گروه میهن / خرم آباد - شراره زهراکار - با افزایش شمار بیکاران لرستان، این استان در رده‌های بالای بیکاری کشور قرار دارد. بر اساس آمار؛ نرخ بیکاری درلرستان با ۶/۲۰درصد بالاتر از سایر استانهاست.

مهارت ؛   کلید حل مشکل اشتغال در لرستان

 

  البته شمار معدودی از این بیکاران با
 نام نویسی در مراکز کاریابی در صف ایجاد شغل هستند، کارشناسان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام كرده‌اند از كل بیکاران استان فقط 17هزار و 993 نفر طي دو سال گذشته در مؤسسه‌های کاریابی نام نویسی کرده‌اند. با این حال تا کنون پنج درصد از کسانی که در مراكز كاريابي نام‌نویسی کرده‌اند و در مراکز فنی و حرفه‌ای مهارت دیده اند، موفق شده‌اند جذب بازار کار شوند. البته آمار بالای بیکاری در کشور، دولت را متقاعد ساخته تا برای ایجاد فرصت‌های شغلی و تشویق کارفرمایان، طرح بخشودگی مالیاتی و بیمه ای را تصویب کند تا بر اساس آن شمار بیشتری از افراد جوياي كارمشغول شوند.

 

 اجرای قانون برنامه پنجم توسعه

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي لرستان با اشاره به برنامه پنجم توسعه و نیز بر اساس ماده 80 قانون در رابطه با معافیت‌های بیمه‌ای سهم کارفرمایان می‌گوید: 436 نفر از کارفرمایان استان از این طرح استقبال کرده اند و 371 نفر از معافیت بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی برخوردار شده‌اند.

علی آشتاب می‌افزاید: در 6 ماهه نخست سال جاری چهار هزارو 703 نفر در مراکز کاریابی نام‌نویسی کرده اند که از این شمار تاکنون يك هزارو 945 نفر توانسته اند جذب بازار کار شوند.

معاون اشتغال و کارآفرینی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز می‌گوید: در لرستان 17مؤسسه کاریابی وجود دارد که تنها يكي از اين مؤسسه ها به کاریابی خارجی مي‌پردازد.

عظیم رحمان سالاری می‌افزاید: از بدو تأسیس مراکز کاریابی 13هزار و 550 نفر به ادارات کاریابی مراجعه و نام نویسی کرده اند، این در حالی است که در سال93 13هزارو290نفر و در 6 ماهه سال جاری چهار هزار و 703 نفر در این مراکز نام نویسی کرده‌اند.

 

 تحصیلات بدون مهارت

وی با بيان اينكه 84 درصد مراجعان به مراكز كاريابي مهارت ندارند، از مهارت آموزی 933جویای کار در مراکز فنی و حرفه ای استان خبر می‌دهد و می‌گوید: از مجموع مراجعان به مراکز کاریابی سال93 گذشته 6 هزار و 500 نفر دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

 

 یک اقدام خوب از دو نهاد

رحمان سالاری خاطر نشان می‌کند: کارفرمایان فعالی که هر یک از فرزندان
 خانواده های شهدا و جانبازان را به کار بگیرند و از طریق بنیاد شهید معرفی گردند، به مدت پنج سال از معافیت بیمه ای برخوردار می‌گردند. همچنين کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز به مدت يك سال کارفرمایانی را که مددجویان زیر پوشش را جذب کنند از معافیت مالیاتی و بیمه‌ای بهره‌مند می‌کند.

مدیر مرکز کاریابی بازار کار می‌گوید: تاکنون 90 درصد مراجعان به مراکز کاریابی از دانش آموختگان دانشگاه ها هستند که 80 درصد آن‌ها مهارت لازم برای اشتغال ندارند.

معصومه فیروزی می‌گوید: مهارت آموزشی فقط در دو رشته حسابداری و رایانه از استقبال خوبی برخوردار است.

وی می‌افزاید: کارفرمایان آن گونه که باید از عملکرد مراکز کاریابی آگاهی ندارند و برای فرار از پرداخت بیمه و حقوق پرداختی مطابق با قانون کار به مراکز کاریابی مراجعه نمی‌کنند، این در حالی است که دولت برای ایجاد فرصت شغلی و حمایت از کارجویان با قانون 50 درصد معافیت حق بیمه کارفرمایان راه را برای پذیرش کارجویان باز گذاشته است.

وی تأکید می‌کند: برخلاف آنچه در ذهن کارجویان می‌گذرد، مدرک تحصیلی برای استخدام جایگاه چندانی ندارد و آنچه مهم است؛ داشتن مهارت و روابط عمومی  بالاست.

به گفته وی، مشاغلی چون بازاریابی در بین کارفرمایان از محبوبیت بالایی برخوردار است، اما به دلیل اینکه این شغل در فرهنگ لرستان نهادینه نشده، تاکنون این شغل مورد استقبال کارجویان قرار نگرفته است.

وی به مشکل دیگری در این زمینه اشاره و خاطرنشان می‌کند: اشتغال بانوان با حقوق پایین سبب شده برخی کارفرمایان به دنبال کارگر ارزان باشند که نظم قانون کار بر هم می‌خورد؛ از یک طرف استخدام آقایان کمتر و از طرف دیگر قوانین و شرایطی که اداره کار برای حمایت از کارجویان تعیین کردده با اخلال روبه‌رو می‌شود.

مدیر کاریابی بازار کار می‌گوید: بیشتر کارفرمایان همواره دنبال کارگر ارزان هستند، از این رو مراکز کاریابی بناچار در فرم ثبت نام میزان دستمزد را بر اساس سه گزینه توافقی، پیشنهادی و مطابق با اداره کار طراحی کرده‌اند تا بر اساس خواست کارجویان و نیاز کارفرمایان استخدام صورت گیرد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای لرستان با اشاره به عملکرد ادارات کاریابی می‌گوید: در 6 ماهه نخست سال جاری 9هزارو 91 نفر در مراکز فنی وحرفه‌ای آموزش دیده‌اند که از این شمار 362 نفر توسط مراکز کاریابی به شرکت‌های خدماتی و تولیدی برای استخدام معرفی شده‌اند.

 

 مهارت آموزی پیش از دانشگاه باشد

رئیس دانشگاه لرستان هم می‌گوید:
 مهارت آموزی باید توسط آموزش و پرورش و در سطح دبیرستان شکل گیرد، اما چون این کار در کشور انجام نشده بناچار باید در دانشگاه این خلأ آموزشی پر شود.  دكتر خسرو عزیزی می‌افزاید: دانشگاه‌ها باید به مکانی برای مهارت آموزی تبدیل شوند، از این رو 10طرح برون دانشگاهی شکل گرفته است.

وی می‌گوید: قرار است بزودی در 
دانشگاه های استان دو واحد درسی با عنوان کارآفرینی و آن هم با توجه به برنامه تحقیقات تقاضا محور نسبت به نیازهای استان ارایه شود، زیرا از یک‌سو کارآفرینان تحت هیچ شرایطی 
نمی خواهند نیروی کار بدون مهارت را به استخدام خود درآورند و از سوی دیگر بر شمار بیکاران تحصیلکرده افزوده می‌شود و بسیاری نیز با امید پیدا کردن کار، مهاجرت می‌کنند.

 

 تنها راه کاهش بیکاری

اما استاندار لرستان در این باره می‌گوید: کاهش نرخ بیکاری تنها با توان بخش خصوصی به عنوان پرچمدار توسعه امکان پذیر است.

برچسب‌ها

پخش زنده