گروه جامعه / محبوبه علی‌پور- ۱۶۰ نفر از سالمندان کشور در چهارمین همایش ملی تجلیل از مددجویان سالمند کمیته امداد امام خمینی (ره) با شعار سالمندان، سرمایه‌های اجتماعی، در مشهد تجلیل شدند.

افزایش ۱۳۰ درصدی جمعیت سالمندان تا سال ۱۴۰۴

معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون در این همایش که همزمان با روز ملی سالمندان برگزار شد، گفت: سن امید به زندگی در زنان 5/2 برابر بیشتر از مردان است.

به گفته احمد میدری، جمعیت سالمندی زنان نیز رو به افزایش است، بنابراین باید با برنامه‌ریزی شرایط مطلوبی را برای زندگی سالمندان فراهم کنیم.

 

  مسأله تنهایی سالمندان

معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: با توجه به اینکه هم‌اکنون شمار فرزندان در خانواده‌ها کاهش پیدا کرده و تفاوت سنی فرزندان با والدین زیاد شده، تنهایی سالمندان یکی از مشکلات موجود است.

میدری افزود: همه کشورهای جهان که با افزایش جمعیت سالمندی روبه‌رو هستند مشکلاتی مانند معلولیت، بیمه شغلی، بیمه سلامت و بیمه درمان، تکریم نشدن از سوی خانواده و تنهایی را دارند.

فرج‌ا... عارفی، نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: مطابق آمار از سال ۷۵ تا ۹۵ حدود ۱۰ سال به میانه سنی جمعیت اضافه می‌شود و متأسفانه هرم جمعیتی ایران به سمت سالمندی پیش می‌رود.

 

  افزایش جمعیت سالمندی

عارفی با اشاره به اینکه مطابق آمار از سال ۱۳۷۵ تا ۱۴۰۴ حدود ۴۳ درصد به جمعیت کشور و ۱۳۰ درصد به جمعیت سالمندی کشور اضافه می‌شود، ادامه داد: در حال حاضر که جمعیت ما به سمت سالمندی پیش می‌رود لازم و ضروری است تا اقدامهایی در این راستا انجام شود، از جمله اینکه نهادهای مسوول باید برای دهه نخست 1400 که بیشترین سالمند را در کشور خواهیم داشت از هم‌اکنون برنامه‌ریزی کنند.

وی افزود: باید دانشگاه‌های کشور، جوانان را به گونه‌ای آموزش دهند که بتوانند به سالمندان خدمات مطلوب ارایه دهند تا بتوانیم بهترین شرایط را برای زندگی سالمندان فراهم کنیم. البته برای ارایه خدمات نیازمند ورود و همکاری صدا و سیما، آموزش و پرورش، مجلس و دولت نیز هستیم.

 

 تقویت بیمه درمانی سالمندان

عارفی تأکید کرد: ما تلاش می‌کنیم بیمه‌ درمانی سالمندان را تقویت کنیم و در راستای افزایش مستمری آنها که هم‌اکنون بسیار کم است و کفاف زندگیشان را نمی‌دهد اقداماتی انجام دهیم تا شرایط زندگی سالمندان بهبود یابد. در ادامه این همایش دو روزه، حسین انواری، سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: 5/1 میلیون نفر از جمعیت سالمند کشور زیر پوشش کمیته امداد قرار دارند.

انواری افزود: برخی افراد دوران سالمندی را مقطع بدی از زندگی خود می‌دانند، در حالی که این مقطع هدیه‌ای از خداست و براساس آیه‌ای از قرآن که می‌فرماید: هر چیزی در جهان خلقت موقتی است و فقط خداست که باقی می‌ماند، باید توجه داشت در قانون آفرینش به این شکل وضع شده که انسان از نوزادی تا جوانی به قدرت می‌رسد و سپس دوباره دچار ضعف می‌شود و به سالمندی می‌رسد.

 

 ضرورت تدوین سند تکریم سالمندان

سرپرست کمیته امداد تأکید کرد: با توجه به افزایش جمعیت سالمندی باید تدابیر لازم برای تهیه سند تکریم سالمندان بر مبنای اصول دینی و شرایط جامعه در دولت و مجلس و سایر نهاد‌ها بررسی و انجام شود.

انواری در جمع خبرنگاران گفت: تأمین سلامت مددجویان در جنبه‌های مختلف جسمی، روحی و عاطفی مقدمه تحقق توانمندسازی این قشر است.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) افزود: هم اکنون چهار میلیون نفر به صورت مستقیم و دایمی و سه میلیون نفر به صورت موردی از کمکهای این نهاد در سطح کشور بهره می‌برند.

وی در ادامه با اشاره به «جشن عاطفه‌ها» در روزهای ۱۶ تا ۱۸ مهر ماه جاری در سراسر کشور گفت: روز ۱۶ مهر ماه پایگاه‌های آموزش و پرورش ویژه این جشن در مدارس کشور برپا می‌شوند و تمامی کمکهای جمع آوری شده صرف دانش آموزان بی‌بضاعت و خانواده‌های آنان در‌‌ همان مدارس می‌شود. در روزهای ۱۷و ۱۸ ماه جاری نیز پایگاه‌های کمیته امداد اقدام به جمع‌آوری کمکهای مردمی در سطح شهر‌ها می‌کنند.

انواری با اشاره به روز همبستگی با فلسطین ادامه داد: همچنین کمکهای مردمی برای ارایه به مسلمانان غزه نیز همزمان با جشن عاطفه‌ها در کشور جمع‌آوری می‌شود.

 

  خانواده 4میلیونی کمیته امداد

در ادامه این نشست، معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد گفت: یک میلیون و ۷۸۰ هزار خانوار در سطح کشور زیر پوشش خدمات این نهاد هستند.

علی محمد ذوالفقاری افزود: این شمار خانوار، جمعیتی بیش از چهار میلیون نفر را تشکیل می‌دهند که یک و نیم میلیون نفر آنان سالمندان بالای ۶۰ سال و یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفرشان زنان سرپرست خانوار هستند.

معاون کمیته امداد ادامه داد: از این میان یک میلیون و ۱۵۰ هزار خانوار زیر پوشش، بدون مسکن هستند و حدود ۴۰۰ هزار نفر هم به دلیل از کارافتادگی و بیماری از خدمات این نهاد بهره می‌برند.

 

 700 هزار حامی برای یتیمان

ذوالفقاری در ادامه با اشاره به کمک و مشارکت خیرین و نیکوکاران افزود: پارسال ۷۰۰ هزار حامی ۲۳۰ هزار یتیم زیر پوشش کمیته امداد در سطح کشور افزون بر 2800 میلیارد ریال برای حمایت از این ایتام پرداخت کردند.

وی با اشاره به اینکه کمیته امداد پشت نوبتی ندارد، افزود: پارسال یک و نیم میلیون نفر برای دریافت خدمات موردی به این نهاد مراجعه داشتند.

ذوالفقاری با بیان گردش 10 درصدی افراد زیر پوشش این نهاد گفت: سه هزار خانوار به دلیل دریافت مستمری از تامین اجتماعی، ۱۰۰ هزار نفر به دلیل ازدواج و بقیه مددجویان یعنی ۱۰ درصد از کل آنها به خاطر اشتغال از زیر پوشش کمیته امداد خارج می‌شوند.

برچسب‌ها

پخش زنده