عباس مشکوه رضوی: شهر مشهد، چه قبل انقلاب شکوهمند اسلامی و چه پس از آن، مهد بدنسازی و پرورش اندام ایران و جهان بوده است و قهرمانان زیادی در این خطه پهلوان خیز پرورش یافتند و پرچم مقدس ایران را در برابر کشورهای صاحب نام این رشته به اهتزار درآوردند.

 برنامه‌های هیأت پرورش اندام در حد شعار است

هادی تبریزی قهرمان بدنسازی و فیتنس جهان میهمان تحریریه قدس بود. او این رشته را در سال 1374 از باشگاه آسیا آغاز کرده و ورزش قهرمانی را در باشگاه تبریزی مشهد زیر نظر قهرمان اورال جهان، علی تبریزی و قهرمان بلامنازع فیتنس جهان، حسن تبریزی، ادامه داده است.

با او در خصوص مشکلات این رشته و موقعیت ایران در بین کشورهای دیگر جهان به گفت و گو نشستیم.

او در خصوص افتخارات و مقامهایی که کسب کرده گفت: از سال 1376 تا کنون چند دوره قهرمان استان و کشور شده ام و در مرحله آخر هم با شرکت در مسابقات قهرمانی پرورش اندام و بادی بیلدینگ جهان، به مقام دوم دست یافتم و این درحالی است که حسن تبریزی هم در این مسابقات مقامهای اولی و دومی و مرتضی سیدی هم مقام اول این دوره از مسابقات را کسب کردند.

وی اظهارداشت: در مسابقات 2014 سئول در وزن زیر 75 کیلوگرم بزرگسالان جهان شرکت کردم که البته این مسابقات جهانی متعلق به فدراسیون WFF اصلی ترین قدیمی ترین مسابقات فیتنس جهانی است.

هادی تبریزی خاطرنشان کرد: این مسابقات از 65 سال قبل هرساله در رشته‌های مختلف فیتنس، بادی کلاسیک و پرورش اندام با حضور نمایندگان 30 کشور جهان برگزار می‌شود که به لطف خدا استقبال خوبی هم از سوی کشورهای مختلف جهان می‌شود.

وی با بیان اینکه آرلوند شوارتزنگر قهرمان هشت دوره مستر المپیا مسابقات خود را از همین فدراسیون آغاز کرد، ادامه داد: این دوره از مسابقات در رده مستر یونیورس برگزار شد و اورالی (قهرمان قهرمانان) هم نداشت.

وی با تشکر از مربی با کلاس جهانی حسن تبریزی افزود: در وزنی که من شرکت کردم، حریفهای قدری از 30 کشور حضور داشتند و به لطف خدا باوجود نامهربانی‌هایی که نسبت به تیم ایران شد و عدم حمایت کافی از سوی مسؤولان، بر سکوی دوم جهانی ایستادم.

هادی تبریزی بیان داشت: رسیدگی که به دیگر کشورها می‌شد قابل توجه بود. این تیمها دارای ماساژور، پزشک متخصص این رشته ورزشی و متخصصان متعدد دیگر برای ارایه خدمات ویژه به اعضای تیم داشتند، این در حالی بود که تیم ایران از تمام این امکانات محروم بود.

وی در ادامه گفت: ورزشکاران کشورهای دیگر با بودجه فدراسیونهای کشورشان در این مسابقات شرکت کردند، اما اعضای تیم ایران همگی با هزینه شخصی به این مسابقات اعزام شدند.

این قهرمان جهان اظهارداشت: هزینه اقامت در هتل، رفت و برگشت و ایاب ذهاب در شهر سئول حداقل 120 میلیون ریال برای هریک از اعضای تیم هزینه دربر داشت و این درحالی است که هرکدام حد اقل برای آمادگی و حضور در مسابقات 100 میلیون ریال هزینه کرده بودند.

وی خاطرنشان کرد: پرداخت چنین هزینه هایی برای بسیاری از جوانان مستعد این مرز و بوم مقدور نیست. هزینه هتل در شهری مثل سئول سرسام آوربود و هزینه ایاب ذهاب هم به جمع این هزینه اضافه شد.

هادی تبریزی با گلایه از مسؤولان این رشته ورزشی ادامه داد: رشته بدنسازی هیچ جایگاه و ارزشی برای مسؤولان ندارد. من حتی فکر نکنم رئیس هیأت پرورش اندام خراسان رضوی، نام من را هم شنیده باشد. پس از این مسابقات هیچ کس به ملاقات اعضای تیم نیامد و پس از آن هم هیچ تجلیلی از قهرمانان جهان نشد.

وی افزود: از مجموع تیم پنج نفره کشورمان، سه نفر از مشهد شرکت کردند و هرسه با هزینه‌های شخصی به مقام قهرمانی رسیدند، اما حتی یک جلسه خشک و خالی هم برای تقدیر از قهرمانان جهان برگزار نشد.

وی تصریح کرد:چندی پیش هم مسابقات قهرمانی خراسان رضوی برگزار شد و با وجود حضور اعضای تیم، هیچ اشاره و تقدیری از ما نشد. این مسأله برای کسانی که یک عمر زحمت کشیده اند و برای کشورشان افتخار کسب کرده‌اند و پرچم جمهوری اسلامی ایران را به اهتزار درآورده‌اند دردناک است.

هادی تبریزی بیان کرد: کسانی هستند که حتی ورزشکار هم نیستند و به مقام قهرمانی استان هم نرسیده اند، ولی به عنوان داور در مسابقات حضور پیدا می‌کنند و این مسأله برای پرورش اندام خراسان رضوی به عنوان مهد این رشته ورزشی در کشور اتفاق جالبی نیست.

وی در ادامه گفت: مسابقات قهرمانی استان هم بسیار کم فروغ بود و برای اولین بار شاهد بودیم که تعداد شرکت کنندگان کاهش چشمگیری پیدا کرده بود. از مسوولان امر بویژه رئیس هیأت تقاضا دارم با برنامه ریزی مناسب و استفاده از حامیان مالی نسبت به این رشته پایه اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی یادآورشد: توقع من این است که اگر نمی‌توانند به هزینه سفر اعضای تیم کمک کنند، حد اقل به لحاظ روحیه و ارج گذاری که نیازی به بودجه هم ندارد، دریغ نکنند.

وی تصریح کرد: جوانان امروز چشمشان به مسؤولان است. اگر توقع گسترش این رشته ورزشی در استان وجود دارد، باید از قهرمانان به عنوان الگو تجلیل شود. باشگاه‌های بدنسازی در حال حاضر هزاران جوان علاقه‌مند را جذب کرده‌اند و سؤال من این است که هیأت پرورش اندام خراسان رضوی چه برنامه‌ای برای آینده این رشته ورزشی دارد، در حالی که هیچ ارتباطی با قهرمانان در سطح جهانی هم وجود ندارد. به نظر من برنامه‌های هیأت در حد یک شعار بیش نیست.

وی ادامه داد: کلاسهای آموزشی برگزار می‌کنند که قهرمان تربیت کنند، اما از این سو هیچ بهایی به قهرمانان در سطح جهانی هم نمی دهند و این در واقع یک تناقض آشکار است.

تبریزی گفت: دوره بعدی مسابقات قهرمانی جهان آبان ماه سال جاری در استرالیا برگزار می‌شود و با وجود اینکه آمادگی کامل دارم، به دلیل بی توجهی مسؤولان پرورش اندام کشور و استان از حضور در آن صرف نظر کرده ام.

وی ادامه داد: رئیس هیأت پرورش اندام خراسان رضوی باید کاربلد و درد آشنا باشد. کسی که در این فضا تنفس نکرده، نمی تواند برنامه خوبی هم ارایه کند. متأسفانه تمام این مناصب فرمایشی است و هیچگاه نمی‌توانند درک کنند مشکلات اصلی پرورش اندام کجاست.

قهرمان پرورش اندام جهان با بیان اینکه پرطرفدار ترین ورزش کشور متأسفانه کنارگذشته شده است، یادآورشد: امروزه جوانان بسیاری جذب باشگاه‌های بدنسازی می‌شوند و باید برای باشگاهداران تسهیلات ویژه ای در نظر گرفته شود تا شهریه‌ها به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از جوانان بویژه در مناطق پایین شهر به دلیل هزینه‌های بالای باشگاه‌ها از این ورزش منصرف می‌شوند و این ضربه بزرگی به نسل جوان علاقه‌مند به ورزش است، چه بسا استعدادهای زیادی در این میان می‌سوزند و هیچگاه فرصت رشد پیدا نمی کنند.

هادی تبریزی خاطرنشان کرد: حضور این جوانان در باشگاه‌های بدنسازی می‌تواند مقدمه رشد و پیشرفت در سایر رشته‌های ورزشی را هم فراهم کند و به دلیل هزینه‌های بالا خیل عظیمی از جوانان مستعد از ورزش باز می‌مانند.

پخش زنده