عضو هیئت مدیره اتحادیه سیب زمینی کاران کشور با اشاره به اینکه مردم مرغ را جایگزین سیب زمینی در سبد غذایی خود کرده‌اند، گفت: قیمت این محصول در سال‌جاری به بیش از 3000 تومان نخواهد رسید.

مرغ جای سیب‌زمینی را در سبد غذایی مردم گرفت/ سیب‌زمینی 2200 تومان

به گزارش قدس آنلاین حسن محمدی در گفتگو با مهر با اشاره به افزایش سطح زیر کشت سیب زمینی در سال زراعی 92- 93، اظهار داشت: قیمت تمام شده تولید در این سال به دلیل گران شدن قیمت بذر، اجاره زمین، نهاده‌ها، هزینه کارگری و غیره افزایش پیدا کرد اما چون کشاورزان توقع داشتند بهای سیب زمینی بالا بماند سطح زیر کشت نیز گسترش یافت.

عضو هیئت مدیره اتحادیه سیب زمینی کاران کشور با بیان اینکه خیلی مازاد تولید سیب زمینی در کشور وجود ندارد که روی دست کشاورز بماند، افزود: امسال به دلیل کاهش قیمت مرغ جامعه مصرف کننده این کالا را بجای سیب زمینی در سبد غذایی خود گنجاندند ضمن اینکه تولیدکنندگان کشور که تعدادشان نیز کم نیست،به علت کاهش قیمت گوشت قرمز و محصولات دامی تغییر رژیم غذایی دادند بنابراین مصرف سیب زمینی طی سال جاری کاهش یافت.

محمدی قیمت تمام شده تولید سیب زمینی خوراکی در انبار کشاورز را بسته به کیفیت آن بین 1000 تا 1400 تومان عنوان کرد و گفت: قیمت این محصول در بازار تهران بین 1500 تا 2000 تومان است ضمن اینکه بیشترین مصرف کنندگان این محصول نیز در تهران هستند.

وی اضافه کرد: پیش بینی می شود که قیمت سیب زمینی روند رو به رشدی را طی کند و تا 3000 تومان نیز برسد اما مصرف کنندگان اطمینان داشته باشند که قیمت این محصول به بیش از 3000 تومان نخواهد رسید.

محمدی با بیان اینکه سیب زمینی و سیب زمینی‌کاری حدود 50 هزار بهره بردار مستقیم با 150 تا 180 هزار هکتار اراضی دارد، گفت: سیب زمینی ایران به کشورهای آسیای میانه، عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه سیب زمینی کاران کشور با اشاره به بحران آب موجود در کشور افزود:  با توجه به این مسئله باید سطح زیر کشت همه محصولات کاهش پیدا کند، از سوی دیگر وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده تولید در واحد سطح باید افزایش یابد و ما نگران آن هستیم که محدودیت سطح زیر کشت با تزریق کودهای شیمیایی جبران شود که این روش بسیار خطرناکی است.

محمدی با بیان اینکه تاکید شده باید تولید سیب زمینی به سطح متوسط 50 تن در هکتار برسد، گفت: در شرایط فعلی، استعداد زمین‌های کشاورزی ما با استفاده از کودهای غیر مضر بیشتر از 30 تن در هکتار نیست.

برچسب‌ها

پخش زنده