۱۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۶
کد خبر: 18345

طرح تحقیق و تفحص از بنیاد مستضعفان در دستور کار کمیسیون عمران مجلس قرار گرفت

بررسی فساد احتمالی در بنیاد مستضعفان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از جهان،مقداد نجف نژاد عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس و نماینده بابلسر و فریدونکنار در مجلس با بیان اینکه طرح تحقیق و تفحص از بنیاد مستضعفان در دستور کار کمیسیون عمران مجلس قرار دارد، گفت: این طرح 2 هفته قبل تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد و برای بررسی به کمیسیون مذکور ارجاع گردید.

وی افزود: مشکوک بودن برخی معاملات بنیاد مستضعفان، عدم تکریم ارباب رجوع، تاخیر بنیاد در بهره برداری از فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) و حیف و میل بیت المال و تاخیر بنیاد در احداث جاده تهران- شمال از جمله محورهای این طرح است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه قبلا یک بار و حدود یک سال و نیم پیش نیز این طرح را تحویل هیئت رئیسه مجلس شد، افزود: در آن موقع با ارجاع طرح به کمیسیون عمران مجلس، آقای فروزنده رئیس بنیاد مستضعان با اینجانب و کمیسیون مذکور تماس گرفت و خواستار حل و فصل مشکلات از طریق رایزنی و پیگیری امور شد اما کار بجز وقت کشی کار به جائی نرسید.

نجف نژاد اضافه کرد: برای بررسی مسایل و مشکلات بنیاد، چند جلسه با حضور آقای فروزنده در داخل بنیاد مستضعفان برگزار شد و ایشان قول دادند تا مشکلات را حل کنند اما هیچ اقدامی انجام نداد.

وی با بیان اینکه در بنیاد مستضعفان با مردم بسیار بد برخورد می شود، اظهار داشت: حتی با نمایندگان مجلس هم رفتار مناسبی نمی شود. برای اثبات این موضوع یک خبرنگار برای پیگیری یک خبر با دفتر ایشان تماس بگیرد و ببیند که چه خبر است.

نجف نژاد با اشاره به موضوع زمین خواری در حوزه انتخابیه خود و ارتباط آن با عملکرد بنیاد مستضعفان گفت: در این زمینه فقط گفتن این خبر که یکی از مقامات استان مازندران به اتهام تبانی در معاملات زمین، 2 بار با حکم دادستانی بازداشت شد، کفایت می کند.

نجف نژاد انتقادات تند دیگری نیز علیه بنیاد مستضعفان با خبرنگار ما درمیان گذاشت که به دلیل اینکه هنوز این پرونده در مجلس بررسی نشده است این بخش از گفت وگو منتشر نمی شود. با این حال جهان حاضر است این بخش از اتهامات مربوط به فساد اقتصادی را در اختیار مسئولین دستگاه قضائی قرار دهد.

گفتنی است چندی پیش نماینده جنبش عدالت خواهی طی سخنانی در محضر رهبر انقلاب گفت:عدم پاسخ گویی، موضوع پیگیری‌های ما از بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است. یکسری سئوالات و ابهامات درباره عملکرد بنیاد وجود دارد که به دلیل پاسخگو نبودن مسئولین بنیاد به سبک مسئولین سه قوه با وجود طی مراحل مطالبه و نامه نگاری های محرمانه و علنی و درخواست دیدار حل نشد. اینکه آیا بنیاد صرفا یک بنگاه اقتصادی است؟ آیا تغییر ماموریت رخ داده در بنیاد قانونی است؟ کمک به محرومین و مستضعفین چه میزان از فعالیت‌های بنیاد را شامل می‌شود ؟

بخشی از سوالات و انتقادات جنبش عدالتخواهی از این بنیاد که هنوز پاسخ داده نشده است بدین شرح است:سوالات و انتقادات:

1- نبود روحیه پاسخگویی در مسئولین بنیاد

مسئولین محترم بنیاد هیچ جایگاهی برای پاسخگویی برای خود قایل نیستند. بی توجهی به درخواست‌های مکرر جریان دانشجویی برای برگزاری جلسه‌ یکی از شاخص‌های آن می‌باشد. براساس پیگیری‌های صورت گرفته به نظر می‌آید رویه بنیاد در چند دهه اخیر اینگونه بوده است. برای نمونه رییس فعلی بنیاد آقای فروزنده در طول 13 سال مسئولیت، هیچ مصاحبه یا نشست خبری برای گزارش دهی نداشته است؟ این عمل به دلیل نبود شفافیت در عملکرد این بنیاد است و این مساله برای افراد مطلع امری روشن است.

2- بنیاد مستضعفان یا بنگاه صرفا اقتصادی

گذشته از شفافیت عملکرد این بنیاد، این سوال مطرح است که آیا بنیاد تفاوتی با یک بنگاه اقتصادی صرف دارد؟ آنچه که در نمای بیرونی بنیاد مشاهده می‌شود، یک بنگاه عریض و طویل اقتصادی است که تعداد بیشماری هتل، موسسه اقتصادی و …. در اختیار دارد. آیا بنیادی که فلسفه‌اش کمک به مستضعفین بوده است، این چنین ظاهری باید داشته باشد.؟

3- کمک به محرومان و مستضعفین

الف) بنیاد برای کمک به محرومین و مستضعفان چه کرده است؟ آیا اصلا هنوز بنیاد خدمت گذاری به مستضعفین را وظیفه اصلی خود می داند؟ از بیان فعالیتها و معرفی آنها در پایگاه اطلاع رسانی بنیاد، که اصلا چنین چیزی بر نمی‏آید. بنیاد در جهت کمک به ارتقاء سطح زندگی مادی ،معنوی و فرهنگی مستضعفان و محرومین جامعه چه اقداماتی انجام داده است؟ اگر هنوز این وظیفه را بر عهده دارد چگونه آن را به انجام می رساند؟ تفاوت کمک های بنیاد با دیگر نهادهایی که به محرومین کمک می‏نمایند در چیست؟

ب‌) بنیاد مستضعفان جزء بزرگترین ملاکان کشور می باشد و این سوال مطرح است که هم اکنون از این زمین ها چه استفاده ای می شود و در اختیار چه کسانی است ؟ ارزش این املاک چقدر است؟ در اولین پیام اقتصادی امام خمینی (ره) وظیفه تامین مسکن و تامین رفاه محرومین با ساخت مسکن و کمک به حساب 100 امام، بر عهده بنیاد نهاده شده است، در این راستا بنیاد چه اقداماتی انجام داده است؟ در شرایطی که هزینه مسکن برای محرومین و مستضعفین حدود 80 الی 90 % درآمد خانوار های محروم را به خود اختصاص می دهد بنیاد برای رفع این مشکل چه کاری نموده انجام داده است؟

پخش زنده