مدیر کل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت کشاورزی گفت: انواع میوه‌های مورد نیاز برای شب یلدا مانند انار، پرتقال، نارنگی،‌ کیوی و سیب به اندازه کافی تولید و ذخیره شده و هیچ مشکلی برای تامین آن‌ها برای شب یلدا نداریم اما باید قیمت‌ها را نیز کنترل کنیم تا بی‌رویه افزایش نیابد.

تامین میوه‌های شب یلدا/ جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها

ابوالقاسم حسن‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سالانه حدود دو میلیون تن انواع پرتقال در کشور تولید می‌شود که نیاز کشور را از مهر تا فروردین ماه تامین می‌کند.

وی افزود: با توجه به میزان تولید پرتقال که مازاد نیاز بر مصرف داخلی است، به راحتی می‌توانیم بیش از 200 هزار تن این محصول را صادر کنیم.

به گفته حسن‌پور پرتقال کیلویی 700 تا 1500 تومان از باغداران خریداری و ذخیره شده است.

مدیر کل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد:‌ میزان تولید انار در هر سال حدود 940 هزار تن بوده که امکان صادرات 300 هزار تن آن وجود دارد.

حسن‌پور با بیان این‌که وضعیت برداشت انار مناسب بوده و به اندازه کافی این محصول ذخیره سازی شده است، گفت: قیمت خرید هر کیلوگرم انار از باغداران 1000 تا حدود 2000 تومان است.

وی اعلام کرد: سالانه حدود دو میلیون تن انواع سیب در کشور تولید می شود و بیش از 15 هزار تن انواع سیب در انبارهای ارومیه ذخیره‌سازی شده است. این محصول بین 1000 تا 1500 از باغداران خریداری شده است.

مدیر کل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با مثبت ارزیابی کردن وضعیت تولید کیوی در کشور اظهار کرد: تولید کیوی در سال جاری حدود 300 هزار تن است که امسال این محصول از باغداران کیلویی 1000 تا 1500 تومان خریداری شده و نارنگی نیز به عنوان دیگر میوه مورد نیاز برای شب یلدا کیلویی 1000 تا 2000 تومان از باغدار خریداری شده که با توجه به تولید 700 هزار تنی آن در هر سال، مشکلی برای تامین نیاز مردم به این محصول وجود ندارد و حتی می توانیم حدود 100 هزار تن آن را نیز صادر کنیم.

حسن پور گفت: با توجه به وضعیت مناسب تولید انواع میوه های باغی مانند انار، پرتقال، نارنگی، کیوی و سیب نباید اجازه دهیم قیمت این محصولات به صورت بی رویه‌ای افزایش یابد.

وی تاکید کرد: با توجه به خواص میوه‌ها توصیه می‌شود مردم میزان مصرف را افزایش دهند.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده