رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به کاهش محسوس تخلف در میان سردفتران گفت: تهران بیشترین میزان ثبت سند را در کشور داشته است.

تهران رکورد ثبت اسناد را شکست/ کاهش محسوس تخلف در میان سردفتران
 
خبرگزاری فارس: تهران رکورد ثبت اسناد را شکست/ کاهش محسوس تخلف در میان سردفتران
  •  

به گزارش روابط عمومی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، احمد تویسرکانی در نشست خبری خود با خبرنگاران در مشهد با اشاره به عملکرد سامانه ثبت الکترونیکی اسناد رسمی از شهریور ماه سال 92 تا شهریور امسال گفت: در این مدت 15 میلیون و 423 هزار و 157 سند با اخذ شناسه یکتا در 7 هزار و64 دفتر اسناد رسمی در سراسر کشور در این سامانه ثبت شده است.

وی افزود: بیشترین اسناد ثبت شده از این تعداد مربوط به استان تهران با 3 میلیون و 918 هزار و 17 سند و کمترین تعداد متعلق به استان ایلام با 68 هزار و 387 سند بوده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، اسناد وکالت را دارای بیشترین فراوانی در بین انواع اسناد صادره در این سامانه در یک سال اخیر عنوان کرد و گفت: بیش از 44 درصد از اسناد وکالت صادر شده در سامانه ثبت آنی در این مدت نیز مربوط به وسایل نقلیه اعم از وکالت فروش و وکالت کاری و 5/10 درصد از اسناد وکالت نیز مربوط به اموال غیرمنقول است.

وی افزود: ظرف یک سال گذشته در کشور به طور میانگین در هر دفترخانه 2 هزار و 183 فقره سند رسمی الکترونیک صادر شده که بیشترین میانگین سند رسمی صادره در هر دفتر مربوط به هرمزگان با 2 هزار و 944 مورد و کمترین آن متعلق به استان‌های ایلام و کهکیلویه و بویراحمد به ترتیب با هزار و 754 و هزار و 823 فقره سند بوده است.

معاون قوه قضائیه اظهار داشت: در بررسی فاصله زمانی میان تنظیم و تاریخ صدور سند، در 10 مورد از پرکاربردترین اسناد به طور میانگین 76 درصد اسناد صادره در این سامانه کمتر از یک روز صادر شده و متوسط نرخ رشد ماهانه اسناد رسمی صادره طی این بازه زمانی 17 درصد است.

وی مجموع عواید حاصله دولت از محل صدور اسناد در سامانه ثبت آنی در کشور در این دوره یکساله را  هفت هزار و 509 میلیارد و 58 میلیون و 748 هزار ریال عنوان کرد و ادامه داد: در این بازه زمانی میانگین تعداد اسناد صادره در هر دفترخانه 2 هزار و 183 سند بوده که از این تعداد، هر دفتر اسناد رسمی به صورت میانگین 587 سند بیع صادر کرده و در مجموع بیش از 68 درصد از کل اسناد بیع در این مدت مربوط به وسایل نقلیه است.

وی تأثیر فعالیت این سامانه را در حوزه ارتقاء سلامت اداری، اجرای عدالت و کاهش دعاوی و نزاع‌های حقوقی ناشی از بی نظمی و تخلفات، بسیار محسوس عنوان کرد و گفت: طی یک سال اجرای سامانه ثبت آنی، میلیون‌ها سند و اوراق بهادار که پیش از آن به صورت دستی و سنتی صادر می‌شد حذف و در سامانه جدید ثبت شد.

معاون قوه قضاییه افزود: طی پنج ماه گذشته امسال، تعداد مواردی که از سردفتران به دلیل تخلفات، سلب صلاحیت عملی شده فقط یک مورد بوده در حالی که در سال گذشته در همین مدت پنج سردفتر سلب صلاحیت شده بودند.

وی گفت: در این سامانه همه اقدامات ثبت و رصد شده و عملاً عمده راه‌های ارتکاب به تخلفات احتمالی بسته شده ضمن آن که زمینه بروز بسیاری از اشتباهات هم از بین رفته است.

تویسرکانی تأکید کرد: امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که اسناد رسمی در کشور با یک شکل و نظام هماهنگ و خطای بسیار اندکی صادر می‌شوند و همانند گذشته نیاز به انجام بازرسی‌های فیزیکی نداریم.

وی افزود: در زمینه تبدیل وضعیت عملکردی سازمان ثبت اسناد از شیوه سنتی به الکترونیک هنوز باید اقدامات گسترده‌ای انجام شود که مهم‌ترین آن اصلاح خطاها و اشتباهات روال سنتی گذشته است.

وی با بیان اینکه تاکنون بخشی از به روزرسانی دفاتر املاک انجام گرفته، نقص قانون را از جمله مشکلات در اجرای کامل سامانه الکترونیکی عنوان کرد و افزود: در بخشی از این موارد نیازمند قانونگذاری بودیم و امیدواریم با رفع ایرادات شورای نگهبان به طرح جامع کاداستر و اجرایی شدن آن بخشی از این مسائل مرتفع شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: تاکنون درخواست رسمی و مشخصی مبنی بر استفاده از اطلاعات این سازمان برای استفاده در ساماندهی یارانه بگیران از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام نشده اما ما آمادگی داریم در این راستا همکاری کنیم.

معاون قوه قضائیه در ادامه با اشاره به مشکلات زیاد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در زمینه منابع و اعتبارات افزود: متأسفانه در گذشته بیش از 50 درصد از درآمدهای سازمان ثبت صرف دستگاه‌های دیگر شده و ما معتقدیم با توجه به نقش‌های مهم این سازمان در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و حقوقی، هرگونه هزینه برای آن یک سرمایه گذاری بزرگ و قابل برگشت در کشور محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: هم اینک 42 درصد از درآمد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در اختیار هلال احمر و 8 درصد نیز به شهرداری ها اختصاص یافته و مابقی نیز به خزانه واریز می شود و پیشنهاد ما این بود که برای رفع مشکلات و توسعه خدمات مهم این سازمان، بیش از 50 درصد از این درآمدها به سازمان ثبت اختصاص یابد

برچسب‌ها

پخش زنده