گروه میهن/ رودبار- مریم رفیعیان - هنوز آوار و مخروبه های زلزله در کنار مردم روستای خرمکوه در عمارلوی شهرستان رودبار می‌باشد.

 23 سال نزاع بر سر آب و زمین در روستای خرمکوه رودبار

 هنوز مردم آب آشامیدنی، کشاورزی ندارند. افزون بر مخروبه های زلزله مشکلات دیگری مانند رها بودن فاضلاب در سطح روستا هم گریبانگیر مردم است.
بیست و چهار سال از زلزله 69 می‌گذرد، اما انگار همین دیروز بود که ستاد اسکان موقت منازل موقتی یا به اصطلاح زگالی را ساخته و تحویل مردم دادند و قرار شد برای ساختن خانه های دایمی اقدام کنند، اما رفتند که رفتند و دیگر پشت سرشان را هم نگاه نکردند.


آبرسانی ممنوع!
مردم روستای خرمکوه (روستای پایین دست) همه این مشکلات را به امید وعده های رنگارنگ مسؤولان در این چند سال تحمل کردند و می‌کنند، ولی آنچه بنیان واقعی این روستا را از هم می‌پاشد جنگ بر سر زمین و آب با روستای کلیشم (روستای بالادستی) است. به گفته خرمکوهی ها، تنی چند از اهالی روستای کلیشم به مدت چند سال (از سال 1370) تاکنون زمینها ومراتع روستای خلشکوه را تصرف کرده اند و مانع آبرسانی منطقه می‌شوند .
آب خلشکوه حدود 23 سال است به خاطر نزاعهای داخلی به بیابان می‌رود و نسلهای کنونی و آینده از استفاده از آن محروم هستند، این در حالی است که ساکنان سه محل به انواع مختلف با هم خویشاوندند و در مراسم غم و شادی هم شرکت می‌کنند ولی به استفاده از آب خلشکوه رضایت نمی‌دهند!
به قول مردم روستای خرمکوه، فقط وعده تشکیل جلسه در بخشداری داده شده، ولی کلیشمی ها شرکت نمی کنند و با ارتباط با نیروهای اجرایی رده بالا و نفوذی خود در شهرستان و استان گیلان حرف خود را به کرسی می‌نشانند و تاکنون هیچ گونه برخورد جدی با اخلالگران از مسؤولان شهرستان رودبار صورت نگرفته است؟


مشکلات خرمکوه
ما عمارلو را امروز به نام داماش و سوسن چلچراغ می‌شناسیم. براستی تلخ است که هنوز محرومیت در روستاهای آن موج بزند، مشکل کم آبی در روستاهای پایین دست که در صورت احداث سد خاکی (طرح شده در مجلس) روستاهای دیگر هم از مشکل کم آبی رها می شوند، ترمیم و بازسازی نشدن امامزاده طاهر(س) روستای خرمکوه که در صورت بازسازی و راه اندازی مناطق تفریحی وسیاحتی، این روستا از بن بست رهایی 
می یابد. اجرایی نشدن طرح هادی در روستا که سالها از تصویب آن می گذرد، ساختمانهای زگالی و موقتی زلزله که پس ازگذشت 23 سال از وقوع زلزله هنوز در باره بازسازی آنها اقدامی صورت نگرفته و آثار باقی مانده و مخروبه های زلزله در محل باقی مانده، در بن بست قرار گرفتن محل با وجود قرار داشتن جاده 50 ساله خرمکوه به کلیشم به بره سر یا دیلمان و غیرقابل استفاده شدن آن، نداشتن فضای ورزشی، مشکل حمل و نقل عمومی، خسارات همه ساله خشکسالی و سرمازدگی محصولات کشاورزی و... از جمله مشکلاتی است که روستاهای عمارلو از آن رنج می‌برند.
اما درخواست مردم این است که حقشان این نیست که 23 سال با این همه مشکلات دست و پنجه نرم کنند.
آنها از استاندار و رئیس بنیاد مسکن گیلان، شورا و دهیار روستای عمارلوی رودبار می‌خواهند به این موضوع رسیدگی کنند.

پخش زنده