قدس آنلاین: خراسان رضوی در امور فرهنگی چاپ و نشر مانند چاپ کتاب های قرآنی عملکرد خوبی دارد اما در بحث چاپخانه های صنعتی رتبه پنجم به بعد را داراست.

رتبه پنجم خراسان رضوی در چاپخانه های صنعتی کشور

به گزارش قدس آنلاین، محمودرضا برازش در حاشیه چهارمین نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی مشهد با اشاره به اینکه تنوع محصولات چاپ و بسته بندی در کشور بسیار متنوع است به اهالی رسانه اظهار کرد: دستگاه چاپ خانگی مانند پیرینتر، دستگاه چاپ اداری، تایپ و تکثیر، چاپخانه های صنعتی، دستگاه چاپ نقوش روی ظروف و فلزات و ... از جمله تنوعات چاپ و بسته بندی است که قطعا هر کدام نیاز به دستگاه ها و تجهیزات به روز با استانداردهای جهانی دارد.

او سرعت واردات تجهیزات این صنعت را بسته به شرایط تحریم های مختلف با سرعت کم دانست و افزود: در حال حاضر بخشی از چاپخانه ها به تولید صفحات کاغذی که در تبلیغات شهری با اندازه های هزاران یا میلیون ها متر مربع قرار دارند، می پردازند و برخی نیز چاپ کتاب های با ضخامت از جمله قرآن را انجام می دهند و در این میان برخی نیز روی ظروف و فلزات چاپ های خاصی را با دستگاه چاپ انجام می دهند.

مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که بر روی وظیفه اصلی این وزارتخانه مبنی بر نظارت در محتوای چاپخانه ها تاکید می کرد ادامه داد: با وجود اینکه صنعت چاپ در کشور رو به رشد است اما مشهد در برخورداری بعضی از چاپخانه های صنعتی ضعف دارد که از آن جمله می توان به نبود چاپخانه های امنیتی هویتی که به چاپ کارت های بانکی و مدارک هویتی می پردازد و در کشور نیز محدود است، ااشاره کرد.

برازش همچنین  به گردش مالی 15 تا 20 درصدی  ناشی از چاپخانه ها در کشور اشاره و بیان کرد: با توجه به طیف بسیار گسترده صنعت چاپ در بخش حمایتی، از طریق برگزاری جلسات مختلف با وزارت صنعت و معدن تلاش کرده ایم که حوزه کیفیت و فنی این صنعت را نیز به صورت گسترده کنترل کنیم.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی وضعیت تهیه مواد اولیه در صنعت چاپ کشور تصریح کرد: در حال حاضر عمده مواد اولیه برای صنایع چاپ، کاغذ است که در کنار ثیات قیمت آن در دو سال اخیر، کشور نیز به تولید آن مبادرت ورزیده است.

مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه رفع مشکلات نقدینگی اهالی چاپ کشور چگونه امکان پذیر می شود؟ تاکید کرد: رکود بازار برای همه صنایع مشکلاتی را مانند عدم نقدینگی ایجاد کرده است که صنعت چاپ نیز از این قائده مستثنی نیست اما امیدواریم با رفع تحریم ها این مشکل نیز رفع گردد.

گفتنی است چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع چاپ تا 26 مهر در محل دائمی نمایشگاه بین المللی برپاست.

برچسب‌ها

پخش زنده