فرمانده لشکر ۷۷ پیروز ثامن الائمه (ع) خراسان از برگزاری رزمایش مشترک ارتش جمهوری اسلامی طی دو ماه آینده در منطقه شمال شرق کشور و محدوده استان خراسان رضوی خبر داد.

رزمایش ارتش در شمال شرق کشور برگزار می شود

به گزارش قدس آنلاین،  امیر سرتیپ دوم ستاد رضا آذریان در گفت و گو با ایرنا افزود: این رزمایش با هدف نشان دادن و ارتقاء آمادگی رزمی و دفاعی یگانهای ارتش برای مقابله با تهدیدات احتمالی دشمنان در محدوده شهرستان تربت جام برگزار می شود.
وی گفت: نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی شش رزمایش منطقه ای در نیمه دوم سالجاری در سطح کشور برگزار می کند که رزمایش شمال شرق یکی از رزمایشهای مهم است که با حضور یگانهای مختلف ارتش اعم از زمینی، هوایی ، هوانیروز و پدافند هوایی برگزار می شود.
امیر سرتیپ آذریان گفت: ارتش جمهوری اسلامی و از جمله نیروی زمینی و یگانهای تابعه لشکر 77 ثامن الائمه (ع) خراسان متناسب با تهدیدات و ترفندهای دشمنان و با بروز کردن تاکتیکهای دفاعی و ارتقاء سطح توانمندی های خود در آمادگی خوبی برای مقابله با تهدیدات احتمالی قرار دارد.
وی خاطر نشان کرد: به رغم حضور گروههای تکفیری و داعش در کشورهای منطقه و تغییر تهدیدات مرزهای کشور به سمت جنگهای نیابتی، هیچ تهدیدی مرزهای کشور و از جمله شمال شرق کشور را تهدید نمی کند.
وی گفت: صدام که در جنگ تحمیلی هشت ساله توسط قدرتهای شرق و غرب حمایت می شد نتوانست در مقابل مقاومت ملت و نیروهای مسلح و رزمندگان اسلام راه به جایی ببرد و ترفندهای فعلی معاندان و گروههای تکفیری نمی توانند تهدیدی برای کشورمان مطرح باشد.
امیرسرتیپ آذریان گفت: نیروی زمینی ارتش و به طبع آن لشکر 77 خراسان با برگزاری برنامه ها و همایشهای مختلف توجه خاصی به انتقال تجارب از پیشکسوتان و فرماندهان دوران دفاع مقدس به نیروهای جوان یگانهای تابعه دارد.
وی مهمترین برنامه های هفته دفاع مقدس (31 شهریورماه لغایت پنجم مهرماه) در استان خراسان رضوی را برگزاری نمایشگاه دفاع مقدس در کوهسنگی، رژه نیروهای مسلح ، دیدار با خانواده معظم شهدا و ایثارگران، غبارروبی و عطر افشانی مزار شهدا، اعزام سخنران به مراسم نماز جمعه در سطح شهرستانها، یادواری شهدا و ایثارگران برشمرد.
وی گفت: همچنین همزمان با پنجم مهرماه سالروز عملیات ثامن الائمه (ع) و شکست حصر آبادان همایشی با حضور فرماندهان یگانها و تاثیرگذاران این عملیات در لشکر 77 خراسان برگزار می شود.
وی خاطر نشان کرد: لشکر 77 خراسان قبل از آغاز جنگ تحمیلی در مقابله با قائله های ضد انقلاب در نقاط مختلف کشور و حتی مدتی قبل از آغاز رسمی جنگ در مقابله با تحرکات نیروهای عراقی نقش تاثیر گذاری داشت.
وی تصریح کرد: این لشکر یکی از لشکرهای محوری و شاخص در پیشبرد اهداف دوران دفاع مقدس بود و در بیش از 20 عملیات این دوران نقش محوری ایفا کرد.
امیرسرتیپ آذریان گفت: یگانهای لشکر 77 خراسان همزمان با 31 شهریورماه سال 59 و آغاز جنگ تحمیلی هشت ساله به مناطق جنوب، جنوب غرب و غرب کشور اعزام و با انجام عملیاتهای پل کرخه ، میدان تیر آبادان و ذوالفقاریه با حملات و تک دشمن متجاوز بعثی مقابله کرد.
وی گفت: بدنبال خیانتها و اقدامات ددمنشانه بنی صدر و عزل وی از ریاست جمهوری و فرماندهی کل قوا و با تاکید امام راحل مبنی بر شکست حصر آبادان ماموریت این عملیات حساس و مهم به لشکر 77 خراسان سپرده شد.
وی گفت: لشکر 77 خراسان با سازماندهی نیروهای سپاه ، ژآندارمری و بسیج و ارتش در قالب قرارگاه متحد و واحد در اول مهرماه 1360 عملیات ثامن الائمه (ع) را با استعداد سه تیپ از این لشکر و یگانهایی از هوانیروز، سپاه ، ژآندارمری عملیات شکست حصر آبادان را آغاز کرد و در پنجم مهرماه موفق به شکست حصر این شهر شد.
امیرسرتیپ آذریان گفت: بعد از افتخار آفرینی این لشکر نام آن از لشکر 77 خراسان به لشکر پیروز ثامن الائمه (ع) خراسان تغییر یافت.
وی تصریح کرد: عملیات شکست حصر آبادان نقش موثری در سایر عملیاتهای این دوران نظیر طریق القدس، فتح المبین و بیت المقدس و آزاد سازی خرمشهر داشت.
وی افزود: با توجه به نقش آفرینی مهم لشکر 77 خراسان در دوران دفاع مقدس در اکثر عملیاتهای بعدی در نقاط مختلف کشور بنابر تاکید شهید صیاد شیرازی که در آن زمان فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش بود، یگانهایی از این لشکر حضور داشتند و این مساله عامل مهم پیشبرد اهداف جنگ تحمیلی داشت.
تیپهای 38 تربت جام، 177 تربت حیدریه ، 377 سرلشکر شهید حبرانی مشهد و 277 قوچان تحت پوشش قرارگاه عملیاتی لشکر 77 پیروز ثامن الائمه (ع) قرار دارد.

برچسب‌ها