فرهنگ/ خدیجه زمانیان : فروشگاه و نمایشگاه آثار بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی مدت زیادی است که در قم ساخته شده و به صورت غیر رسمی ‌دو ماه است که مشغول عرضه آثار و محصولات این نهاد است.

گشایش کتابفروشی بزرگ بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در قم

این فروشگاه کتاب قرار است در 17 ربیع الاول و همزمان با ولادت حضرت رسول (ص) و امام جعفر صادق(ع) افتتاحیه رسمی‌تری داشته باشد و محل مراجعه فضلا و عموم مردم باشد. سرانه پایین مطالعه کتاب و بی‌توجهی عامه مردم به کتاب مسؤولین بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی را بر آن داشته تا مجموعه وسیع و بزرگی را برای نمایش و عرضه کتاب در شهر قم در نظر بگیرند تا این مجموعه علاوه بر فروش آثار، پاتوقی برای اهالی فرهنگ، طلاب، فضلا و عموم مردم باشد.
حجت الاسلام و المسلمین مهدی شریعتی تبارمدیرعامل بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی معتقد است از آنجا که قم محل تردد طلاب، فضلا و مسلمانان منطقه است این فروشگاه با عرضه هزارودویست جلد کتاب و دویست هزار عنوان می‌تواند کتاب‌های مورد نیاز این گروه‌ها را تأمین کند.
به گفته وی وظیفه بنیاد پژوهش‌ها و مراکز مشابه این است که  کتاب‌هایی که تولید می‌کنند و پژوهش‌هایی که انجام می‌دهند در راستای تأمین نیازهای واقعی جامعه مخاطب و هدف باشد .  
وی یکی از معضلات امروز جامعه فرهنگی را سرانه پایین مطالعه کتاب می‌داند و تجهیز شدن این فروشگاه و نمایشگاه کتاب را در شهر قم گامی‌در جهت رفع این معضل بیان می‌کند. شریعتی تبار می‌گوید: اگر کتاب‌هایی که تولید می‌شود بر اساس نیازسنجی‌های دقیق تالیف شود مشکلات سرانه پایین مطالعه تا حدودی برطرف می‌شود.
وی با اشاره به اینکه وظیفه نهادهایی مانند بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی ارایه اثری مفید و جذاب است نحوه ارایه اثر را هم مهم می‌داند و معتقد است فروشگاه‌های کتاب و نوع عرضه آثار هم از اهمیت زیادی برخوردارند  و فروشگاه و نمایشگاهی که در قم افتتاح می‌شود در راستای همین هدف خواهد بود. شریعتی تبار امیدوار است در راستای رویکردهای جدید بنیاد کتاب‌های خوبی تولید و عرضه شود و در نهایت این آثار بتواند در سبد فکری خانواده‌ها جای خودش را باز کند.
این فروشگاه علاوه بر عرضه آثار بنیاد پژوهش‌های آستان قدس قرار است آثاری را هم که همسو با اهداف بنیاد هستند عرضه کند.  
فروشگاه و نمایشگاه کتاب بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی روز سه شنبه همزمان با ولادت حضرت رسول اکرم(ص) و میلاد
امام جعفر صادق(ع) در قم افتتاح خواهد شد.

 

برچسب‌ها