چند خبرگزاری معتبر جهانی از جمله 
«بی بی سی» و «العربیه» همزمان گزارش‌های تأمل برانگیزی از بیداد رشوه‌خواری و امنیت ضعیف فرودگاه‌های مصر و بویژه «شرم الشیخ» یعنی فرودگاه مبدأ پرواز ساقط شده روسی داده‌اند.

پشت پرده حمله به هواپیمای روسی یک تیر و چند نشان!

 این اشارات می‌تواند به معمای لاینحل سرنگونی پرواز روس‌ها بر فراز صحرای سینا کمک کند. آن‌ها تأکید دارند انفجار بمب در کابین خلبان مهم‌ترین احتمال برای علت سقوط این هواپیماست، زیرا پس از یافتن جعبه سیاه، هیچ گونه مکالمه‌ای از خلبانان دال بر مشاهده خطری پیش از سقوط به دست نیامده و این بدان معناست که آن‌ها فرصتی برای این کار نداشته و با اتفاقی آنی کشته شده‌اند و یافته‌های اخیر ادعای داعش مبنی بر سرنگونی این هواپیما با شلیک موشک را باطل می‌کند.

پیامد سقوط پرواز مذکور، کشورهای بسیاری از جمله انگلستان، آلمان، فرانسه، ترکیه، کشورهای عربی غرب آسیا و ده‌ها شرکت هواپیمایی دیگر و حتی خود روس‌ها پروازهایشان را بر فراز صحرای سینا و از مبدأ فرودگاه شرم الشیخ و بسیاری نیز کلاً به مقصد مصر، تعطیل کردند. جز آن روس‌ها یازده هزار تبعه خود را در کمتر از 24 ساعت از شرم الشیخ خارج کردند. این اتفاق و گزارش‌های پیامد آن که در ابتدای این یادداشت به آن اشاره شد در شبکه‌های خبری وابسته به غرب، سبب وارد آمدن لطمه‌ای سنگین به صنعت گردشگری مصر شد. صنعتی که پس از آشوب‌های این کشور تازه در حال جان گرفتن دوباره بود. از سوی دیگر لندن مدعی شد با اثبات دخالت تروریست‌ها در سقوط این هواپیما خود را متعهد می‌داند تا به ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکایی‌ها بپیوندد! اکنون می‌توان احتمالات را کنار هم گذاشت و نتیجه اولیه را گرفت. به نظر می‌رسد این اقدام هشداری همزمان بود به مسکو و قاهره، به روس‌ها برای گسترش اقدامات نظامی‌شان در سوریه و به قاهره و السیسی برای نزدیکی غیرمنتظره به کرملین و همراهی با سیاست‌های مسکو در ماجرای سوریه، این سناریو از جهاتی کاملاً بی‌نقص بود. چرا که همه مسؤولیت‌ها برعهده داعش گذاشته می‌شد. توریست‌ها را از مصر فراری می‌داد. امنیت فرودگاه‌ها و مهم‌تر از آن کل صحرای سینا را زیر سؤال می‌برد. برای السیسی خط و نشان می‌کشید و نیز به روس‌ها می‌فهماند اقدامات آن‌ها بدون تلافی نمی‌ماند و مهم‌تر از همه دلیلی برای دخالت بیشتر غرب به بهانه مبارزه با تروریسم در منطقه فراهم می‌کرد!

برچسب‌ها

پخش زنده