طرح فروش اعتباری خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی در شرایطی از ساعاتی پیش آغاز شده که بیشتر مردم با دریافت فرم‌های خودروی مورد علاقه خود بر سر دوراهی خریدن و نخریدن قرار گرفته‌اند.

مراجعات گسترده مردم به نمایندگی خودروسازان/ فعلا کسی خریدار نیست

به گزارش خبرنگار مهر، از ساعت ۷:۳۰ صبح امروز که طرح ویژه دولت برای فروش خودروهای در انبارمانده خودروسازان در نمایندگی های مجاز فروش آغاز شده، مراجعات مردم به مرور بیشتر شده و بسیاری از افرادی که شاید وام ۲۵ میلیون تومانی را فرصتی برای خودرودار شدن یا تعویض خودروی قدیمی خود می دانند، با دیدن فرم های مربوط به خودروی مورد علاقه خود از سوی نمایندگی ها اندکی دودل شدند.

آنگونه که مسئولان برخی از نمایندگی های فروش خودروسازان می گویند، از ساعت ۷:۳۰ صبح، ساعت رسمی نمایندگی ها آغاز می شود، تعداد زیادی از مردم پشت در نمایندگی برای اطلاع از چگونگی و شرایط فروش خودروها منتظر مانده بودند و به مرور با پاسخگویی، توانستند اطلاعات و فرم های مربوطه را دریافت کنند، اما آنچه که به عنوان یکی از دغدغه های مردم در استفاده از وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو به چشم می خورد، تعداد چک هایی است که فرد متقاضی باید به نمایندگی ارائه داده و پس از آن خودروی مورد نظر را دریافت کند، در حالیکه به گفته مسئولان نمایندگی، تمامی چک ها باید از سوی ضامن فرد متقاضی امضاء شده باشد.

بررسی فرم های مربوط به شرایط فروش اعتباری خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی نشان می دهد، حکایت از ۳ تا ۱۲ فقره چک برای دریافت خودرو با شرایط متفاوت است، به عنوان مثال برای خرید یک پژو ۴۰۵ GLX با بازپرداخت ۱۲ ماهه، فرد متقاضی باید ۳ چک ۴ ماهه به مبلغ هر یک ۸ میلیون و ۴۹۹ هزار تومان در اختیار نمایندگی قرار دهد، که سررسید اولین چک هم ۱۵ اسفندماه امسال اعلام شده است. یا برای خرید همین خودرو به صورت ۲۴ ماهه، فرد متقاضی باید ۶ چک ۴ ماهه هر یک به مبلغ ۴ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان و یا برای خرید به صورت ۳۶ ماهه نیز ۹ چک چهارماهه هر یک به مبلغ ۳ میلیون و ۲۸۵ هزار تومان به نمایندگی تحویل دهد. برای خرید یک خودرو ۴۰۵ GLX با بازپرداخت ۴۸ ماهه فرد متقاضی همچنین می تواند ۱۲ چک ۴ ماهه هر یک به مبلغ ۲ میلیون و ۶۴۴ هزار تومان به نمایندگی تحویل دهد.

بررسی های میدانی خبرنگار مهر در مراجعه به نمایندگی های خودروسازان نشان می دهد، فرد متقاضی می تواند دوره چک ها را نیز به صورت سه ماهه، چهارماهه و یا ۶ ماهه انتخاب کند که بر این اساس مبالغ چک ها و تعداد آن متفاوت خواهد بود.

یکی از افرادی که برای اطلاع از شیوه دریافت وام ۲۵ میلیون تومانی برای خرید خودرو به نمایندگی ایران خودرو مراجعه کرده بود، می گوید به نظر نمی رسد که دولت بخواهد مردم به راحتی خرید خود را انجام دهند، چرا که تهیه ۳، ۸، ۱۲ یا ۱۶ چکی که در شرایط فروش خودروها ذکر شده، کار را بسیار سخت می کند و بسیاری از افرادی که برای خرید خودرو و یا به عبارتی خودرودار شدن می خواهند از این طرح استفاده کنند، عموماً مشکل ارائه چک را دارند. بنابراین کار چندان راحت هم نخواهد بود.

وی می افزاید: دولت اگر می خواهد مردم به راحتی خرید کنند، باید شرایط سهل تری را قرار دهد، نه اینکه برای پرداخت اقساط به جای ارائه دفترچه و کسر آن به صورت ماهیانه، رو به دریافت تعداد زیادی چک که پشت هر یک از آنها را هم ضامن امضاء کند، ارائه دهد.

بررسی فرم هایی که از سوی نمایندگی برای فروش خودرو در اختیار متقاضیان قرار می گیرد، نشان می دهد که حداکثر دوره بازپرداخت وام ۲۵ میلیون تومانی، ۴۸ ماهه است در حالی که برخی از مردم تصور می کردند می توانند خودرو را با اقساط ۷ ساله یا همان ۸۴ ماهه دریافت کرده و به تبع آن اقساط کمتری بپردازند.

به هر حال باید منتظر ماند و دید با گذشت چند روز از آغاز اجرای این طرح، چه سرنوشتی برای آن رقم خواهد خورد و آیا دولت به صورت عملیاتی می تواند تقاضای مردم را تحریک کرده و کمکی هم به خودروسازان کند؟ به نظر می رسد زمان لازم است.

برچسب‌ها

پخش زنده