قدس آنلاین – سبزوار : مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: در سالهای گذشته به دلیل برداشتهای بی مورد آب بسیاری از چاهها، چشمه سارها و قناتها تخریب و یا از حد مطلوب خارج شده اند.

منابع طبیعی زیربنای توسعه پایدار است

هادی باقری درحاشیه جلسه با مسئولان سبزوار در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین در سبزوار با بیان اینکه در این چارچوب با توجه به ظرفیت مناطق طرح هایی برای کاشت گونه های مختلف گیاهی و تولید گیاهان دارویی و صادرات آنها در دستور کار داریم افزود : منابع طبیعی زیربنای توسعه پایدار است .

وی با تاکید بر اینکه عامل 70 درصد تخریب های منابع طبیعی این استان ،انسان می باشد و در سالهای گذشته آسیبهای فراوانی به منابع طبیعی وارد شده است تصریح کرد : این تخریبها آثار جبران ناپذیری بر روی کشاورزی، منابع طبیعی و توسعه بیابانزایی گذاشته است.

 وی با اشاره به اینکه امروز موضوع کمبود منابع آبی در خراسان رضوی به عنوان یک بحران و معضل مهم محسوب می شود ، توسعه آبخیزداری از مهمترین برنامه ها برای کمک به تقویت منابع آبی ذکر و اظهار د اشت : در همین راستا 250 میلیارد ریال اعتبار از سازمان مدیریت و برنامه ریزی درخواست شده است.

وی همچنین با اشاره به اجرای چند طرح مهم ملی درحوزه حفظ منابع طبیعی و محیط زیست خراسان رضوی یادآورشد :  این طرحها در شهرستانهای سبزوار، بجستان و تربت جام با هدف توانمندسازی، ایجاد اشتغال، بهبود وضعیت معیشتی، توجه به منابع طبیعی و حفظ محیط زیست در حال اجرا و یا در مرحله برنامه ریزی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی در عین حال خاطر نشان کرد : طرح کاشت جنگل های مشارکتی با همکاری و همراهی مردم در سطح استان در دستور کار قرار گرفته که در شهرستان های کلات، طرقبه و شاندیز، گناباد و بجستان اجرا شده است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار نیز با اشاره به اجرای طرح ترسیب کربن در این شهرستان اظهار کرد: این طرح با هدف بهبود وضعیت محیط زیست منطقه، اشتغال زایی برای روستائیان و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی در بخش روداب سبزوار اجرا می شود.

احمد برادران با بیان اینکه این طرح در 200 هزار هکتار از منابع طبیعی این شهرستان اجرا می شود و جمعیتی بالغ بر 9 هزار نفر را تحت پوشش قرار می دهد گفت : اجرای این طرح در این شهرستان فرصتی مهم برای منطقه و استان است تا بتوانیم در زمینه جلوگیری از تخریب زیر ساخت های منابع طبیعی گام برداریم .

فرماندار ویژه سبزوارهمچنین با اشاره به وجود یک میلیون و 254 هزار هکتار منابع طبیعی در این شهرستان ،  وجود مراتع را بعنوان یک سرمایه ای دانست  که قطعا باید برای حفظ آن اقدامهای ویژه ای صورت داد .

وی با اشاره به استقرار کمیسیون ماده واحده در اداره منابع طبیعی سبزوار اظعار داشت : استقرار این کمیسیون در شهرستان ها از مهمترین دستاوردهای دولت تدبیر و امید در راستای احقاق حقوق مردم و منابع ملی است. /  انتهای پیام  

برچسب‌ها

پخش زنده