قدس انلاین – سعید کوشافر: طی روزهای گذشته از شایعه کاهش قیمت ۵ میلیونی برخی خودروها گرفته تا نخریدن صددرصدی خودروهای داخلی درشبکه های اجتماعی موبایلی بیش از پیش به چشم میخورد ؛ شایعاتی که به طور قطع ازسوی دوستداران کشورمان رقم نخورده ودرحالی که ظاهرا به نفع مردم ارزیابی میشود ؛ اما نه تنها مردم که تولید کنندگان داخلی کشور را هم مورد هدف قرار داده است .

خودرو درجاده رکود به سمت گرانی میراند؟/ افزایش قیمت ۱۵درصدی خودروبه بهانه گرانی ۵۰۰تومانی دلار/ افزایش تکنولوژی و بهبود کیفیت،حداقل درخواست مردم از خودروسازها

اصلا قصد ندارم درباره منبع این قبیل شایعات که به دشمنان کشورمان برمیگردد یا به عدم واکنش به موقع مسوولان بپردازیم ؛ بلکه قصد داریم به مساله ای بپردازیم که منجر به بروز چنین شایعه وخبرسازیهای شده است .و انهم چیزی نیست جز بی توجهی به اعتراضات ونگرانی های مردم درباره قیمت وکیفیت خودروهای تولید داخل.
به طور قطع طی سالهای اخیر صنعت خودروسازی کشورمان پیشرفتهای قابل توجهی داشته است ؛ تولید خودروهای ملی متفاوت که درکلاسهای متفاوتی عرضه شده است نمونه ای از به ثمررسیدن تلاشهای خودروسازان است که نباید از دیدها دور بماند اما مردم زمانی معترض میشوند که میبینند خودروسازی های کره ای سابقه ای به اندازه برخی خودروسازان ایرانی دارندو اکنون بازارهای جهانی را فتح کرده اند ؛ حتی خودروسازان چینی که کمتر از یک سوم خودروسازان ایرانی عمر دراند هم توانسته اند  درکورس رقابت برای طراحی و تولید متنوع تولید کنندگان وطنی راپشت سر بگذرانند.
و اکنون مردم انتظار دارند که اگر امکان کاهش قیمت برای خودروسازان وجود ندارد حداقل کیفیت تولید و تنوع طراحی را افزایش دهند.این درحالی است که طی روزهای اخیر بازار خودرو های تولید داخل وحتی خودروهای وارداتی دریک رکود شدید فرورفته است .
برخی بر این باورند که این رکود ناشی از عدم تمایل مردم به خرید خودروهای داخلی است ؛ اما واقعیت این است که انتظارمردم برای کاهش قیمت خودرو باعث شده است تا بازار دررکود فرو برود ؛ مردم همچنان منتظرند تا قیمتها نسبت به قبل از توافق کاهش یابد این درحالی است که بنا بر اظهارات یک مقام مسوول نه تنها کاهش قیمتی درکار نیست که خودروسازان به دلیل دریافت ارز با قیمت بیشتر از سال قبل توقع افزایش قیمت نیز دارند.
درعین حال به نظر میرسد باید به خودروسازان یاد اورشد که انها همواره تحریمها را یکی ازدلایل افزایش قیمت مواد اولیه وقطعات یدکی موردنیازشان عنوان میکردندو اکنون که تحریمی نیست باید تن به کاهش قیمت بدهند ؛ درعین حال باید توجیه خودروسازان را پذیرفت که سال قبل ارز با قیمت دولتی 2450تومانی دریافت میکردندو اکنون باید ارز را حداقل با قیمت 2960تومان یعنی چیزی حدود 500تومان گرانتر خریداری کنند و این یعنی افزایش هزینه ها .


***عقب‌نشینی قیمت خودروهای داخلی
در شرایطی که مسئولان وزارت صنعت و مدیران خودروسازی از تمایل خود برای گرانی خودرو می‌گویند، کاهش شدید تقاضا در بازار آزاد موجب افت ۲۰۰ هزار تا ۲.۵ میلیون تومانی خودروها شده است.
قيمت خودروهاي چيني سير نزولي بيشتري داشته و ارائه تخفيف ۲۶ميليون توماني ازجمله دلايل اين كاهش قيمت بوده است. مي‌توان گفت چيني‌ها چوب حراج بر خودروهايشان زده‌اند اما مشتريانشان كمتر شده است چرا كه مردم انتظار دارند خودروهاي جديد به بازار بيايد و از تكراري بودن خودروهاي داخلي هم خسته شده‌اند. به هر حال در بازار قيمت پرايد سايپا ۱۱۱مدل SE با كاهش ۴۰۰هزار توماني، پارس تندر با افت يك ميليون و ۷۰۰هزار توماني، پژو ۴۰۵اس‌ال‌ايكس با كاهش ۲۰۰هزار توماني و تندر۹۰ اتوماتيك با افت ۲.۵ميليوني مواجه بوده است. در بازار خودروهاي وارداتي مدل ۲۰۱۵نيز اپتيما با كاهش ۵ميليون توماني، اسپورتيج با افت ۴ميليوني و مزدا ۳با افت ۱۴ميليون توماني قيمت مواجه بوده است.
دراین خصوص غلامحسين قاسميان، نايب‌رئيس اتحاديه صنفي نمايشگاه‌داران و فروشندگان اتومبيل تهران میگوید:
اكنون بازار خودرو با ركود بي‌سابقه‌اي مواجه است به‌نحوي كه همه فروشنده‌اند و خودرو، خريداري ندارد. همچنين اين ركود زمينه تشديد انتظار مشتريان براي ارزاني خودرو را موجب شده و به ريزش قيمت‌ها در حاشيه بازار دامن زده است. از سوي ديگر كشمكش وزارت صنعت، شركت‌هاي خودروسازي و شوراي رقابت در زمينه افزايش قيمت خودرو، موجب تشديد ركود و تحريم بازار توسط مشتريان شده است؛ به‌نحوي كه قيمت خودروهاي داخلي در حاشيه بازار به كمتر از قيمت‌هاي كارخانه رسيده و اين فاصله قيمتي در حال افزايش است.

وی میافزاید: با توجه به مشتريان خاص و قيمت بالاي خودروهاي خارجي، ميزان ريزش قيمت و ركود بازار خودروهاي وارداتي بيش از خودروهاي داخلي بوده است. اين در حالي است كه قيمت خودروهاي خارجي تابع نرخ ارز است و با توجه به تثبيت و افزايش حداقلي قيمت دلار و درهم نمي‌توان انتظار كاهش قيمت اين خودروها توسط وارد‌كنندگان رسمي را داشت.
دراین حال مدیرعامل شرکت مدیران خودرو با بیان اینکه این شرکت ازچند ماه گذشته درخواست افزایش ۱۵ درصدی قیمت محصولات خود را به شورای رقابت ارسال کرده است، گفت:با افزایش هزینه های تولید امکان کاهش قیمت خودرو وجود ندارد.
بهرام شریعت با اشاره به اینکه دولت در صدد یکسان سازی نرخ ارز است، اظهار داشت: این سیاست نشان می‌دهد که در آینده قیمت خودرو حتما افزایش خواهد یافت.
مدیر عامل شرکت مدیران خودرو با اشاره به اینکه از ابتدای سال ۹۳ نرخ ارز مبادله‌ای ۲۴۵۰ تومان بود اما امروز نرخ این ارز با رشد ۲۱ درصدی به ۲۹۶۰ تومان رسیده است، افزود: البته نرخ دستمزد و مالیات بر ارزش افزوده هم افزایش یافته است؛ بر همین اساس امکان کاهش قیمت خودرو وجود ندارد.
شریعت با بیان اینکه یکی از اثرات مهم توافقات هسته‌ای‌‌ آزاد شدن منابع مالی و بهبود نقدینگی و تسهیل اعتبارات خواهد بود، افزود: بدین ترتیب قدرت خرید مردم افزایش می یابد. البته به اعتقاد بنده اگر هیچ سیاست جدیدی از سوی دولت اعمال نشود حضور و فعالیت گسترده شرکت های خودروساز خارجی در بازار ایران دو سال زمان می‌برد.


***قیمتها را به بازار بسپارید
درعین حال  رئیس شورای رقابت درباره تقاضای خودروسازان برای افزایش قیمت گفت : در شرایط رکود نباید قیمت ها را افزایش داد.
رضا شیوا افزود: همه صنایع کشور در رکود و مجبورند محصولات خود را زیر قیمت بفروشند .
وی در پاسخ به سخنان رئیس انجمن خودروسازان  مبنی بر تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار گفت : در حالیکه اکنون دلال بازی برداشته شده است شما می خواهید دوباره این پدیده را راه بیاندازید .
شیوا گفت : باید از هر نظر برای تولید برنامه ریزی کرد و شورای رقابت برای تعین  قیمت ها کار علمی و براساس دستورالعمل کار می کند .
وی گفت : اینکه بازار خودرو با رکود روبروست به دلیل سیاست انقباضی دولت برای  مهار تورم و کاهش قدرت خرید مردم است .
احمد نعمت بخش رئیس انجمن خودروسازان نیز در خصوص  گفت : دلیل  درخواست  خودروسازان  برای افزایش قیمت محصولات خود افزایش هزینه ها در مقایسه با سال گذشته است .
وی افزود : سال گذشته خودروسازان ارز مبادله ای 2540 تومان  دریافت می کردند وامسال ارز 2960 تومان  می گیرند که 16 درصد افزایش یافته است .
نعمت بخش گفت : تعرفه فولاد نیز از 4 و 6 درصد به 10 و 15 درصد افزایش یافته است .
وی افزود : دستمزدها نیز 17 درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است .
نعمت بخش گفت : شورای رقابت سال گذشته مجوز افزایش 3 درصدی قیمت ها را به خودروسازان داد اما امسال اجازه افزایش قیمت ها را نداده است .
رئیس انجمن خودروسازان  افزود : خودروسازان  داخلی اکنون زیان می دهند اما در تلاشند تسهیلاتی را  برای خریداران فراهم کنند .

نعمت بخش وضع بازار را به دلیل آثار روانی عملکرد صدا وسیما و رسانه ها در جهت ایجاد توقعات بیجا از دولت آقای روحانی دانست .
وی گفت : قرار نیست بزودی خودروسازان  اروپایی و آمریکایی در کشور خط تولید راه اندازی  کنند واگر این اتفاق بیافتد دست کم عرضه آن خودرو در بازار دو سال زمان می برد .
دبیر انجمن خودروسازان افزود : نباید برای خودروسازان قیمت تعیین کرد  و قیمت گذاری محصولات این شرکت ها را باید به حاشیه بازار سپرد.


***زنگ خطر بی‌رغبتی مردم
دراین راستا یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با اشاره به کاهش بی سابقه قیمت خودروهای وارداتی در روزهای اخیر، گفت: تنها اهرم مقابله با رغبت مردم برای خرید خودروهای خارجی،افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودروهای داخلی است.
موید حسینی صدر با اشاره به کاهش بی سابقه قیمت خودروهای وارداتی در چند روز اخیر، گفت: با توجه به توافقات صورت گرفته این کاهش قابل پیش بینی بوده و بازهم امکان افت قیمت خودروهای خارجی وجود دارد.
نماینده مردم خوی و چایپاره درمجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه حضور خودروسازی های خارجی در کشور باید زنگ خطری برای توقف خودروی داخلی بی کیفیت باشد، تصریح کند: با توجه به حضور شرکت های خارجی در ایران و ازبین رفتن فضای تحریم ها،خودروهای خارجی شرایط بهتری در بازارهای داخلی خواهند داشت.
وی ادامه داد: اگر به موقع نسبت به افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودروهای تولید داخل اقدام نشود،خودروهای وارداتی جای آن ها را در بازار خواهند گرفت.
حسینی صدر تاکید کرد: شرایط جامعه در حال حاضر به گونه ای است که دیگر نمی توان هیچ نوع تولید بی کیفیتی را به مردم تحمیل و حق مردم را سلب کرد.
این نماینده مردم در مجلس نهم، گفت: خودروسازی های داخلی باید خود را با شرایط جدید وفق داده و از طریق کاهش قیمت و بهبود و ارتقای کیفیت سعی در حفظ مشتری کنند.
وی با بیان اینکه در شرایط فعلی امیدوار به بهبود شرایط خودروسازی های داخلی نیستم، افزود: خودروسازی های ما باید با ادغام با یکدیگر و یا ایجاد تحولات بنیادی در جهت بهبود تولیدات خود اقدام کنند.


***ارتقای کیفیت و کاهش قیمت تنها راه
درهمین حال یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس،با تاکید بر ضرورت ارتقای کیفیت خودروهای تولید داخل، گفت:تنها راهی که به خودروسازی های داخلی در راستای فروش محصولاتشان کمک می کند تلاش برای ارتقای کیفیت و کاهش قیمت ها است.
حسین گروسی در گفت‌وگو با خانه ملت،بااشاره به تشکیل کمپین مقابله با خرید خودروی بی کیفیت داخلی،گفت: تنها راه ایجاد انگیزه مجدد در مردم برای خرید خودوری ملی ارتقای کیفیت تولیدات ملی به گونه ای که توان رقابت با تولیدات خارجی را داشته باشند.
نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دولت باید با حمایت مستقیم بانک ها ارایه تسهیلات کارآمد به خودروسازی ها را جدی بگیرد، تصریح کرد: درحال حاضر کاهش هزینه تولید خودروی ملی یکی از راهکارهای ایجاد توان رقابت با تولیدات خارجی است که باید مدنظر مسئولان قرار بگیرد.
این نماینده مردم در مجلس نهم، با اشاره به تشکیل "کمپین خرید خودروی صفر کیلومتر ممنوع" گفت: در حال حاضر تنها راهی که به خودروسازی های داخلی در راستای فروش محصولاتشان کمک می کند تلاش برای ارتقا کیفیت و کاهش قیمت ها است.

 وی با بیان اینکه ارایه وام های کارآمد به مشتریان خودروهای ملی راهکاری برای کمک به خودروسازی های داخلی است،تصریح کرد: درحال حاضر کاهش قیمت خودروهای خارجی تهدیدی برای خودروی ملی بی کیفیت و عدم تمایل مردمک نسبت به خرید آن است.
این نماینده مردم درمجلس نهم، با تاکید براینکه رونق تولید خودرو نیازمند وجود پیش فرض‌هایی چون حمایت دولت از تولیدکنندگان و ایجاد انگیزه‌هایی برای تولید با کیفیت است، افزود: دوره تولید محصولات بی کیفیت با برداشتن تحریم ها گذشته از این رو باید راهکار جدیدی برای کسب بازار چه در داخل و چه خارج دنبال شود.
گروسی ادامه داد: ادامه روند کنونی در تولید ملی با قیمت بالا و نازل ترین کیفیت آینده این صنعت را سخت با مشکل مواجه خواهد کرد.
عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، یادآورشد: ادامه روند بی رغبتی مردم نسبت به خرید خورودی ملی رکود در بازار را رقم خواهد زد.


*** انتقال تکنولوژی به جای مونتاژکاری
همچنین یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید بر کیفیت خودروهای داخلی افزوده شده و از ورود خودروهای بی کیفیت داخلی جلوگیری کرد، گفت: بعد از مدت زمانی محدودی مونتاژکاری باید به تولید داخلی و انتقال تکنولوژی دست پیدا کنیم.
موید حسینی صدر با بیان اینکه توقع مردم به تبع رفع تحریم ها از خودروهای تولید داخل افزایش پیدا کرده است،گفت:مردم ازخودروهایی که سالیان سال با ظاهری مشخص،طراحی یکنواخت،بدون ایمنی بالا و مصرف بالای سوخت تولید می شوند،خسته شده اند.
نماینده مردم خوی و چایپاره درمجلس شورای اسلامی،با تاکید براینکه اصلاح مدل ها و بهسازی و ارتقای کیفیت خودرو انتظار مردم است،افزود:تا دیر نشده و خودروسازان داخلی مشتریان خود را از دست نداده اند، خودروسازها با دعوت از خودروسازهای خوب جهانی سرمایه گذاری‌های جدید انجام دهند.
حسینی صدربا ابرازامیدواری نسبت به اینکه خودروهای داخلی به سمت بازار چین نروند،ادامه داد: خودروهای چینی 30 سال عقب تر از خودروهای مدرن دنیا است و شرکت‌های مطرح خودروسازی دنیا کیفیتشان برای مردم اثبات شده و قابل اعتماد هستند.
عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه باید از مونتاژکاری صرف جلوگیری شود،‌‌‌‌‌ اظهارداشت:پروسه تولید در کشورهای موفق دنیا به این گونه است که دریک دوره زمانی 4-3 ساله از مونتاژ شروع می شود و درپایان آن دوره به ساخت داخل و انتقال تکنولوژی منجر می شود که درایران هم باید صورت گیرد.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده