به حاشیه رفتن و در اولویت نبودن احداث موزه دفاع مقدس اصفهان سبب شده این بنا هم از نظر بودجه مورد بی‌مهری قرار بگیرد.

یادگاری‌های جنگ پشت خاکریز کمبود بودجه/ نسل چهارم همچنان محروم

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم، سال‌های خیلی دوری نیست که صدای رهبر کبیر انقلاب، در کوچه‌پس‌کوچه‌های اصفهان پیچید و جوانان، زنان و مردان بپا خواستند و هر یک نوعی برای دفاع از این مرز پرگهر دست‌به‌کاری زدند.

هنوز خاطره تشییع باشکوه 370 لاله غرق به خون عملیات محرم 61 در ذهن مردمان این شهر به‌روشنی روز خودنمائی می‌کند، روزی که صبح لاله‌های خونین را بر دوش خود تا گلستان همیشه جاوید شهدا بدرقه کردند و تا قبل از غروب خورشید، جوانان خود را لباس رزم پوشانده و راهی جبهه‌های حق علیه باطل کردند.

حال بیش از 37 سال از روزهای انقلاب و دوران دفاع مقدس می‌گذرد و هنوز صدای "لبیک یا خمینی" جوانان عاشق شهادت در کوچه‌های این شهر شنیده می‌شود اما اکنون نسل چهارم انقلاب که به برکت خون 23 هزار شهید جان‌برکف در آرامش و امنیت نفس می‌کشند، مأمنی برای شناخت راه شهدا پیدا نکردند.

از سوئی دیگر یادگارهای این شهدا گران‌قدر سال‌ها است که به دلیل نبود فضای مناسب در اتاق‌های در بسته بنیاد حفظ آثار و یا در طاقچه خانه‌های خانواده‌های شهدا مانده است و کمتر کسی دسترسی برای دیدن این مواریث باارزش دارد.

موزه‌ها همانند تصویر زنده تاریخ هستند و در اصفهان که همواره به نام و یاد شهدا مزین است، جای خالی این موزه به‌خوبی احساس می‌شود البته در سال‌های اخیر اقداماتی برای احداث این موزه انجام شده است.

احداث موزه دفاع مقدس اصفهان در حاشیه!

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه اولویت احداث باغ‌موزه دفاع مقدس در اصفهان در حاشیه قرار گرفته است، گفت: احداث باغ‌موزه دفاع مقدس در اصفهان باید 20 سال پیش رقم می‌خورد و تأخیر در احداث این پروژه سبب شده که 2 نسل از این ظرفیت محروم شوند؛ اکنون باید این علاقه‌مندی برای همه بیشتر شود تا احداث این پروژه مهم بیش از این به تأخیر نیافتد.

سردار مجتبی شیروانیان با بیان اینکه باید برای احداث باغ‌موزه دفاع مقدس همانند دوران دفاع مقدس باید باروحیه جهادی به میدان آمد، گفت: همان‌طور که در دوران دفاع مقدس هر کسی به اندازه توان خود به جبهه‌ها کمک می‌کرد، لازم است که اکنون نیز برای تکمیل هر‌چه سریع‌تر موزه دفاع مقدس در اصفهان روحیه جهادی همانند آن سال‌ها در مسئولان ایجاد شود تا این پروژه هر چه سریع‌تر تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه موزه دفاع مقدس اصفهان جزء مبلمان شهری محسوب می‌شود، افزود: همانطور که به همت مدیریت شهری، باغ قدیر، باغ گل‌ها و باغ پرندگان و فضاهای این‌چنینی برای مسائل فرهنگی و تفریحی مردم پیش بینی می‌کنند، انتظار می‌رود موزه دفاع مقدس نیز که می‌خواهد سیره شهدا و آثار دفاع مقدس را به نمایش بگذارد و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را برای نسل امروز و آینده داشته باشد، مورد حمایت جدی‌تری قرار گیرد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان با بیان اینکه دفاع مقدس اثرات خود را در بحث بیداری اسلامی و آگاهی مردم در منطقه گذاشته و کشورهای سلطه‌گر جرات نگاه چپ به این کشور را ندارند که این از اثرات دفاع مقدس و جان‌فشانی‌های شهدا است، افزود: این ایثارگری و از خودگذشتگی رزمندگان و شهدا بزرگترین ارزش‌های این کشور است که یکی از مهمترین جایگاهی که می‌توان این رشادت‌ها و ایثارگری‌ها را ارائه کرد، باغ موزه دفاع مقدس است که امیدوار هستیم با یاری مسئولان استان بتوانیم این اقدام ارزشمند را به مرحله بهره‌برداری برسانیم.

تأسف برای نبود موزه دفاع مقدس

استاندار اصفهان درباره آخرین وضعیت پیشرفت پروژه مهم موزه دفاع مقدس می‌گوید: جای تأسف است که استانی با دارا بودن تنها 6 درصد جمعیت کشور که 10 درصد شهدا و بیش از 11 درصد جانبازان کشور را در خود جای داده است از عدم وجود سالن در گلستان شهدا، موزه دفاع مقدس و آسایشگاه استاندارد برای جانبازان رنج می‌برد.

رسول زرگرپور با اشاره به اینکه عملیات اجرای پروژه موزه دفاع مقدس بیش از 15 سال است که آغاز شده است، گفت: این پروژه در سه فاز اصلی طراحی شده و در حال حاضر فاز نخست این پروژه در حال تکمیل است.

عزم مسئولان برای تکمیل موزه دفاع مقدس

اما در این راستا تأکیدات زیادی از سوی مسئولان کشوری و استانی برای احداث و تکمیل موزه دفاع مقدس در اصفهان انجام شده و امیر سرتیپ محمد‌حسین نامی، جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور در سفر 2 ماه قبل خود به اصفهان با بیان اینکه باید برای بهره‌برداری از فرهنگ دفاع مقدس اقدامات مؤثرتری انجام شود، تأکید کرد: وظیفه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس طراحی و برنامه‌ریزی، هدایت و حمایت از طرح‌ها است که باید تلاش کنیم ‌ارتقای فرهنگ دفاع مقدس توسط همه گروه‌ها و سازمان‌ها انجام شود.

همچنین آیت‌الله طباطبایی نژاد امام‌جمعه اصفهان بر ضرورت اتمام پروژه موزه دفاع مقدس اصفهان تأکید کرد و گفت: برای ارائه تاریخ درخشان انقلاب و دفاع مقدس و چنین ایثارگری‌هایی باید موزه دفاع مقدس هر چه زودتر به اتمام برسد تا نسل جدید آنچه را خود لمس نکرده‌اند در این موزه ببینند.

واگذاری 10 درصد از اعتبار 15 میلیارد تومانی

این تأکیدات تاکنون سبب رویداد اتفاقات خوبی برای احداث موزه دفاع مقدس در اصفهان شده است و رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر اصفهان  در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه اثرگذار بودن شهر اصفهان در دفاع مقدس دلیل دیگری برای ساخت این موزه است، گفت: اصفهان در زمان جنگ از نظر تعداد شهدا، جانبازان و عملیات‌ها نقش پررنگی داشته که این عامل سبب شده تا اصفهان ارزش‌های زیادی را پس از جنگ داشته باشد که این ارزش‌ها باید در شهر خودمان به دیگر نسل‌ها منتقل شود.

عبدالرسول جان‌نثاری افزود: موزه دفاع مقدس از جایگاهی ویژه برخوردار است و می‌تواند ارزش‌هایی که در زمان جنگ وجود داشته است را به نسل‌های آینده به خوبی نشان دهد و نقش این ارزش‌ها را پررنگ‌تر از گذشته به نمایش بگذارد که این نخستین اصل ایجاد موزه دفاع مقدس است و همه باید قبول داشته باشند که ساخت این موزه نوعی نیاز در شهر است.

تشکیل هیئت امنا و حمایت معنوی

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان نیز در این زمینه گفت: از 2 سال پیش تاکنون با پیگیری‌های و فضاسازی‌های انجام‌ شده در زمینهٔ احداث باغ‌موزه دفاع مقدس در اصفهان و در راستای حمایت‌های معنوی، هیئت‌امنای موزه به ریاست استاندار و حمایت امام‌جمعه اصفهان و مشارکت شهردار و اعضای شورای شهر اصفهان و 17 دستگاه و تعدادی از پیشکسوتان دفاع مقدس تشکیل شد.

سردار شیروانیان با بیان اینکه بعد از تشکیل هیئت‌امنا باغ‌موزه دفاع مقدس، اقداماتی برای جذب منابع انجام گرفت، افزود: فاز نخست باغ‌موزه دفاع مقدس اصفهان در حدود 7 هزار مترمربع زیربنا است که برآورد مالی تکمیل این فاز بر اساس طراحی و نقشه‌های اجرایی 15 میلیارد تومان است.

وی تصریح کرد: از این میزان اعتبار برآورد شده تاکنون 40درصد تخصیص داده شده اما کمتر از 10 درصد آن از سوی شورای شهر اصفهان، سازمان برنامه‌ و بودجه و استانداری واگذار شده است.

سردار شیروانیان با بیان اینکه تاکنون از منابع استانی اعتبار مورد نیاز برای عملیات اجرائی باغ‌موزه دفاع مقدس تخصیص یافته است، اظهار داشت: متأسفانه تخصیص این اعتبار در زمان مناسبی انجام نشده و پیش‌بینی ما این است که در صورت تأمین اعتبار در زمان مناسب، فاز نخست باغ‌موزه دفاع مقدس اصفهان در مدت یک سال تکمیل شود و هرچه زمان واگذاری اعتبار به تأخیر بیافتد، پروژه نیز دیرتر به بهره‌برداری می‌رسد.

همه دستگاه‌ها باید به میدان بیایند

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر اصفهان با بیان اینکه در زمینه ساخت موزه دفاع‌مقدس همه دستگاه‌های اجرایی باید کمک‌رسانی کنند، خاطرنشان کرد: در نخستین مرحله دولت باید در بودجه‌های سالانه ردیفی را پیش‌بینی می‌کردند که ما پس از 15 سال شرمنده مردم نباشیم و آیا دولت در برابر رزمندگان ما تکلیفی ندارد که در بودجه خود ردیفی را پیش‌بینی کند. سؤال اصلی این است که چه ردیفی را استانداری و سایر ارگان‌های مرتبط در این زمینه پیش‌بینی کرده‌اند.

عبدالرسول جان‌نثاری تصریح کرد: علی‌رغم اینکه دخالت در حوزه‌های فرهنگی در ذات شهرداری دیده نشده اما در این حوزه شورای شهر در سال گذشته ردیف بودجه‌ای را برای این طرح پیش‌بینی کرده است ولی همه باید قبول کنند که اگر قرار است موزه‌ای آبرومند در شهر اصفهان احداث شود همه دستگاه‌های اجرایی برای تکمیل این پروژه به میدان بیایند.

وی با اشاره به اینکه وضعیت بودجه شهرداری‌ها چندان مطلوب نیست، بیان کرد: متأسفانه به دلیل رکود بازار مسکن شهرداری‌ها نیز از نظر بودجه در مضیقه هستند اما نه‌تنها امسال بلکه در دیگر سال‌ها نیز تلاش شده تا آنچه که در توان شهرداری است در زمینه موزه دفاع مقدس به شهر اصفهان کمک شود.

امید به تکمیل موزه تا اواسط سال آینده

استاندار اصفهان با بیان اینکه مدیریت استان در تلاش بود که تا پایان امسال فاز نخست این مجموعه را به اتمام برساند، گفت: با تأخیری که صورت گرفته احتمالاً اواسط سال آینده فاز نخست به اتمام خواهد رسید و امیدوار هستیم که این پروژه در ریل تکمیل قرار گیرد.

زرگرپور متفاوت بودن طراحی این موزه نسبت به دیگر موزه‌ها را از نقاط مثبت این طرح برشمرد و افزود: سعی شده از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های نور و صدا استفاده شود و موزه یک موزه داینامیکی باشد که این وجه تمایز این موزه و یا اصطلاحاً مجموعه فرهنگی دفاع مقدس اصفهان با دیگر موزه‌ها است.

برچسب‌ها

پخش زنده