۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲
کد خبر: 289924

یک راس گوزن زرد ایرانی بعد از ۱۵۰ سال در لرستان متولد شد.

تولد گوزن زرد بعد از ۱۵۰ سال در لرستان

مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: نسل گوزن زرد ایرانی حدود 150 سال پیش به علت های مختلف نظیر تخریب زیستگاه و شکار بی رویه در لرستان به شدت رو به انقراض نهاد و متاسفانه از این حیوان در استان فقط نام محلش به یادگار مانده بود.


مهرداد فتحی بیرانوند اظهار کرد: گوزن زرد ایرانی گونه ای است که زمانی در سراسر جنگل های متراکم زاگرس و بیشه زارهای لرستان و خوزستان از جمله منطقه جنوبی خرم آباد بنام تنگ گازرده(گوزن زرد) و (گاو شماردر جنوب غربی خرم آباد) می زیسته است.

وی ادامه داد: بر اساس وجه تسمیه یاد شده که در زبان محلی به حضور حیوانات درشت اندام اشاره دارد بیانگر وجود این حیوان در استان لرستان است به طوری که در ایام سابق با مشاهده این حیوان در مناطق یاد شده استان افراد بومی که از نام علمی آن شناختی نداشته اند از آن به لحاظ رنگ زرد و جثه درشت در حد تیپ ظاهری گاو به آن گاو زرده گفته اند.

فتحی بیرانوند گفت: در راستای احیای این گونه ارزشمند از سال 1314 تاکنون اقدام های موثری در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت تا به این وسیله از انقراض گونه ای که در گذشته پراکندگی وسیعی از شمال آفریقا تا عراق و ترکیه داشته و امروز فقط در ایران وجود دارد جلوگیری شود.

وی اظهار کرد: در سال های گذشته تعداد 3 راس گوزن زرد ایرانی از زیستگاه دشت ناز ساری به خرم آباد منتقل شد تا با همکاری دامپزشکی لرستان نسل این گونه ارزشمند در لرستان احیا شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: متاسفانه 2 راس از این گونه ارزشمند به دلیل جدال شدید با هم تلف شدند و فقط یکی از گوزن های نر زنده ماند.

وی بیان کرد: با تلاش محیط زیست لرستان و انتقال یک راس گوزن دیگر به استان، بعد از 150 سال اولین گوزن زرد ایرانی نر با وزن چهار کیلوگرم در پناهگاه قبلیش متولد شد.

فتحی بیرانوند افزود: این گوساله اکنون در سلامت کامل به سر می برد و در شرایط خوبی نگهداری می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده