قدس آنلاین: نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت: هیچگونه تردیدی وجود ندارد که تحول در تمامی عرصه‌های مدیریتی که به کارآمدی نظام جمهوری اسلامی می‌‌انجامد در گرو توجه ویژه به نهاد آموزش و پرورش است.

تحول در تمامی عرصه‌های مدیریتی در گرو توجه ویژه به نهاد آموزش و پرورش است

به‌گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد صبح امروز در افتتاحیه دومین نشست هفتمین دوره مجلس دانش‌آموزی کشور که در سالن اجتماعات مرکز همایش‌ها و نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: دانش‌آموزان با ارزش‌ترین سرمایه ملی هستند و باید این سرمایه‌ها را به درستی پرورش داده و تحویل جامعه دهیم.

وی ادامه داد: هیچگونه تردیدی وجود ندارد که تحول در تمامی عرصه‌های مدیریتی که به کارآمدی نظام جمهوری اسلامی می‌‌انجامد در گرو توجه ویژه به نهاد آموزش و پرورش است.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر مدیریت و برنامه‌ریزی درست و استفاده صحیح، بهینه و بهره‌وری مناسب از منابع نیروی انسانی و منابع مادی اختصاص یافته به این نهاد استفاده شود، راه برای یک تحول و دگرگونی بنیادی در کشور فراهم می‌شود..

ابوترابی‌فرد شرکت در شوراهای دانش آموزی را تربیت سیاسی و اجتماعی صحیح عنوان کرد و گفت: دانش آموزان با شرکت در شوراهای دانش آموزی دفاع از حقوق خود، احترام به رای و نظر دیگران و شیوه مشارکت فعال را می آموزند و از تربیت صحیح اجتماعی و سیاسی برخوردار می شوند.

وی دانش‌آموزان را گران‌قدرترین سرمایه‌های انسانی کشور دانست و تصریح کرد: دانش آموزان گرانقدرترین سرمایه‌های انسانی کشور هستند که تمامی پیشرفت‌های نظام ‌جمهوری اسلامی ایران را مدیون این 13 میلیون دانش‌آموز هستیم.

نایب ‌رئیس مجلس شورای اسلامی یکی از مهمترین وظایف آموزش و پرورش را مهیا‌کردن فضای آموزشی برای نوجوانان محروم از تحصیل دانست و تأکید کرد: آموزش و پرورش به‌مدد مجلس دانش‌آموزی باید زمینه تحصیل را برای دانش‌آموزان محروم از تحصیل فراهم کند.

ابوترابی فرد توجه به معلمان و فرهنگیان را حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: باید به جمعیت یک میلیون نفری آموزگار و فرهنگی سراسر کشور توجه کنیم تا بتوانیم خانواده‌هایی با ریشه‌های معنوی و اخلاقی و دینی در جامعه تربیت کنیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی جایگاه علمی دانش‌آموزان ایرانی را جایگاهی رفیع عنوان کرد و افزود: دانش‌آموزان ایرانی از جایگاه علمی رفیعی در دنیا برخوردار هستند و در مقایسه با دانش‌آموزان کشورهای به‌اصطلاح توسعه یافته دارای هوش و استعداد بیشتری هستند و لازم به ذکر است که این مهم در سایه رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران رخ داده است.

ابوترابی فرد ادامه داد: اگر براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری گام برداریم، می‌توانیم ‌طی 50 سال آینده به مرجع عملی دنیا تبدیل شویم.

وی توجه ویژه به آموزش و پرورش را راه‌حلی برای کاهش دغدغه‌های فرهنگی کشور دانست و تصریح کرد: برای کاهش دغدغه‌های فرهنگی و سیاسی متأثر از نظام سلطه باید به نظام آموزش و پرورش توجه ویژه‌ای اعمال شود.

نایب ‌رئیس مجلس شورای اسلامی در زمینه خطر فضاهای مجازی تصریح کرد: نظام سلطه دارای رسالتی برای فروریختن عقاید دینی و مذهبی و انقلابی جوانان و نوجوانان است و باید فضاهای مجازی را به‌جد گرفت.

وی از جمله شاخص‌های آموزگاری را تدریس دین و اخلاق در کلاس‌های درس دانست و خاطرنشان کرد: آموزگاران باید علاوه بر تخصص و تبحر در رشته تحصیلی خود، به سلاح دین و ایمان و معنویت مجهز باشند و فهم سیاسی و دینی دانش آموزان را ارتقا ببخشند.

*کمیسیون ویژه رسیدگی به معیشت معلمان در مجلس تشکیل شد

حمید کفاش معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش، در سخنانی اظهار داشت: شورای دانش آموزی می‌تواند به مطالبات 13 میلیون دانش آموز یک میلیون فرهنگی جامعه فرهنگی ایران به خوبی پاسخ دهد.

وی در ارتباط با تشکیل کمیسیون ویژه رسیدگی به معیشت معلمان تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی با تشکیل کمیسیون ویژه رسیدگی به معیشت معلمان توفیقات خوبی را به جامعه فرهنگی عرضه داشته است.

معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش، شوراهای دانش آموزی را راهکاری موثر جهت فرهنگ سازی افراد دانست و بیان کرد: شوراهای دانش آموزی می‌توانند در فرهنگ سازی آحاد جامعه موثر باشند و مشکلات افراد در دوران بزرگسالی را کاهش دهند.

کفاش گسترش مردم سالاری دینی را از ضروریات تربیت اجتماعی و سیاسی در کشور دانست و خاطرنشان کرد: گسترش مردم سالاری دینی از ضروریات تربیت اجتماعی و سیاسی در کشور است که شوراهای دانش آموزی به این ضرورت پاسخ داده است.

وی در زمینه تعداد نمایندگان مجلس دانش آموزی کشور تاکید کرد: 150 دانش آموز از تمامی استان‌ها، اعضای مجلس دانش آموزی را تشکیل می‌دهند که 4 دانش آموز نماینده اقلیت‌های دینی و یک نفر نیز نماینده دانش آموزان استثنایی است.

*برای ایجاد تعاون و سازگاری میان دانش آموزان نیاز به بسترهای آموزشی بیشتری هستیم

علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی، در سخنانی اظهار داشت: کسب جایگاه اول اقتصادی، علمی، فناوری و امنیت در جامعه با توجه به جوانان و مجلس دانش آموزی جمهوری اسلامی ایران امکان پذیر است.

وی ظرفیت تولید علمی کشور را قابل توجه عنوان کرد و گفت: ظرفیت تولید علمی کشور بسیار قابل توجه است و برای ایجاد تعاون و سازگاری میان دانش آموزان نیاز به بسترهای آموزشی بیشتری داریم.

رشیدیان در ارتباط با تعداد شوراهای مدارس خراسان رضوی تاکید کرد: 9 هزار و 321 مدرسه در استان خراسان رضوی دارای شورای دانش آموزی هستند و 31 هزار شورا در مدارس مشغول فعالیت هستند که 81 هزار دانش آموز را به نمایندگی و عضویت پذیرفته‌اند.

*مجلس دانش آموزی مکمل تشکل‌های فرهنگیان است

سیدجواد حسینی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی، در سخنانی اظهار داشت: در دنیا 110 مجلس ویژه نوجوانان و جوانان تشکیل می‌شود و کشور لبنان به سبب همراه کردن مسئولان با جوانان فعال ترین مجلس 110گانه به شمار می‌رود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در ارتباط با شیوه انتخاباتی ویژه در ایران بیان کرد: شیوه انتخاب نوجوانان و جوانان برای ورود به مجلس در ایران، شیوه‌ای نوین و براساس آرای جمعی است که بر ضرورت قانون مداری جوانان تاکید دارد.

حسینی در زمینه کمیسیون‌های مجلس دانش آموز کشور خاطرنشان کرد: افراد در 32 کمیسیون  و 5 کارگروه در مجلس دانش آموزی کشور مشغول به فعالیت هستند که با هدف مشارکت سیاسی و اجتماعی دانش آموزان هدایت می‌شوند.

وی از تشکیل مجلس دانش آموزی در سطح استانی برای نخستین بار خبر داد و گفت: نخستین مجلس دانش آموزی استانی برای نخستین بار در خراسان رضوی با 124 نماینده تشکیل شده است، 48 راهکار برای افزایش مشارکت دانش آموزان پیش بینی شده است.

مدیرکل آموزش و  پرورش خراسان رضوی مجلس دانش آموزی را مکمل تشکل‌های فرهنگیان دانست و تاکید کرد: مجلس دانش آموزی مکمل پارلمان مجازی معلمان با 62 هزار کاربر، پارلمان حضوری معلمان با 5 کمیسیون و پارلمان اولیا با 8 کمیسیون است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده