۶ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۳
کد خبر: 237869

ورود مستقیم برخی کشورهای منطقه ای وفرامنطقه ای به بحران سوریه که به بهانه سرکوب داعش صورت گرفته، بحران سوریه را بیش از پیش پیچیده کرده است.

ترکیه وبحران سوریه

ائتلافی که آمریکا وغرب علیه داعش تشکیل
 داده اند، در واقع دو هدف آشکار وپنهان دارد که اهداف پنهانی آن بسیار خطرناکتر است. آمریکا بدون مراجعه به شورای امنیت سازمان ملل، این ائتلاف را تشکیل داد که این امر با قوانین شناخته شده بین المللی کاملاً تناقض دارد. در طول 40 ماه که از بحران سوریه
 می گذرد، آمریکا وغرب چهار بار تلاش کردند تا از رهگذر تصویب یک قطعنامه ، سوریه را مشمول بند هفت منشور سازمان ملل قرار دهند، اما هر بار تلاش این کشورها به دلیل وتوی دو گانه روسیه وچین با شکست مواجه شد، زیرا پیش نویس قطعنامه ها ی ارایه شده ناقض حاکمیت دولت سوریه تلقی می شد.

اگر چه داعش یک تشکل کاملاً آمریکایی - صهیونیستی است، اما آمریکا به این نتیجه رسیده که تاریخ مصرف داعش به پایان رسیده وباید این گروهک را مهار کند. به همین دلیل ائتلاف جهانی به پیشنهاد آمریکا تشکیل شد، اما بسیاری از کشورهای جهان نسبت به دور نمای موفقیت این ائتلاف تردید دارند. عربستان، قطر، امارات، اردن و بتازگی انگلیس وفرانسه به این ائتلاف پیوستند، اما به نظر نمی رسد که این کشورها بتوانند در یک فرایند زمانی مشخص داعش را ریشه کن کنند.

داعش مجموعه ای است که دارای سلاحهای پیشرفته است که این سلاح تنها دراختیار کشورهای عضو ناتوست. از سوی دیگربه دلیل برخورداری این گروهک از سرعت تحرک بالا وعملکرد نظامی غیرمتمرکز، امکان نابودی عناصر آن وجود ندارد و هر حمله هوایی از سوی نیروهای ائتلاف با تلفات بالای غیر نظامیان سوریه همراه است.

بر آیند گزارشهای میدانی نشان می دهد که داعش از بخشهای شرقی به قسمتهای  جنوب غربی سوریه جا به جا شده واین امر از وجود یک توطئه سازمان یافته علیه حکومت بشار اسد حکایت دارد.

بر اساس سناریوی تعریف شده، قرار است دولت ترکیه نیروی زمینی خود را برای اشغال بخشهای ادلب و غرب حلب اعزام کند و نیروهای ائتلاف به بهانه سرکوب داعش در اطراف دمشق، این منطقه را بمباران کنند. در حال حاضر جبهه النصره وداعش درجوبر، غوطه شرقی وغربی، قنیطره، زبدانی، حرستا وداریا در حومه دمشق متمرکز شده اند.

در این سناریو که قرار است در کمتر از یک سال انجام شود، ائتلاف ملی سوریه پس از اشغال حومه دمشق توسط نیروهای ائتلاف، در این مناطق دولت خود را تشکیل دهد که این دولت قرار است از سوی کشورهای مختلف  به رسمیت شناخته شود.

اگر این سناریو عملیاتی شود، یقیناً اوضاع سوریه بحرانی تر خواهد شد، زیرا هدف بعدی نیروهای ائتلاف قطعاً مقاومت اسلامی لبنان خواهد بود ودر آن صورت بحران سوریه منحصر به این کشور نخواهد بود. به همین جهت ترکیه که تاکنون نقش کاملاً تخریبی در بحران سوریه ایفا کرده، اکنون خود را آماده می کند تا در سرنگونی دولت بشار اسد مشارکت وسیعی داشته باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده