رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری ومحیط زیست شورای شهر تهران، گفت: نابسامانی در حوزه قیمت قبور بهشت زهرا(س)به اتمام خواهد رسید .

ساماندهی قیمت قبور بهشت زهرا/ پایان فروش قبرهای 100 تومانی

رحمت الله حافظی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به جزییات لایحه "اصلاحیه مصوبه تعیین بهای خدمات قابل عرضه در سازمان بهشت زهرا(س)"، افزود: شاید قیمت قبور در این لایحه کمی افزایش پیدا کرده باشد اما این لایحه می تواند نابسامانی های و هرج و مرجی که در حوزه قیمت قبور وجود داشت را بر طرف کند .

وی ادامه داد: بر اساس ضوابط جدید دیگر کسی نمی تواند قبر 100 تومانی بفروشد و در گذشته یک قبر را برخی می توانستند به قیمت هزار ریال بخرند و یا مشابه آن را به دیگری به قیمت 35 میلیون تومان بفروشند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه قیمت قبور بهشت زهرا ساماندهی شده است، گفت: برخی افراد که درگذشته با یک تلفن برای نزدیکان و آشنایان خود قبرهای ارزان قیمت می خریدند با این لایحه موافق نیستند اماضوابط جدید زمینه هرگونه اجحاف به شهروندان را از بین می برد و مشخص می کند هر قطعه ای چه قیمتی دارد و دیگر قبر 3 تا 5 میلیونی به قیمت 10 تا 30 میلیون به فروش نمی رود و قیمت قبور و خدمات قابل عرضه در بهشت زهرا شفاف سازی می شود .

نرخ پیشنهادی برای قبور

بر اساس ماده واحده لایحه «اصلاحیه مصوبه تعیین بهای خدمات قابل عرضه در سازمان بهشت زهرا(س)»؛شهرداری تهران موظف است نسبت به کفن و دفن شهدا و خانواده آنها شامل (پدر، مادر، همسر و فرزندان شهید)، جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر از آن، آزادگان و همسر آنان، اهداکنندگان عضو، کارکنان تمام وقت و بازنشستگان بهشت زهرا(س) مشروط به آنکه قبلا قبر به آنان واگذار نشده باشد، با تایید مراجع ذیربط و با رعایت ضوابط و مقررات موضوعه برای یک نوبت به صورت رایگان اقدام کند.

دفن شهدا و خانواده معظم آنان (پدر، مادر، همسر و فرزندان) با تایید رسمی بنیاد شهید انقلاب اسلامی و مشاهیر شهر تهران بر اساس آیین نامه ای که به تصویب شورای شهر تهران می رسد، خواهد بود.

قیمت قبرهای طبقه 2 و 3

به گزارش خبرگزاری مهر، در این لایحه آمده است: سازمان بهشت زهرا(س) مکلف است جهت دفن اموات در چارچوب وظایف قانونی شهرداری ها نسبت به دفن در کلیه قطعات (قبور باقیمانده فاز سوم) تا سقف پنجاه درصد (۵۰ درصد) ظرفیت این قطعات بطور رایگان اقدام نماید و در صورتی که وابستگان متوفی تمایل به در اختیار گرفتن طبقات بالا این قبور را داشته باشند هزینه مترتبه به ازای واگذاری هر قبر معادل هفت میلیون و پانصد هزار (۷.۵۰۰.۰۰۰) ریال تعیین می شود.

قبرهای یک تا 2 میلیونی

هزینه واگذاری هر قبر (قبور باقیمانده در فاز سوم) در ظرفیت پذیرش پنجاه تا شصت درصد معادل ده میلیون (۱۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و در ظرفیت پذیرش هفتاد تا هشتاد درصد معادل پانزده میلیون (۱۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال و از سقف هشتاد تا صددرصد معادل بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین می شود.

قبرهای 6 میلیونی در کدام قطعه هستند

«هزینه واگذاری هر قبر در قطعات فاز دوم آرامستان بهشت زهرا(س) (قطعات ۲۰۰ تا ۲۵۸) تا سقف هفتاد درصد (۷۰درصد) ظرفیت پانزده میلیون (۱۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال و از سقف هفتاد تا هشتاد درصد ظرفیت قطعات سی و پنج میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و تا نود درصد (۹۰درصد) ظرفیت قطعات شصت میلیون (۶۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و در ظرفیت نود تا صددرصد هشتاد میلیون (۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین می شود.

زمین در فاز اول بهشت زهرا متری چند

هزینه واگذاری هر قبر در کلیه قطعات فاز اول آرامستان بهشت زهرا(س) قطعات یکم تا یکصد و دوازدهم به جزء قطعات ۳۲، ۳۵، ۸۴، ۸۶- ۱۰۰ دویست میلیون ریال (۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰) و قطعات ۳۲، ۳۵، ۸۴، ۸۶- ۱۰۰ یکصد و هفتاد میلیون ریال (۱۷۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین می شود.

نرخ جدید هزینه های دفن

(هزینه خدمات تغسیل و تکفین و حمل جنازه با آمبولانس عمومی «با ظرفیت چهار نفر متوفی»، مجموعا برای هر نفر متوفی به مبلغ سه میلیون (۳.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین می شود. ضمنا هزینه خدمات فوق برای کودکان (تا هفت سال) معادل (۵۰ درصد) مبلغ مذکور خواهد بود. در صورت درخواست آمبولانس خصوصی برای هر نفر متوفی علاوه بر مبلغ مذکور مبلغ چهار میلیون (۴.۰۰۰.۰۰۰) ریال از متقاضی دریافت خواهد شد. همچنین حمل جنازه به شهرستان به ازاء هر کیلومتر طول مسیر رفت تا مبلغ (۸.۰۰۰) ریال تعیین می شود.

بر اساس این اصلاحیه هرگونه تغییر تعرفه های این مصوبه و همچنین تعرفه قبور در فازهای توسعه ای آرامستان بهشت زهرا(س) منوط به ارائه لایحه از سوی شهرداری تهران و تصویب شورای اسلامی شهر تهران خواهد بود. همچنین شهردار تهران مکلف است سالانه گزارش حسن اجرای این مصوبه را به شورا ارائه کند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده