وزیر آشتی ملی سوریه اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا درباره مذاکره واشنگتن با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه را بیانگر شکست طرح آمریکا در منطقه توصیف کرد.

وزیر آشتی ملی سوریه: اظهارات کری بیانگر شکست طرح آمریکا در منطقه است

«علی حیدر» وزیر آشتی ملی سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، در دمشق تأکید کرد که سخن درباره طرح جدید دی میستورا فرستاده سازمان ملل صرفاً سخنی رسانه‌ای است که هیچ گونه ماهیت رسمی ندارد.

وی افزود: اظهارات اخیر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا درباره مذاکره با بشار اسد رئیس جمهور سوریه در چارچوب سازگاری با واقعیت موجود در سوریه بیان شد و هیچ گونه راهکاری برای حل بحران سوریه بدون نقش اساسی جمهوری اسلامی ایران وجود نخواهد داشت.

علی حیدر درباره برخی اخبار منتشر شده درخصوص طرح جدید استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل در امور سوریه بعد از شکست طرح اول دی میستورا درارتباط با توقف درگیری‌ها در حلب تصریح کرد: این سخنی رسانه‌ای است و ماهیتی رسمی ندارد.

وی افزود: طرح آقای دی میستورا واضح و سخن او روشن است و مشکل در زمینه آنچه دی میستورا ارایه کرد؛ به هیچ وجه با دولت سوریه نیست زیرا دولت سوریه از همان آغاز طرح اولین سرفصل با وی همکاری می‌کرد زیرا این سرفصل به‌معنای تأمین امنیت و آرامش و زندگی طبیعی برای بخشی از ملت سوریه در یکی از مناطق بود و این امر همان مسئولیت دولت سوریه به شمار می‌رود.

علی حیدر افزود: مشکل، امروز با همان طرف مقابل است. همان عناصر مسلح و حتی نه فقط آنها بلکه کسانی که از دستورات آنها اطاعت می‌کنند و در نتیجه (مشکل) با همان طرف‌های منطقه‌ای و بین المللی متجاوز به سوریه است که این گروه‌های مسلح موجود همان نوک پیکان آنها به شمار می‌روند.

وی افزود: از همان آغاز، صحبت ما با آقای دی میستورا واضح و روشن بود و گفتیم که مشکل شما با دولت سوریه نیست و آنچه که باید مورد بحث قرار دهید با دمشق نیست بلکه آنچه که باید مورد بحث قرار دهید و سخن اطمینان بخشی از آنها بگیرید؛ با کشورهای منطقه‌ای و به طور مشخص قطر ترکیه و عربستان و کشورهای خارجی به طور مشخص فرانسه و آمریکاست. در نتیجه مشکل شما اینجاست و بخشی از این طرح، همان تضمین اجرای مصوبات شورای امنیت است که سه قطعنامه در ارتباط با مسئله سوریه صادر شده و متضمن لزوم جلوگیری از حمایت مالی، تسلیحاتی و آموزشی (از تروریست‌ها) و جلوگیری از وارد کردن سلاح به سوریه و سایر جزئیات است.

وزیر آشتی سوریه گفت: مانعی که در برابر دی میستورا ایجاد شده و در روزهای آینده ایجاد خواهد شد، به این بخش مربوط است و در نتیجه مشکل او همچنان به همین منوال باقی خواهد ماند و چنانچه به ضمانت‌ها و توافقی بین‌المللی درباره توقف عملیات نظامی و توقف حمایت مالی و تسلیحاتی دست نیابد و عملا در مسیر طرح جنگ علیه تروریسم حرکت کند؛ هر بار پیشنهادهای دیگری ارایه کند، بیشتر و بیشتر با مانع روبرو خواهد شد؛  لذا امروز ایده و افکار جدیدی وجود ندارد زیرا مسئله به دولت سوریه مرتبط نیست و با دولت سوریه به بحث گذاشته نمی شود.

وی درباره اظهارات دی میستورا در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران و نقش اساسی آن در حل بحران سوریه و اینکه اگر اجلاس مسکو 2 برگزار شود، تهران باید در آن حضور داشته باشد، گفت: اولا باید بین طرح آقای دی میستورا و تحرکات سیاسی که در مسکو صورت می گیرد، تمایز قائل شویم. حتی آقای دی میستورا در اولین دیدار در اجلاس مسکو به عنوان یک میهمان و ناظر دعوت شده بود و بخشی از تیم ناظر بر روندی که در اجلاس مسکو صورت گرفت، نبود و بی شک خواه بخواهند یا نخواهند ایران یک کشور منطقه ای است که روابط تاریخی با سوریه دارد که این روابط تاریخی فقط به دوره بحران باز نمی گردد و کسی نمی تواند این زیرساخت اساسی روابط را از بین ببرد.

علی حیدر افزود: ایران و سوریه حلقه های اساسی در طرح مقاومت و خط مشی مقاومت در منطقه با سایر نیروهای مقاومت موجود در منطقه هستند و در نتیجه آنچه برای سوریه پیش می آید؛ برای ایران به طور مستقیم اهمیت دارد و خواه ناخواه ایران به بحران سوریه توجه دارد و راه حلی بدون نقش ایران در این راه حل وجود ندارد.

وی افزود: این سخن برای رویارویی با کسی نیست بلکه توصیف واقعیت امر است که کشورهای بزرگ وهمگان آن را می دانند و همگان در زمان برگزاری اجلاس ژنو گفتند دعوت کنندگان به اجلاس ژنو اشتباه کردند که ایران را از این دعوت مستثنی نمدند و همه کسانی که نه فقط در تریبون های رسانه ای بلکه در دالان های سیاسی صحبت گفتند که بدون رجوع به ایران و صحبت با ایران وارد کردن این کشور در طرح ساختار زیربنایی فرایند سیاسی راه حلی وجود نخواهد داشت.

وی درباره اظهارات قابل توجه جان کری درخصوص لزوم مذاکره واشنگتن با بشار اسد رئیس جمهور سوریه برای پایان دادن به بحران در سوریه گفت: از بیش از یکسال پیش گفتم که کشورهای متجاوز به سوریه که قبل به طور مشخص به آنها اشاره کردم، در مسیر سازگاری با واقعیت امر در سوریه حرکت خواهند کرد و وقتی نتوانستند برنامه ها و مقاصد و طرح خود را بر منطقه تحمیل کنند، در مسیر تلاش برای سازگاری با واقعیت امر در سوریه حرکت کردند اما این امر برمبنای تغییر راهبردها و اهداف نهایی این کشورها نیست بلکه تغییر تاکتیک های عملی در تلاش برای دستیابی به هدف راهبردی اخیر به شیوه های جدیدی است.

علی حیدر گفت: یعنی همگان سخن گفتن از یک روند سیاسی را آغاز کرده اند و همه می گویند که برخی این وضعیت را یک تحول ویژه در گفتمان بین المللی می دانند که راه حل در سوریه یک راه حل سیاسی است اما اختلاف نظر درباره محتوای راه حل سیاسی است.

وی افزود: وقتی برخی معتقد بودند که کناره گیری بشار اسد رئیس جمهور سوریه یک پیش شرط به شمار می رود، برخی دیگر می گفتند که باید با بشار اسد رئیس جمهور سوریه بحث و گفت وگو کرد تا اینکه کناره گیری در مرحله بعدی باشد و اینچنین، امروز بحث به طور مشخص این است که بشار اسد رئیس جمهور سوریه و نماینده دولت سوریه و جایگاه ریاست جمهوری و بخشی اساسی از ساختار بنیادین کشور سوریه؛ جزئی اساسی از راه حل و گفت وگو است که این گفت و گو تنها با دولت سوریه و نماد دولت سوریه و مقام ریاست جمهوری صورت می گیرد و او یکی از مهمترین این نمادها است و این امر، جزئی از سازگاری با واقعیت امر در سوریه است که از بیش از یکسال پیش درباره آن سخن گفتیم اما امروز در حال نمایان شدن است زیرا در سیاست، ظهور مقاصد نهایی سیاست نیاز به زمان دارد؛ درست مثل پایین آمدن از نردبان که پله پله صورت می گیرد.

‎وی افزود: بی شک، اظهارات جان کیری غیرمنتظره نبود زیرا پیش از او باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اظهار نظر کرد و گفت که به رغم عدم بحث درباره مشروعیت بشار اسد رئیس جمهور سوریه، باید با آن تعامل کرد و امروز جان کری بیشتر سخن گفت و مطبوعات آمریکا مقالاتی نوشتد که با موسسات آمریکایی موثر در دولت آمریکا در ارتباط است و قبل از همه درباره واقعیت اوضاع سوریه سخن گفتند که باید با آن تعامل کرد و دولت سوریه و نماینده آن و بشار اسد رئیس جمهور این کشور بخشی از این واقعیت است که باید با وی تعامل کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده