وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم افتتاحیه هفته جهانی فضا با شعار اکتشاف گفت:‌ خود را برای شرایط پساتحریم در عرصه فضا آماده می‌کنیم.

تصویب هر چه زودتر قانون فضایی ایران/ضرورت ساخت سریع‌تر ماهواره سنجش از راه دور

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایسنا، دکتر محمود واعظی با بیان این که طبق قوانین بین‌المللی بهره‌برداری از فضا در اختیار همه کشورهاست، افزود: در مسابقه‌ای شرکت می‌کنیم که دیگران قبل از ما خود را در این عرصه آماده کردند، اما با استعدادهایی که در این عرصه در ایران وجود دارد، می‌توانیم در عرصه فضا حرفهای جدی داشته باشیم.

وی با تاکید بر برخورداری از سهم بیشتر در فضا با همت جوانان و پژوهشگران گفت: محدودیتهایی که به دلیل تحریم در سال‌های گذشته در عرصه همکاری‌های علمی، فنی و بین‌المللی ما را رنج می‌داد، در عرصه فضا نیز وجود داشت و غربی‌ها نسبت به همکاری‌های مسالمت آمیز فضایی ایران، برداشت دیگری داشتند.

واعظی با اشاره به اینکه لازم است خود را برای شرایط پساتحریم در عرصه فضا آماده کنیم، ادامه داد: در موضوع ماهواره و همکاری‌های فضایی در یک ماه گذشته پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم.

وی بر همکاری همه بخش‌های کشور به صورت منسجم در عرصه فضایی تاکید کرد و گفت: اولین خواهش ما در زمان بازگشت سازمان فضایی ایران به این سازمان این بود که نقش پدر را داشته باشد تا از فعالیتهای منفک جلوگیری شود.

وزیر ارتباطات به محدودیتهای بودجه امسال دولت اشاره و خاطرنشان کرد: از این کمبود بودجه بخش فضایی کشور بیشتر متضرر خواهد شد و امیدواریم محدودیت‌های بودجه‌ای در بخش فضا آرام آرام برطرف شود.

وی به کاربردهای صنایع فضایی در دنیا اشاره کرد و گفت: اگر کشوری در عرصه فضا خودکفا شد، این کشور می‌تواند در بخش‌های دیگر نیز نوآوری داشته باشد.

واعظی اظهار کرد: گستره فعالیتهای فضایی آیینه‌ای از بخش خدمات، اقتصاد، فرهنگ، اجتماعی، حقوقی و بین‌الملل است و اگر بخواهیم موفق شویم، باید این مجموعه را با هم ببینیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه امروز تاثیرگذاری بر روی سبک زندگی، ارزش‌ها و فرهنگ کشورها از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای انجام می‌شود؛ تصریح کرد: باید نگاه ما به عرصه فضا بسیار وسیع، جامع و گسترده باشد.

وی با بیان اینکه نمی‌توانیم نقش ماهواره را در عرصه فعالیتهای ICT کشور نادیده بگیریم، ادامه داد: امیدواریم با ساماندهی دبیرخانه شورای عالی فضایی با سرعت بیشتری عقب افتادگی‌ها در این حوزه رفع شود.

واعظی تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم اولین جلسه شورای عالی فضایی را زودتر برگزار کنیم و با پیشنهاد دکتر امین زاده، معاون حقوقی رئیس جمهور و با همت وی در این دولت، قانون فضایی ایران تدوین و در شورای عالی فضایی تصویب شود.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: برنامه قطعی ما این است که بحث تحقیق و تولید برای ساخت و پرتاب ماهواره در کشور ادامه پیدا کند و این موضوع از فعالیتهای جدی ما است.

وی با اشاره به مشکل بودجه‌ای بخش فضایی کشور گفت: امیدوارم از اواخر سال دست به دست هم دهیم تا مشکل بودجه‌ای برای کار توسعه‌ای در عرصه فضا حل شود.

واعظی بر استفاده از فرصتها برای برنامه‌ریزی و ساخت ماهواره تاکید کرد و گفت: تلاش ما بر ساخت ماهواره ملی است که در نقطه مداری آن به جمع بندی رسیدیم و امیدواریم انتخاب مشاور در این زمینه انجام شود و این پروژه به نتیجه برسد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که کشور ایران به عنوان کشوری حادثه خیز همواره با مشکلات بلایای طبیعی مواجه بوده است، خاطرنشان کرد: در بخش معدن، کشاورزی و جنگل نیازمند ماهواره سنجش از راه دور هستیم که با تلاش و همت مسؤولان، ساخت این ماهواره زودتر از ماهواره ملی نتیجه می‌دهد.

واعظی درپایان بر حضور بخش خصوصی در عرصه فضا تاکید کرد و گفت: خوشبختانه هم سازمان فضایی و هم سازمان تنظیم مقررات طبق جلساتی در این خصوص به جمع بندی خواهند رسید و عملاً برای مشارکت بخش خصوصی اصولی که حاکم بر پروانه اپراتور ماهواره است، تدوین شده و در مراحل نهایی است که هفته آینده قرار است به جمع بندی برسد.

برچسب‌ها

پخش زنده