در حالی‌که دولت آمریکا با تصویب طرح محدودیت ویزا،‌ سفر اتباع ۳۸ کشور را به ایران تحت تاثیر قرار داده است،‌ وزرای گردشگری عضو سازمان همکاری کشورهای اسلامی تصمیم گرفتند «تبریز» را به عنوان شهر نمونه گردشگری در سال ۲۰۱۸ انتخاب کنند.

چرا تبریز شهر نمونه گردشگری شد؟/ پاسخ به اعتراض مردم شیراز

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایسنا،‌ اسدالله درویش امیری، معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری که در هشتمین اجلاس وزرای گردشگری سازمان همکاری‌های اسلامی در کشور نیجر حضور داشت‌، درباره‌ی این انتخاب توضیح داد: قرار بود کشورهای عضو برای سال‌های 2017 و 2018 میلادی شهرهای منتخب گردشگری خود را معرفی کنند که از ایران، یزد‌ و تبریز‌ معرفی شدند. کارگاه تشکیل شده در این اجلاس که 9 عضو داشت، با هفت رأی تبریز را به عنوان شهر نمونه گردشگری سال 2018 انتخاب کرد.

وی اضافه کرد: تالینگ مالزی،‌ پالقا و سیلد بنگلادش، ماردین ترکیه و مدینه عربستان رقبای تبریز برای سال 2018 بودند که تبریز به خاطر قابلیت‌هایی که داشت، انتخاب شد.

درویش امیری ادامه داد: آنچه از میان معیارهای ارائه شده برای تبریز مورد توجه اعضای این اجلاس قرار گرفت‌، وجود مناطق نمونه گردشگری، زیرساخت‌های مناسب، تعداد موزه‌ها، موزه فرش، طبیعت، تعداد رویدادهای برگزار شده، تعداد اماکن تاریخی‌، انتخاب تبریز به عنوان شهر جهانی فرش و تعداد گردشگران ورودی (داخلی و خارجی) بود.

به گفته او، گردشگری داخلی و خارجی شهر تبریز در سال گذشته به ترتیب 25 و 35 درصد رشد داشته است. همچنین آمار ورود گردشگران خارجی در سال‌های 1391 و 92 به ترتیب 461 هزار و 670 هزار نفر بوده است.

شهرت تبریز در قاره سیاه

وی با اشاره به دفاع برخی اعضای کارگروه برای انتخاب تبریز، اظهار کرد: فکر می‌کنم جهانگردان خیلی خوب تبریز را می‌شناسند، صحبت‌های برخی از اعضای کارگروه درباره این شهر قابل توجه بود، برای ما جالب بود که حتی قاره سیاه هم با تبریز آشنا است و در دفاع از آن اقدام می‌کند.

پاسخ به اعتراض مردم شیراز

معاون امور مجلس حقوقی و استان‌های سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری درباره دلیل انتخاب تبریز از سوی ایران و همچنین در پاسخ به اعتراض مردم شیراز نسبت به انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی، گفت: این انتخاب براساس استانداردهای سازمان همکاری کشورهای اسلامی صورت گرفته است. ما پیش از اقدام فرم‌هایی را به استان‌ها فرستادیم که ستاد تشکیل شده در سازمان پس از بررسی شاخص‌ها، یزد و تبریز را انتخاب کرد.

او درباره انتخاب نشدن شهر یزد نیز توضیح داد: هر سال یک شهر از یک کشور انتخاب می‌شود، براساس استاندارد سازمان همکاری کشورهای اسلامی نمی‌توان از یک کشور برای دو سال پی در پی دو شهر را انتخاب کرد. این اجلاس و اقدامی که از سوی آن برای انتخاب شهرهای نمونه گردشگری صورت می‌گیرد، آنقدر اهمیت دارد که مثلا عربستان با مداومت یک شهر را برای دو سال پیشنهاد داد و یا کشور فقیری مثل نیجر میزبانی لاین اجلاس را قبول کرد و مقامات عالیرتبه آن برای افتتاحیه آمدند و یا از 57 کشور عضو 17 وزیر گردشگری در آن حضور داشتند، شاید به خاطر اهمیت موضوع ایران برای میزبانی اجلاس 2017 پیشنهاد بدهد.

درویش امیری در ادامه به مصوبات دیگر هشتمین نشست وزرای گردشگری سازمان همکاری کشورهای اسلامی اشاره کرد و افزود: کارگروه نمایشگاهی این نشست تصمیم گرفت نمایشگاه‌هایی را در مصر و ایران برای سال‌های 2017 و 18 برگزار کند. همچنین مقرر شد ایران شبکه آنلاین آموزشی در حوزه گردشگری برای کشورهای اسلامی در سال 2016 راه اندازی کند. علاوه‌بر این همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری با همکاری ایران و بنگلادش در سال 2016 برگزار می‌شود.

درویش امیری متذکر شد: همه این فعالیت‌ها در شهر تبریز متمرکز خواهد بود.

وی درباره اقدامات بعدی برای مطرح شدن شهر تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی، گفت: ما دو کارگروه در سازمان برای ماموریتی که به عهده گذاشته شده تشکیل خواهیم داد و برای میزبانی اجلاس 2016 اقدام خواهیم کرد و درصورت تایید برای دریافت مجوز از دولت و برنامه‌ریزی در سطح ملی با حضور سایر وزارتخانه‌ها تلاش می‌کنیم. حتما در تقویت زیرساخت‌های گردشگری این منطقه برنامه ریزی جدی انجام می‌دهیم.

معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های این سازمان سپس به دیدارش با وزیر گردشگری نیجر اشاره کرد و افزود: این کشور بسیار فقیر است و شاید جزو فقیرترین کشورها باشد. با این حال ضمن مذاکره مفصل با وزیر گردشگری این کشور به موفقیت‌های ایران در زمینه گردشگری سلامت اشاره شد که به شدت مورد اسقبال قرار گرفت. دعوت کردیم که در این حوزه از ظرفیت ایران برای کشور خودشان استفاده کنند.

چرا معاون امور مجلس به اجلاس گردشگری رفت؟

وی همچنین درباره علت حضورش در این اجلاس با توجه به آنکه موضوع این نشست گردشگری بوده توضیح داد: در اجلاس‌های جهانی به طور متناوب معاونان مختلفی از این سازمان شرکت می‌کنند، این دوره نوبت من بود. ضمن آنکه یک معاون باید در همه بخش‌ها حداقل اطلاعات را داشته باشد و وارد شود، مگر بقیه معاونان این سازمان درباره امور مربوط به مجلس بی‌خبر هستند.

دو طرح میراث و صنایع دستی در مجلس

درویش امیری سپس درباره دو طرحی که اکنون در کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است توضیحاتی داد و گفت: طرح حمایت از هنرمندان صنایع دستی با موضوع بیمه و صادرات در کمیسیون‌های فرعی و اصلی مجلس در حال رسیدگی است که طرح مورد بررسی در کمیسیون فرهنگی، بهداشت و عمران خوشبختانه با موافقت روبرو شده است.

وی ادامه داد: طرح حمایت از احیا و مرمت بافت‌های تاریخی و فرهنگی و توانمندسازی ساکنان و مالکان در کمیسیون‌های مربوطه بررسی شده و فردا برای آنکه در اولویت دستور مجلس قرار گیرد باید امضای 15 نماینده جمع شود تا این اتفاق در هفته آینده رخ دهد

او معتقد است: این طرح بسیاری از مشکلات بافت‌های تاریخی را حل می‌کند.

درویش امیری گفت: خوشبختانه آنچه در مجلس در ارتباط با حوزه میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری تاکنون مطرح شده یا مخالفتی نداشته و یا اگر هم داشته صحبت‌ها برای رد کردن پیشنهادها نبوده بلکه به منظور اصلاح بوده است.

او درباره وضعیت برنامه ششم توسعه نیز گفت: منتظریم دولت لایحه را به مجلس بدهد. سازمان سه بند از این برنامه را به خود اختصاص داده که البته برخی پیشنهادهای ما در لایحه دولت دیده نشده است. امیدواریم فضا و شرایط فراهم شود تا این پیشنهادات اضافه شود و در کمیسیون‌های مربوطه مجلس این بخش پررنگ‌تر مورد توجه قرار گیرد.

از مصوبه آمریکا بی‌خبرم

معاون امور مجلس و حقوقی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره اقدام این سازمان برای خنثی کردن مصوبه اخیر دولت آمریکا به منظور محدود کردن سفر اتباع 38 کشور به ایران گفت: آن زمان ایران نبودم و از این مصوبه خبر ندارم.

برچسب‌ها

پخش زنده