گروه سیاسی / طیبه مروت - نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران، در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس گفت: شرکت کنندگان در انتفاضه سوم فلسطین جوانان ۱۳ تا ۲۳ ساله ای هستند ...

محمود عباس هیچ برگ برنده ای برای مذاکره ندارد

 که در سایه حکومت تشکیلات خودگردان و توافقنامه اوسلو رشد کردند وعلت ناکامی جنگ نرم تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی در این قشر نوپا این است که آنان شاهد ناکامی‌های ملت فلسطین در 22 سال اخیر بودند که نتیجه ای جز توسعه شهرک سازی و یهودی سازی اراضی فلسطینی نداشت.

ابوشریف بالا بودن سطح آگاهی مردم فلسطین را دلیل مهم ناکامی قرارداد اوسلو درتغییر نگرش نسل جوان دانست و افزود: مردم فلسطین درک کرده اند که سازش نمی‌تواند راهی از پیش ببرد و تنها راهی که آنان را به خواسته هایشان می‌رساند، انتفاضه مردمی است.

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران در پاسخ به پرسش دیگری درباره دلیل اصرار محمود عباس بر سازش، اظهار داشت: محمود عباس هیچ برگ برنده ای برای مذاکره ندارد. او به طور مطلق اعتقاد به راه مسالمت‌آمیز دارد و متأسفانه در دو سال گذشته تنها راهی که او و اطرافیانش رفته‌اند، سازش و گفت‌وگو با رژیم صهیونیستی بوده است.

 

  انتفاضه، پاسخ کوبنده به صهیونیستها

ناصر ابوشریف در نشست علمی رسانه‌ای به سوی انتفاضه که در محل جمعیت دفاع از مردم فلسطین برگزار شد، گفت: انتفاضه اخیر پاسخی به تجاوز صهیونیستها به مسجد الاقصی است. وی به شهادت کودک فلسطینی در کرانه باختری در سال گذشته اشاره کرد و افزود: شهادت محمد ابوخضیر باعث خیزش مردمی در کرانه باختری شد. ابوشریف تلاش صهیونیستها برای عملیاتی کردن طرح تقسیم مسجدالاقصی را ازجمله عوامل دیگر شروع انتفاضه عنوان کرد و ادامه داد: انتفاضه جدید پاسخ به اقدامات و تجاوزات اشغالگران صهیونیست علیه فلسطینیان و مقدسات آنهاست.

وی تاکید کرد: تشکیلات خودگردان سعی می‌کند که خود را از این انتفاضه دور کند. اعضای گروه چهارجانبه نیز امروز به منظور مقابله و متوقف کردن با این انتفاضه در رام‌ا... با مقامات تشکیلات خودگردان دیدار می‌کنند؛ اما ما می‌خواهیم که از طریق این انتفاضه از رژیم نژادپرست اسراییل که بدتر از نظام آپارتاید آفریقای جنوبی است، رهایی یابیم.

 

 انتقاد از ایران!

نماینده جنبش جهاد اسلامی با بیان اینکه کشورهای عربی و اسلامی از انتفاضه مردم فلسطین حمایت نکردند، اظهارداشت: حتی در جمهوری اسلامی ایران که به موضع گیری‌های خود در حمایت از مساله فلسطین معروف است، بجز از جانب برخی افراد معروف که حامی ملت فلسطین هستند، هیچ اقدام یا حمایتی را شاهد نبودیم. به عنوان مثال رئیس جمهور ایران در سخنرانی اخیر خود هیچ اشاره به فلسطین و حوادث اخیر نکرد، در حالی  که امام خمینی(ره)، مسأله فلسطین را یک مسأله اصلی برای جمهوری اسلامی ایران معرفی کرد.

 

 انتفاضه آزادی فلسطین

نماینده حماس در تهران نیز در ادامه این نشست به بیان دلایل آغاز انتفاضه پرداخت و گفت:  بهار فلسطینی به همه دنیا حتی تحلیلگران سیاسی و نظامی صهیونیست ثابت کرد که این فلسطینیها هستند که سرنوشت نهایی تحولات فعلی در فلسطین را رقم خواهند زد.

خالد قدومی به بیان محورهای شش گانه شرایط انتفاضه پرداخت و افزود: بسته شدن تمام افقهای سیاسی در زمینه مذاکرات سازش و ناتوانی آمریکا در مجبور کردن طرف اسراییلی به ازسرگیری مذاکرات، انسداد افق فلسطینی – فلسطینی،  نداشتن رهبری توانمند و شایسته، وضعیت افسار گسیخته شهرک نشینان و تداوم عملیات فردی در سرزمینهای اشغالی از جمله مهمترین دلایل آغاز انتفاضه است. نماینده جنبش حماس در تهران با انتقاد از رسانه‌های عربی در عدم پوشش رسانه ای مناسب تحولات فلسطین گفت: عدم حمایت عربی- اسلامی از ارکان محقق نشده انتفاضه است.

نماینده جنبش حماس از رهبران فلسطینی خواست تا به رهبری واحدی برای انتفاضه برسند، چون در این صورت موفق تر عمل خواهند کرد، چرا که اکنون حتی کابینه رژیم صهیونیستی در باتلاق سیاسی و امنیتی بزرگی گرفتار شده و در شرایط فعلی حتی با آمریکا و اروپا نیز دچار چالش شده است و در انزوای بین‌المللی به سر می‌برد.

نماینده حماس گفت: رژیم صهیونیستی طی یک ماه اخیر یهودی سازی قدس را تشدید کرده، اما به مدد پاسداران مسجدالاقصی و قیام ملت فلسطین به طور موقت اقداماتش را متوقف کرده است؛ البته هدف باید تداوم انتفاضه باشد و باید بتوانیم انتفاضه قدس را به انتفاضه آزادی فلسطین ارتقا دهیم.

 

  مسأله فلسطین یک اولویت است

حسین شیخ الاسلام نیز در این جلسه با بیان اینکه در غرب اسراییل را به عنوان آخرین خاکریز تمدن غرب در مقابل اسلام می‌دانند، اظهار داشت: انتفاضه کنونی یک فرصت طلایی برای بازگرداندن مسأله فلسطین به صدر جهان اسلام است.

شیخ الاسلام با انتقاد از رهبران کشورهای اسلامی اظهار داشت: ما به گونه ای احساس شکست می‌کنیم که می‌بینیم در شرایط کنونی مسلمانان علیه مسلمانان شده اند و جان یکدیگر را می‌گیرند.

دبیر کل کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه اکنون در یک پیچ مهم تاریخی هستیم،  ادامه داد: در درگیری‌های کنونی ما باید مشخص کنیم که در کدام جبهه قرار داریم و در این پیچ تاریخی به کدام سمت حرکت می‌کنیم، فلسطین باید در اولویت باشد و هرگروهی که فلسطین و مسجدالاقصی در اولویتش قرار داشته باشد، ما پذیرای آنها خواهیم بود.

برچسب‌ها

پخش زنده