سخنگوی ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع) از دستور ویژه وزیر کشور برای برگزاری جلسه فوق‌العاده این ستاد خبر داد و گفت: طبق دستور وزیر، امروز جلسه فوق‌العاده ستاد برگزار و تمهیدات لازم برای تسهیل و تسریع بازگشت زائران، اندیشیده شد.

دستور وزیر کشور برای برگزاری جلسه فوق‌العاده ستاد اربعین

 

بابک دین‌پرست در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره آخرین وضعیت بازگشت زائران ایرانی اربعین حسینی(ع) از عراق اظهار کرد: با توجه به حجم زیادی که شب گذشته برای ورود زائران به کشور داشتیم، وزیر کشور دستور ویژه برای تشکیل جلسه فوق‌العاده ستاد مرکزی اربعین داد که این جلسه صبح امروز (جمعه) با حضور همه اعضا و مسئولان کمیته‌ها برگزار شد.

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) افزود: دستور وزیر کشور مبنی بر این بود که همه اقدامات لازم برای تسهیل و تسریع در روند بازگشت زائران ایرانی اربعین تا نفر آخر اتخاذ شود و در جلسه امروز نیز مروری بر تعداد زائران وارد شده به کشور داشتیم.

به گفته دین‌پرست فقط در روز گذشته (پنجشنبه) 247 هزار و 643 نفر وارد کشور شدند که از این تعداد 171 هزار و 582 نفر، مرز مهران را برای عبور به کشور انتخاب کردند یعنی 70 درصد از زائران در روز گذشته از مرز مهران وارد کشور شدند.

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع) گفت: متاسفانه به‌‌رغم همه تاکیداتی که داشتیم مبنی بر اینکه زائران در اولویت اول از مرز شلمچه و چزابه وارد کشور شوند یا هر زائری از هر مرزی که خارج شده از همان مرز وارد شود، این اتفاق نیفتاده است و بیشتر زائران مرز مهران برای ورود به کشور انتخاب کردند.

دین‌پرست در پاسخ به این سئوال که چرا زائران به رغم تاکید‌های فراوان، مرزهای شلمچه و چزابه را برای ورود انتخاب نمی‌کنند، افزود: این مسئله به خاطر نزدیکی مرز مهران به کربلای معلا و نجف اشرف است.

وی در پاسخ به این سئوال که عبور از مرزهای شلمچه و چزابه به رغم دور بودن، بهتر از معطلی در ترافیک مهران است، گفت: ما هم همین را می‌گوئیم اما زائران، مرز مهران را برای ورود انتخاب می‌کنند. در هر ساعت نزدیک به هفت هزار و 500 زائر وارد کشور می‌شود که عبور 70 درصد این جمعیت از یک مرز، قطعاً مشکلاتی را ایجاد می‌کند. 

این مقام مسئول در ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع) افزود: شب گذشته بحث باران شدید و برودت هوا را در مرز مهران داشتیم که مشکلاتی را ایجاد کرد. به رغم اینکه چند هزار دستگاه خودرو برای انتقال زائران به مهران اعزام شده بودند اما شب گذشته یک گره ترافیکی پیش آمد که خوشبختانه با تمهیدات اندیشیده شده، مشکلی از باب تامین مواد غذایی زائران وجود نداشت.

وی با بیان اینکه امروز نیز وزیر کشور برای لحاظ تمهیدات، دستور جدی داده است، گفت: آن‌طور که به ما اعلام کردند، هم اکنون ترافیک تقریباً روان است و از حالت گره، خارج شده و یک حالت منطقی پیدا کرده است.

به گفته دین‌پرست در مجموع 850 هزار زائر تا شب گذشته وارد کشور شدند که این عدد تا پایان امشب به بیش از یک میلیون نفر می‌رسد. 

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع) در ادامه با مقایسه مراسم اربعین و حج عمره گفت: در حج عمره 600 الی 700 هزار نفر در طول هفت ماه و در قالب کاروان‌ها از طریق مرز هوایی اعزام می شوند اما در مراسم اربعین، افزون بر یک میلیون و 500 هزار زائر در طول یک هفته و از طریق سه مرز زمینی اعزام و باز می‌گردند که حاکی از سختی و بزرگی کار است. 

وی با بیان اینکه همه اعضای ستاد اربعین، در تلاش شبانه‌روزی برای تسهیل و تسریع روند بازگشت زائران اربعین حسینی (ع) هستند، افزود: البته نمی‌گوییم همه چیز بی‌نقص است و به طور کلی برخی مشکلات وجود دارد که در صدد برطرف کردن آن هستیم.

به گفته دین‌پرست در جلسه امروز ستاد اربعین بنا به دستور وزیر کشور قرار شد کمیته امنیتی و انتظامی که مسئولیتش با نیروی انتظامی است، موضوع تسهیل روند ترافیکی وسایل نقلیه را پیگیری کند و کمیته‌های زیر مجموعه ستاد نیز موظف شدند همه تمهیدات لازم را برای پذیرایی مناسب و ورود زائران تا آخرین نفر به کشور اتخاذ کنند.

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع) درباره زائرانی هم که بدون گذرنامه به عراق رفته‌ بودند، گفت: در بدو ورود، این مسئله توسط دستگاه‌های ذی ربط مانند نیروهای انتظامی، امنیتی و اطلاعاتی به طور دقیق بررسی و با افراد خاطی طبق قوانین و مقررات برخورد می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده