فیلم «ارتفاع پست» امشب ساعت ۲۱ و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۱ از شبکه نمایش پخش خواهد شد. <BR>

مهاجرت به همراه همه خانواده و یک اسلحه!

فیلم سینمایی «ارتفاع پست» به تهیه کننده منوچهر محمدی محصول سال1380 است. کارگردانی این فیلم را ابراهیم حاتمی کیا برعهده داشته است. فیلم نامه «ارتفاع پست» را حاتمی کیا به همراه اصغر فرهادی نگاشته است. حسن پویا مدیر فیلمبرداری، هایده صفی یاری تدوین و محمدرضا علیقلی آهنگسازی این فیلم را انجام داده است. لیلا حاتمی، گوهر خیراندیش، حمید فرخ نژاد، محمدعلی اینانلو، شهرام قائدی و امیرکاوه آهنین جان بازیگران اصلی این فیلم هستند.

لیلا حاتمی بازیگر هفته شبکه نمایش در سال 1351 در تهران متولد شد و از کودکی در فیلمهای پدرش علی حاتمی حضور داشت. دیپلم خود را در رشتهٔ ریاضی فیزیک از تهران گرفت و برای ادامهٔ تحصیل به لوزان سوئیس رفت. در دانشگاه پلی تکنیک در رشتهٔ برق شروع به تحصیل کرد و پس از دو سال این رشته را رها کرد و به تحصیل ادبیات فرانسه در دانشگاه لوزان مشغول شد. سال 1375 به علت بیماری پدرش به ایران آمد و از آن پس در تهران اقامت کرد. سال 1375 اولین کار سینمایی خود را در فیلمی غیر از فیلم پدرش انجام داد. لازم به ذکر است بیش از آن در سال 1370 در فیلم دلشدگان کار کرده بود. لیلا حاتمی را به جرات می‌توان یکی از موفق ترین بازیگرهای زن سینمایی ایران دانست.

داستان فیلم «ارتفاع پست» درباره شخصی به نام قاسم است که در اثر مشکلات مالی تصمیم می‌گیرد با ربودن هواپیمای مقصد بندرعباس آن را به دوبی هدایت کند. او همسر باردار و پسر معلول خود، خواهر و برادرانش را نیز همراه کرده است، اما همسرش نرگس از ماجرا و تصمیم قاسم باخبر است و بقیه برای یافتن کار و زندگی بهتر در محلی جدید با او همراه می‌شوند قاسم برای این کار اسلحه‌ای تهیه کرده که در آخرین لحظات همسرش به او می‌گوید که آن را نیاورده قاسم هم مجبور می‌شود با حمله به یکی از محافظین هواپیما اسلحه او را تصاحب کند و با آن خلبان را تهدید می‌کند تا هواپیما را به سمت دوبی منحرف کند، و این در حالی است که محافظ دوم ناگهان با آزاد کردن همکارش و کنترل هواپیما، مجدداً تغییر مسیر می‌دهد، اما نرگس در این وضعیت اسلحهٔ مخفی کرده را بیرون آورده و...

ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان فیلم «ارتفاع پست» متولد 1340 در تهران است. او دانش‌آموخته رشته فیلمنامه‌نویسی از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر است. حاتمی‌کیا فعالیت‌های سینمایی خود را با ساخت فیلم‌های کوتاه و مستند در رابطه با سینمای جنگ آغاز کرد. او به غیراز کارگرانی به فیلمنامه‌نویسی و تدوین فیلم‌های سینمایی نیز پرداخته‌است. حاتمی‌کیا برای ساخت فیلم آژانس شیشه‌ای جایزه بهترین فیلمنامه و کارگردانی را از شانزدهمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد. از دیگر آثار این فیلمساز مطرح سینمای ایران می‌توان به فیلم‌های «هویت (1365)»، «دیده بان (1367)»، «مهاجر (1368)»، «از کرخه تا راین (1371)»، «روبان قرمز (1377)»، «آژانس شیشه‌ای (1376)» و.... اشاره کرد.

فیلم «ارتفاع پست» بر اساس ماجرای واقعی تلاش برای هواپیماربایی هواپیمای مسافربری یاک 40 در مسیر اهواز به بندرعباس، که توسط خالد حردانی به همراه دو برادر همسرش، فرهنگ و شهرام پورمنصوری و در حالی که نوزده تن از دوستان و اقوام خود را نیز به همراه داشتند، ساخته‌شده‌است. حردانی به اتهام اخلال در امنیت پرواز در سال 1379 به اعدام و سپس با یک درجه تخفیف به حبس ابد محکوم شد. او در بخشی از دفاعیاتش در جلسه دادگاه و در توضیح انگیزه خود و دوستانش گفت:«تمام متهمانی که اینجا حضور دارند، بین 18 تا 20 ساله هستند و همه بیکارند و این اقدام به خاطر فقر اقتصادی بود».

در ارتفاع پست، قاسم شخصیتی هنجارگریز یا هنجارشکن دارد او که برای تحقق آمال و آرزوهای طبیعی و نه چندان غیرمنطقی خود قصد کوچ و مهاجرت به خارج از کشور دارد در بروز طبیعی ترین احساسات و عواطف خود، دست به بازی مبالغه آمیز نمی‌زند. او، آن چنان راحت و طبیعی به تصویر کشیده می‌شود که تماشاگر فیلم ارتفاع پست بر پایه اصل همذات پنداری برکنار از هنجارشکنی‌هایش با او همدلی می‌کند و وقتی خودش را لحظه‌ای به جای او می‌گذارد، او را محق می داند و هرگز مهر شخصیتی هنجارشکن و خرابکار بر پیشانی او نمی‌زند. هرچند که فیلم در پایان کار، او را محکوم به شکست جلوه می‌دهد

فیلم «ارتفاع پست» روز شنبه ساعت 21 و تکرار آن روز بعد ساعت 11 از شبکه نمایش پخش خواهد شد.

 

پخش زنده