رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران از تشکیل ستاد ویژه دفن جان باختگان فاجعه منا در بنیاد شهید خبر داد.

تشکیل ستاد ویژه دفن جان باختگان فاجعه منا در بنیاد شهید/شهادت جانباز ۷۰ درصد و مفقود شدن ۶ همراه او

 به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی شهیدی در بیست و چهارمین جلسه شورای معاونین و مدیران کل بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: این ستاد با همکاری وزارت کشور، خاکسپاری جان باختگان فاجعه منا را بر عهده خواهد داشت.
وی افزود: بنا بر درخواست نماینده ولی فقیه در امور حج و رییس سازمان حج و زیارت نسبت به دفن جان باختگان فاجعه تلخ منا با اطلاق عنوان جان باختگان در گلزارهای شهدا بر مبنای موافقتی که مقام معظم رهبری فرمودند، اقدام می شود.
معاون رییس جمهوری به پیگیری های دولت جمهوری اسلامی در رابطه با این موضوع اشاره کرد و گفت: رییس جمهوری، سفر نیویورک خود را نیمه کاره می گذارند و برای بررسی این موضوع امروز یا فردا به کشور باز خواهند گشت؛ همچنین در هیات دولت مصوب شد مسوولیت دفن جان باختگان فاجعه منا در گلزارهای شهدا به بنیاد شهید و امور ایثارگران واگذار شود و این کار با همکاری وزارت کشور و استانداری ها انجام می شود.
وی، افزود: تمام مدیران کل بنیاد شهید و امور ایثارگران در سراسر استان ها موظف به همکاری با این ستاد، معاونت تعاون و امور اجتماعی بنیاد و همچنین استانداری ها هستند تا موضوع دفن جان باختگان در گلزارهای شهدا به نحو مطلوب انجام شود.
شهیدی گفت: متاسفانه امسال در این عید شاهد فاجعه دردناکی بودیم که شادی عید را تبدیل به عزا کرد. دولت سعودی با بی کفایتی و عدم مدیریت باعث بروز فاجعه در منا شد که باعث کشته و زخمی شدن عده زیادی از مسلمانان و به خصوص هم وطنان ما شد. فاجعه منا موضوع بسیار تلخی است که همواره در خاطره مسلمانان باقی خواهد ماند.
شهیدی ادامه داد: جمعیت زیاد زائران و سوءمدیریت از جانب سعودی ها همواره در مناسک حج وجود داشته است؛ اما امسال اوج این بی کفایتی و بی مدیریتی بود، حدود 6 یا هفت مسیر برای زائران وجود دارد که به منا منتهی می شود اما دولت سعودی مدیریت خاصی برای رفت و آمد در این مسیرها ندارد.
وی تصریح کرد: من در سال های گذشته شاهد بودم که در این مسیرها و در بین جمعیت، ماشین های زیادی در حال رفت وآمد هستند، امسال با مسدود کردن تعدادی از این مسیرها، مشکلات همیشگی بیشتر شد که در نهایت منجر به این شد که حدود دو هزار تن از مسلمانان بر اثر فشار جمعیت و زیر دست وپا، جان خود را از دست دادند.
معاون رییس جمهوری، فاجعه منا را بسیار بزرگ و عمیق توصیف کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب تاکید کرده اند که نمی توان به سادگی از این قضیه عبور کرد، دولت سعودی باید اجازه تحقیق و بررسی را در این زمینه بدهد و دست کم به صورت رسمی عذرخواهی کند.
رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به اختلاف بین سعودی ها و اعضای خانواده سلطنتی سعودی اشاره و تاکید کرد: بسیاری از سران سعودی پادشاهی ملک سلمان را قبول ندارند و در اجرای امور با دولت وی همکاری نمی کنند؛ از سوی دیگر در سال های گذشته نیروهای خبره تری مسوولیت کار اجرایی و مدیریت مناسک حج را بر عهده داشتند اما امسال دولت سعودی بخش مهمی از این نیروها را برای سرکوب مردم بحرین و جنگ با یمن به این کشورها اعزام کرده و مجبور به استفاده از نیروهای جوان و بی تجربه در زمینه اجرای امور حج شده است؛ همین موضوع باعث شد، پس از فاجعه منا تا چندین ساعت امداد رسانی درستی به مصدومان انجام نشد و آمار کشته شدگان افزایش یافت.
شهیدی ادامه داد: دولت عربستان سعودی سعی دارد این موضوع را ساده جلوه دهد و حتی آمار بسیار کمتری را از کشته شدگان و زخمی ها به مردم خود اعلام می کند. امسال نیز نخستین سال پادشاهی ملک سلمان است و او بیشترین انتقاد را از سوی سعودی ها شاهد است.

**شهادت جانباز 70 درصدی و مفقود شدن 6 همراه این جانباز
وی در رابطه با کاروان اعزامی جانبازان به مکه مکرمه گفت: از این کاروان، جانباز 70 درصد داود موسوی به شهادت رسید و 6 نفر همراه او نیز مفقود هستند و این موضوع در کاروان های دیگر نیز وجود دارد و حتی در یکی از کاروان های 110 نفره، 28 تن کشته و 30 تن مجروح شده اند که تقریبا شامل تمام مردان این کاروان است.
فاجعه منا پنجشنبه هفته گذشته همزمان با روز عید قربان و هنگام حرکت زائران برای رمی جمرات بر اثر سوءمدیریت و بی کفایتی مسوولان سعودی رخ داد.
169 زائر ایرانی در این فاجعه کشته و 46 تن مجروح شدند و 298 تن نیز همچنان مفقود هستند.
در این حادثه دلخراش در مجموع نزدیک به دو هزار زائر جان خود را از دست دادند و به تایید منابع خبری بیش از این تعداد نیز مجروح شده اند.امسال 64 هزار زائر ایرانی حج راهی عربستان شدند.
بازگشت حجاج ایرانی به کشور تا 25 مهر ماه ادامه دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده