزدی نژاد افزود: این سکه ها مربوط به دوران خانهای مغول چون منگو قاآن ، هولاکو ،احمد تگودار ،ارغون، گیخاتو ،غازان محموئ، اولجایتومحمد خدابنده، ابوسعید بهادر است که در شهرهای بغداد، موصل ، شیراز، تبریز، مراغه، نیشابور دامغان ، سبزوار،کاشان ، اردبیل،آمل ، ارسنجان، ساوه ،جاجرم ، توس ،گرگان و ری ضرب شده است.
او گفت : نیم درهم های نقره منگو قا آن از قدیمی ترین سکه های به نمایش گذاشته شده است که پشت یکی از آنها در زیر کتیبه لا اله الا الله ، محمد رسول الله نام اتابک زنگی فارس ( ابوبکربن سعد )حک شده است.
مسئول گنجیه تمبر ، اسکناس و مسکوکات سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزود : سکه سلطان محمد خدابنده اولجایتو از دیگر آثار در این نمایشگاه است که بر پشت آن عبارت لا اله الا الله ، محمد رسول الله ، علی ولی الله و در حاشیه آن نام 12 امام شیعیان حک شده است که از گرویدن این خان مغول به مذهب تشیع حکایت دارد .
سکه های سربداران شامل سکه های علی موید و حسن دامغانی ضرب سالهای 647 تا 754 نیز از دیگر آثار این نمایشگاه است . گنجیه تمبر، اسکناس و مسکوکات سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با بیش از 27 هزار عدد مسکوکات دوره های تاریخی ایران و دیگر کشورهای جهان از غنی ترین موزه های سکه کشور به شمار می رود که مورد توجه مجموعه داران و محققان بسیاری است.
علاقه مندان می توانند همه روزه از ساعت هشت صبح تا ساعت 21 از این نمایشگاه دیدن کنند
 

برچسب‌ها

پخش زنده