تهران - ایرنا - رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سوریه به موضوع مهمی تبدیل شده و ادامه بحران این کشور به ضرر منطقه است.

ولایتی: ادامه بحران سوریه به ضرر منطقه است/ سازمان ملل در جهت رفع بحران سوریه گام بردارد

خبرنگار سیاسی ایرنا، «علی اکبر ولایتی» عصر یکشنبه در دیدار استفان دمیستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه ضمن تبریک انتصاب وی در این سمت افزود: این پست یک مقام حساس و مهمی است که من امیدوارم در این ماموریت موفق باشید.


رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: باید هر چه سریعتر بحران در منطقه متوقف و راه حل مسالمت آمیز و سیاسی برای حل بحران پیدا شود.

ولایتی اظهار داشت: آنچه در سوریه می گذرد عجیب و بدون هیچ مشابهی در تاریخ است چرا که یک کشور مستقل با دولت مستقل ، از سوی خارجی ها مورد حمله قرار گرفته و مردم آن نیز هر روز متحمل رنج ها می شوند و حاکمیت کشور نقض می شود.

وی ادامه داد: همچنین هر روز تروریست ها و معارضین تجهیز و مورد آموزش قرار می گیرند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: کسانی که از داعش حمایت مالی و نظامی می کردند حال می خواهند داعش را متوقف کنند؛ هرچند که پایگاه های آموزشی مختلفی در برخی از کشورها برای آنها تدارک دیده بودند.

ولایتی افزود: جمهوری اسلامی ایران و برخی کشورها که معتقد به راه حل سیاسی برای سوریه هستند از سازمان ملل متحد انتظار دارند در جهت رفع بحران و دستیابی به راه حل سیاسی گام برداد.

فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از فرصت فراهم شده برای تبادل نظر با علی اکبر ولایتی گفت: سفر من به جمهوری اسلامی ایران برای موضوع بسیار مهم جهانی یعنی سوریه بوده است و من معتقدم که اگر بحران ادامه پیدا کند به ضرر منطقه است.

استفان دمیستورا اظهار داشت: نباید فرصت ها از دست رود چرا که تاکنون کنفرانس های زیادی برای حل بحران سوریه تشکیل شده و نتیجه آنچنانی نداشته است.

وی ادامه داد: 4 میلیون آواره سوری نیاز به کمک دارند و باید روی حل و فصل موضوعات و پیدا کردن راه حل سیاسی تمرکز کنیم.

فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه خطاب به ولایتی گفت: نظرات شما به عنوان یک مقام ایرانی مهم است و شما تجربیات زیادی دارید که امیدواریم این سفر منطقه ای که از دمشق شروع شده و به دمشق هم خاتمه خواهد یافت دربرگیرنده پیشنهاداتی باشد که منجر به راه حل سیاسی شود.



** فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه گفت: دلیل سفر من به جمهوری اسلامی ایران آگاهی از مواضع این کشور در ارتباط با بحران سوریه است و اینکه چگونه می توان این بحران را حل کرد .

وی با بیان اینکه بحران سوریه تاسف بار است افزود: از سوی دبیرکل سازمان ملل متحد ماموریت سخت و ویژه ای برای بحران سوریه بر عهده گرفتم.

فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه گفت: در سازمان ملل متحد هر کاری انجام می دهیم که بحران سوریه حل شود چرا که مردم این کشور در رنج هستند و ما به دنبال راه حل سیاسی و فراگیر هستیم.

استفان دومیستورا اظهار امیدواری کرد که نظرات جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران سوریه ملموس و متفاوت باشد.

وی ادامه داد: داعش فرصتی فراهم آورده که ما دور هم جمع شویم و حساسیت مساله تروریسم را بفهمیم و به دنبال مبارزه با آن باشیم.

وی تاکید کرد: تنها یک راه حل سیاسی می تواند بحران سوریه را حل کند

فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر شما درخصوص ائتلاف تشکیل شده علیه داعش چیست گفت: شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ای تصویب کرده و از تمام کشورها خواسته که برای مبارزه با گروه های تروریستی از جمله داعش و النصره هر اقدامی می توانند انجام دهند و این قطعنامه گویا است.

استفان دومیستورا افزود: من به دنبال سفر منطقه ای برای حل بحران سوریه هستم و پس از این سفر نتیجه گیری خود را اعلام خواهم کرد.



** رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: برای ما بسیار جای خوشحالی دارد که فرستاده جدید دبیرکل سازمان ملل قبل از هر اقدامی به مناطق مختلف از جمله کشورهایی که شناخت درستی از اوضاع سوریه دارند سفر کرده و خواهد کرد و نظرات کشورها را برای حل این بحران جویا می شود.

ولایتی افزود: فرستاده ویژه دبیر سازمان ملل در امور سوریه تاکید دارد که به دنبال راه حل سیاسی است و با راه حل نظامی مخالف است.

وی اظهار امیدواری کرد که فرستاده جدید دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه موفق تر از هیات قبلی بتواند برای حل بحران سوریه گام بردارد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک همچنین درخصوص مواضع ترکیه نسبت به سوریه گفت: ما از کشورهای همسایه سوریه از جمله ترکیه می خواهیم که به دنبال راه حل سیاسی باشند و از دخالت در امور کشورهای دیگر جلوگیری کنند.

ولایتی اظهار امیدواری کرد : همه کشورها به این نتیجه برسند که مسلح کردن تروریست ها و عبور دادن آنها از مرزهای سوریه چه نتایج اسفباری برای دنیا دارد و ما شاهد این بودیم که همان کسانی که داعش را پرورش دادند اکنون اتحادیه ای علیه داعش درست کرده اند.

وی تاکید کرد: بحران سوریه تنها به دست مردم این کشور و بدون دخالت خارجی ها حل خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده