براساس نظرسنجی‌های صورت گرفته مصرف‌کنندگان از کیفیت خدمات پس از فروش خودرو در ایران راضی نیستند. در این شرایط برخی عرضه‌کنندگان خودرو از ضمانت خدمات پس از فروش خود خودداری می‌کنند.

الزام خودروسازان به گارانتی خدمات خودرویی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا طبق نظرسنجی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، "کمبود یا نبود قطعات یدکی"، "کیفیت پایین خدمات و تعمیرات" و "دریافت هزینه بالا برای خدمات و قطعات" از مهمترین دلایل نارضایتی مصرف‌کنندگان ایرانی از خدمات شرکتهای خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو در ایران است.

این وضعیت در حالی است که در صنعت خودروی جهان تمام خودروسازان خدمات ارائه شده به محصولات تولیدی خود در دوران گارانتی و وارانتی را تا مدت زمان قابل توجهی از نظر حسن عملکرد فنی و ایمنی خودرو، تضمین می‌کنند.

در ایران نیز اگرچه برخی شرکتها خدمات ارائه شده در نمایندگی‌های مجاز خدمات پس از فروش خود را تا مدتی ضمانت می‌کنند اما برخی شرکتها حتی چنین سیستمی نیز تعریف نکرده و خدمات پس از فروش خود را ضمانت نمی‌کنند.

در این شرایط طبق ماده 40 اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، تمام عرضه‌کنندگان خودرو در کشور ملزم به این کار شده‌اند. در این ماده آمده است:" عرضه‌کننده خودرو موظف است نمایندگی‌های مجاز را ملزم کند تا ضمن ارایه صورتحساب، خدمات ارایه شده خود را به مدت دو ماه و یا 3000 کیلومتر کارکرد (هر کدام زودتر فرا برسد) ضمانت کنند".

به این ترتیب خودروسازان و واردکنندگان خودرو در قبال کیفیت خدمات ارائه شده در نمایندگی‌های خدمات پس از فروش خود پاسخگو خواهند بود و در صورت پایین بودن کیفیت خدمات باید بدون دریافت هزینه مجدد، مشکل ایجاد شده در خودرو را برطرف کنند.

اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو هم‌اکنون در هیات دولت در دست بررسی است و پس از تایید نهایی، ابلاغ و اجرایی خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده