حسین پورحسین: اجرای سرود نظامی در فضای همایش تجلیل از پیشکسوتان، فرماندهان و رزمندگان عملیات ثامن الائمه(ع) و عطرافشانی و بوسه زدن بر پرچم مقدس گنبد کاظمین(ع) یادآور پنجم مهرماه 1360بود ...

فرماندهی یک روحانی در عملیات ثامن الائمه(ع) دنیا را تکان داد

 که به دستور تاریخی حضرت امام‌خميني(ره) که«حصر آبادان باید شکسته شود»، لشکر 77 خراسان با پیروزی قاطع، حماسه‌ای ماندگار را در تاریخ هشت سال دفاع مقدس به ثبت رساند.

این عملیات، شکست را به متجاوزان تحمیل کرد که افزون بر کشته‌شدگان و مجروح شدن بیش از 2 هزار نیروی تجاوزگر و انهدام سه هواپیما، یک بالگرد و 301 دستگاه انواع خودروهای سنگین چرخدار، 180 تانک و نفربر، 10 دستگاه لودر و وسایل سنگین مهندسی و شمار زیادی سلاح سبک و تیربار، تفنگ، موشک انداز و توپهای صحرایی و ضدهوایی که به غنیمت پیروزمندان عملیات ثامن الائمه(ع) درآمد هزار و 700 نفر از نیروهای دشمن متجاوز هم به اسارت درآمدند.

با نگاهی به نمایشگاه عکسی که برای نخستین بار گوشه‌هایی از شروع حمله و بعد از عملیات حماسه سازان عملیات ثامن الائمه(ع) را به نمایش می‌گذارد با مو سپیدانی که پس از سالها چشم به رشادتهای همرزمان خود دوخته و خاطرات روزهای جبهه و دفاع از میهن را مرور می‌کنند، راز ماندگاری این فتح شکوهمند را رمزگشایی می‌کنی.

عکسی از شب عملیات، بازجویی از اسرا در اولین دقایق پس از پیروزی توسط سرهنگ جوادی، بازدید فرماندهان نظامی از کاتیوشا پیش از عملیات، عکسی با خدمه تیربار کالیبر 50، پدافند هوایی گردان 368 لشکر 88 در منطقه آبادان پس از عملیات، گردان 148 پیاده مکانیزه، گردان 110، گردان 850، تیپ 3 لشکر، موشک انداز ناوگردان 153 و عکس‌هایی از بازدید مقام معظم رهبري در زمان مسؤولیت در شورای عالی دفاع، عکس سرهنگ کهتری فرمانده تیپ 153 و هر کدام از این عکسها که اکنون برای نخستین بار از روی فیلمهای به جای مانده از عملیات به عکس تبدیل شده سبب می‌شود پیشکسوتان حاضر در همایش خاطرات آن دوران را به یاد آورند و اشک شوق از این افتخارآفرینی را بر چشم جاری سازند و هدیه‌ای و لوحی را به یاد آن روز با خود به خانه ببرند. 

در سالن همایش سرتیپ دوم رضا آذریان فرمانده لشکر 77 پیروز ثامن الائمه(ع) گوشه‌هایی از این عملیات غرورآفرین را تشریح می‌کند.

وی می‌گوید، عکسی که در ورودی نمایشگاه قرار دارد عکس سربازی است که در عملیات حضور داشته و اکنون در سالن حضور دارد.

این جمله کافی است تا همگان چشم‌ها را در سالن به گردش درآورند که آن سرباز دلاور دیروز و موسپید امروز را از نزدیک ببینند.

انتظارها برای دیدن آنها که در این عملیات حضور داشته‌اند با دعوت آنها برای دریافت هدیه‌ای و لوح یادبودی شوق دیدار را مهیا می‌سازد.

عکس‌ها به یادگار گرفته می‌شود و از سرهنگ بازنشسته ارتش تا خدمه و سربازی که حال با موی سفید و لباسی همانند آنچه دیگران بر تن دارند با قامتی برافراشته به جایگاه دعوت می‌شوند.

اینها یادگاران هشت سال دفاع مقدس و عملیات شکست حصر آبادان هستند که به رسم قدردانی از رشادتهای آنها امیر سرتیپ دکتر ناصر آراسته جانشین گروه مشاوران مقام معظم رهبري، امیر سرتیپ دوم علی جهانشاهی فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق و امیر سرتیپ دوم رضا آذریان فرمانده لشکر 77 پیروز ثامن‌الائمه(ع) و دیگر امیران ارتش حاضر در سالن به آنها سلام نظامی می‌دهند.

امیر سرتیپ دکتر ناصر آراسته در ابتدای این همایش باشکوه به تشریح ماندگاری حماسه بزرگ عملیات ثامن الائمه(ع) پرداخت و گفت: امیر سرلشکر فلاحی در جمع خصوصی فرماندهان عملیات ثامن الائمه(ع) گفت که شب پنجم مهرماه از بیم عدم موفقیت عملیات و ششم مهرماه از شوق پیروزی عملیات خوابم نبرد.

دکتر آراسته افزود: این غیرتمندی در میان ارتشیان لشکر 77 پیروز عملیات ثامن الائمه(ع) سبب شد این عملیات شکوهمند به انقلابی ماندگار در ارتش تبدیل شود و ولایت فقیه فریادی معنوی و دینی بود که یک فرمانده در کسوت روحانیت توانست جنگ را  اداره کند و دنیا را تکان دهد. وقتی فرمان امام(ره) صادر شد و با قاطعیت به اجرا درآمد جهان متوجه شد ارتش طاغوت نیست و ارتش اسلام و جمهوری اسلامی ایران است و برای اجرای فرمان رهبر و ولی فقیه لحظه‌ای درنگ نمی‌کند و همه در جنگ علیه کفر مشارکت دارند و نه تنها خوزستان و کردستان، بلکه خراسان و دیگر دلیر مردان یکپارچه می‌آیند تا خدشه‌ای به ایران اسلامی وارد نشود.

امیر سرتیپ دوم رضا آذریان فرمانده لشکر 77 پیروز ثامن الائمه هم در این مراسم با تقدیر و تجلیل از پیشکسوتان حماسه عملیات ثامن الائمه(ع) و تشریح عملیات یاد شده، گفت: حضرت امام(ره) فرمان دادند حصر آبادان باید شکسته شود و با اجرای عملیات ثامن الائمه(ع) لشکر صدام از پای درآمد و پشت صدام شکست و اکنون برای نخستین بار با استفاده از فیلمهای آن زمان می‌توانیم گوشه‌هایی از رشادتهای دلیر مردان لشکر 77 پیروز ثامن الائمه(ع) را شاهد باشیم.

حجت الاسلام والمسلمين مقدسیان هم در این مراسم با تأکید بر گفته حضرت امام خمینی(ره) که آمریکا را شیطان بزرگ خواند و ابرقدرتها را طبل توخالی دانست، گفت: سخنان امام خميني(ره) ثابت کرد این‌ها قابل اعتماد نیستند و هرکجا ورود پیدا کنند حمله می‌کنند یا داعش به وجود می‌آورند یا با آنچه به وجود آورده‌اند به آنها حمله می‌کنند.

 حمایت آمریکا از صدام و مداخله در هر جایی نظیر عراق و افغانستان و جاهایی که دست درازی کردند، به دنیا ثابت کرد همه را از دست داده‌اند و دیدیم وقتی صدام با 14 لشکر پیاده و زرهی مکانیزه به ایران حمله کرد و مورد حمایت آمریکا قرار گرفت، آنها شکست خوردند و حق پیروز شد.

برچسب‌ها

پخش زنده