فردی که از طریق سایت‌های فروش اینترنتی و به خصوص سایت دیوار، فروشندگان گوشی تلفن همراه را شناسایی کرده و پس از قرار با آنها با کلاهبرداری، گوشی و جعبه تلفن همراه را از آنها می گرفت با تلاش مأموران پلیس آگاهی به دام افتاد.

 مالباختگان سایت دیوار به پلیس مراجعه کنند+عکس
به گزارش قدس آنلاین به نقل از  فارس، در مورخه 29 فروردین 94 فردی با مراجعه به دادسرای ناحیه 31 تهران و طرح شکایتی عنوان داشت که از طریق سایت فروش اینترنتی «دیوار» قصد فروش یک دستگاه گوشی تلفن همراه را داشته که شخصی تحت عنوان خریدار با او تماس و در ادامه اقدام به کلاهبرداری از وی نموده است.

با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع کلاهبرداری و به دستور شعبه اول دادیاری دادسرای ناحیه 31 تهران، پرونده جهت رسیدگی در اختیار اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

مالباخته پس از حضور در اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: از طریق سایت دیوار قصد فروش یک دستگاه گوشی تلفن همراه مدل ... به قیمت یک میلیون و 700 هزار تومان را داشتم که شخصی ناشناس به عنوان خریدار با من تماس گرفت؛ این شخص پس از گرفتن نشانی محل سکونت بنده در محدوده اتوبان ارتش به در منزل مراجعه کرد و پس از رؤیت گوشی تلفن همراه و سایر لوازم جانبی آن از قبیل کارتن گوشی تلفن همراه و ... از من درخواست نمود تا به همراه وی جهت دریافت پول به دستگاه خودپرداز مراجعه نمایم.

من هم به همراه این شخص به یک دستگاه خودپرداز در شهرک شهید محلاتی رفته و این شخص به ظاهر شروع به واریز و انتقال پول به حساب بنده نمود و پس از دقایقی عنوان  کرد که پول را به حساب بنده واریز نموده است؛ من نیز گوشی تلفن همراه را به همراه کارتن و ... به ایشان تحویل داده و به منزل مراجعه کردم غافل از اینکه منتظر تأیید واریز پول ازطریق سیستم پیامک بانکی شوم یا حتی درخواست برگه رسید تراکنش مالی را از این شخص نمایم !! 

پس از مراجعه به منزل، به سراغ گوشی تلفن همراه خود رفته و هرچه پیامک های داخل آنرا بررسی کردم، پیامکی در خصوص واریز مبلغ فروش گوشی تلفن همراه را پیدا نکردم؛ فردای آنروز به بانک مراجعه کرده و در بررسی تراکنش مالی مشخص شد که هیچگونه واریزی به مبلغ یک میلیون و 700 هزار تومان صورت نگرفته است.

با بررسی شکایت های مشابه، کارآگاهان موفق به شناسایی تعداد دیگری از شکات و مالباختگانی شدند که همگی آنها بدین شیوه و شگرد و زمانی که قصد فروش گوشی های تلفن همراه خود را داشتند مورد کلاهبرداری قرار گرفته بودند. 

تمامی این مالباختگان در اظهارات خود عنوان کردند که توسط جوانی حدودا 35 ساله و پس از انتشار آگهی فروش گوشی های تلفن همراه خود در سایت های اینترنتی به ویژه سایت دیوار مورد کلاهبرداری قرار گرفتند.

با توجه به شیوه و شگرد کلاهبرداری که طی آن فرد جوانی به محل های اعلامی از سوی مالباختگان رفته و در ادامه به همراه آنها به شعبات بانکی مراجعه کرده بودند،  چهره نگاری از مالباختگان انجام شد و همچنین بررسی از تصاویر بدست آمده از دوربین های مداربسته بانکی نیز در دستور کار کارآگاهان اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت و نهایتا یکی از مجرمین سابقه دار در زمینه سرقت و کلاهبرداری بنام «هدایت . ر» ( متولد 1359 ) شناسایی و در مخفیگاهش واقع در خیابان ولی عصر دستگیر و به اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شد.

متهم پس از مواجهه حضوری با مالباختگان، صراحتا به دهها فقره کلاهبرداری در تهران و همچنین سایر شهرها و استان های کشور همچون کرج، اسلامشهر، قزوین، رباط کریم، اهواز، پاکدشت، اصفهان، خوزستان و ... و همچنین نحوه شناسایی مالباختگان از طریق سایت های فروش اینترنتی اعتراف کرد و در اظهاراتش عنوان داشت: به خاطر آنکه در زمان کلاهبرداری [ و در واقع سرقت گوشی تلفن همراه ] ، تمامی لوازم جانبی گوشی های به ویژه کارتن های آنها را سرقت می کردم در زمان مراجعه به مراکز خرید و فروش گوشی های تلفن همراه و بدون هیچگونه مشکلی موفق به فروش تمامی گوشی ها می شدم.

سرهنگ کارآگاه محمدرضا ذاکر استقامتی، معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران بزرگ با اعلام این خبر اظهار داشت: بهره گیری از سیستم پیامک بانکی و یا تماس با شعبات بانکی جهت اطمینان از واریز یا انتقال پول یکی از مطمئن ترین و در عین حال راحت ترین روش های ممکن جهت جلوگیری از وقوع کلاهبرداری است که متأسفانه با وجود آموزش ها و اطلاع رسانی های مکرر صورت گرفته همچنان شاهد آن هستیم که بسیاری از شهروندان محترم همچنان از این خدمات بانکی در دسترس، بهره برداری و استفاده نمی کنند.

سرهنگ کارآگاه محمدرضا ذاکر استقامتی خاطرنشان کرد: با توجه به اعتراف صریح متهم به دهها فقره کلاهبرداری به شیوه و شگرد فوق، قرار قانونی از سوی مقام محترم قضایی صادر شد و متهم جهت انجام تحقیقات تکمیلی و شناسایی دیگر شکات و مالباختگان در اختیار اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفته است؛ لذا از کلیه شهروندان محترم که بدین شیوه و شگرد مورد کلاهبرداری قرار گرفتند دعوت می شود تا جهت شناسایی متهم و پیگیری شکایات خود به اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در خیابان وحدت اسلامی مراجعه کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده